Ikke ta ting som en selvfølge!

Categories Blogg

Pokker og , jeg er så drittlei dårlig kommunikasjon.
Jeg er så lei av at alt blir tatt som en selvfølge , lei av at jeg aldri får beskjed om ting på forhånd.
Det er liksom så lett å bare dure inn døren her , og gå utifra at jeg som er syk bare skal godta å stille opp som forsøkskanin.
Jeg skal bare finne meg i at sånn er det bare , selv om det er min kropp så er det ikke nødvendig å spørre først.

 

Jeg har selv jobbet i hjemmesykepleien , så jeg vet godt hva den jobben går ut på.
Men jeg har aldri durt inn til mennesker i en sårbar situasjon uten å informere de på forhånd om hva dagens planer er.
For meg handler det om respekt , jeg kunne jo ikke vite om vedkommende var opplagt til å utføre prosedyren akkurat denne dagen.
Informasjon er alfa omega når man er i en sårbar situasjon , og det minste vi kan forvente er at vi blir informert på forhånd.

Dårlige unnskyldninger som at systemet ikke gir beskjed om enkelte gjøremål blir for meg uforståelig , for jeg regner med at hjemmesykepleien fortsatt planlegger hva som skal skje neste dag som vi engang gjorde.
I dag skjedde det igjen , dårlig kommunikasjon førte til at jeg startet dagen med et sammenbrudd.
Det var nemlig tid for å bytte knappen i PEGen i følge hjemmesykepleien , men jeg hadde ikke fått beskjed på forhånd.

 

Jeg kjente jeg ble frustrert når pleieren kom inn med en ny knapp i hånda , men som vanlig beit jeg tennene sammen og sa ja til at hun kunne bytte den.
Men så fikk jeg beskjed om at vi måtte vente på en annen pleier , “jeg skal vise henne hvordan vi gjør det” var beskjeden jeg fikk.
Hva legger du i ordet vise? For meg betyr det at man viser hvordan prosedyren blir gjort mens den andre står og ser på , spesielt når vedkommende aldri har gjort det før.

 

Men når den andre pleieren kom og gjorde seg klar for å utføre en prosedyre på meg som hun aldri hadde gjort før rablet det for meg , det brast fullstendig for meg.
Indirekte fikk jeg beskjed om at dette måtte jeg bare finne meg i , det føltes ut som om jeg var fire år igjen og ble irettesatt av min mor.
” Dette er en så enkel prosedyre Vivian , vi gjør det alltid sånn i hjemmesykepleien “

 

Det var ingen som tenkte på hva det koster meg av krefter , nei så lenge prosedyren var enkel for dem så var det sikkert ingen problem for meg heller.
Forrige gang den ble byttet balte de fælt med å få inn den nye knappen , det var tydeligvis ikke like enkelt da.
Men jeg har liksom ingenting jeg skulle ha sagt , og det til tross for at det er min kropp de prøver seg på.

 

Det ble ingen bytte idag , jeg fikk et unødvendig sammenbrudd som tappet meg helt for krefter.
Jeg fikk en forsmak på hvordan det vil bli når jeg ikke kan gi beskjed lenger , aldri har jeg følt meg mer overkjørt enn idag.
Så til alle dere som jobber med mennesker i en sårbar situasjon , vær så snill og ikke ta alt som en selvfølge.
For selv om det er enkelt for dere så er det ikke alltid det er like enkelt for den det gjelder , spør heller en gang for mye enn en gang for lite….

PS : Under kan dere se en film fra forrige gang jeg byttet , den viser hvorfor jeg gjerne vil ha beskjed på forhånd…

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Ikke ta ting som en selvfølge!

  1. Høres ikke ok ut i det hele tatt. Både du og jeg vet at det ikke skal være slik. Ja du skal få beskjed om hva dom skal skje. Og hvis noen skal lære ved “learning by doing” prinsippet må jo det avklares med padient/bruker. Jeg har aldri sluppet en student til på en pasient uten at det er avklart med pasienten.

    1. Jeg blir bare så oppgitt , for det er ikke første gangen det skjer. Selv om den andre pleieren ikke var en student så endrer ikke det noe , hun hadde aldri utført denne prosedyren før men likevel ble det forventet at jeg bare skulle finne meg i det. Jeg har så lyst til å smelle en paragraf i ansiktet på hele hjemmetjenesten , for hvordan kan noen si at dette er til pasienten sitt eget beste?

  2. Eg har jobbet i hjemmesykepleien selv og som du sier så prøvde eg alltid å informere brukeren godt . Fordi vi var på besøk i hjemmet til bruker og det er ikke det samme som i sykehus . Tror de som var hos deg har glemt akkurat det.. trist og unødvendig påkjenning for deg Vivian . Stor klem til deg

  3. Fy søren, de tramper på folk. Og etter min mening så skal de spørre om det er greit at man skal ha opplæring på kollega.

  4. Virker som de ansatte har gått glipp av noe viktig i utdanningen sin, nemlig empati og respekt for de som er syk. I tillegg er det forskjell på å skulle dra hjem til en pasient og behandle på sykehus. Kan ikke forstå at det skal være så søkkanes vanskelig å kommunisere og avtale slike gjøremål på forhånd. Det er også mangel på respekt og ikke spørre deg om det var greit at den nye fikk prøve. Da kunne du få muligheten til enten si ja eller nei. Du har min dypeste medfølelse. Blir igjen så arg på dine vegne. Klem til deg 💕

    1. Fra sykehuset får du i det minste en innkalling til time som du selv kan takke Ja eller Nei til , og jeg har aldri opplevd at sykepleierne på sykehuset har durt inn på rommet mitt for å utføre en prosedyre de ikke har informert om på forhånd.
      Det virker som om vi ikke har noe vi skulle sagt når det kommer til hjemmesykepleien , og når det gjelder kommunikasjon så har de en lang vei å gå.
      Tusen takk for omtanken Trude , det trengte jeg i dag 💖

  5. Selvfølgelig skal du informeres på forhånd. Det her er et stygt overtramp når det gjelder respekt for pasienten. Stygt, respektløst, og helt uakseptabelt. Så enig med deg Vivian….

  6. Dette er ikkje greit. Først skal du informeres at det nærmer seg tid for bytte (gjerne ei veke i forveien), så skal du få spørsmål om det er greit at en ansatt blir med på opplæring, men KUN for å sjå på, før vedkommende evt ved seinare høve får lov å utføre det praktisk.
    Syns dessuten det såg litt amatørmessig utført ut på filmen.
    Er berre så trist at du skal måtte plages med sånne unødvendige ting når du har et hav av utfordringer ellers i kvardagen❣️

  7. Dæven altså, fy fan! (pardon my nord-norske søndagsuttrykk)
    Jeg kjenner løva i meg brøle på dine vegne!! Det skulle ikke vært mulig å bli behandla på den måten! De kommer inn i ditt hjem, invaderer ditt liv fordi du tilfeldigvis er avhengig av hjelp. Send en avviksmelding både på denne du viser her og på invaderingen i dag.

    Jeg får hjelp av hjemmesykepleien hver dag, men kjeften fungerer fortsatt. Skal ikke skryte på meg at jeg sier fra hver gang det er overtramp, men når det smeller så oppfatter de det! Det er grenser for hva du skal finne deg i, du er et intelligent menneske, med rett til å bli behandlet som det!

    Spark dem i knehasene kanskje de ikke liker å få sin egen dritt på nesa.
    Fadeerullan dette provoserte meg så inn i det røde…..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *