Phu, det er varmt…

Categories Blogg

Det er lummert og trykkende ute. Luften står stille og dirrer, det minner meg litt om Syden. For det er lettere overskyet men varmt som fy! Min datter kom nettopp hjem fra eksamen, svett og i dårlig humør. Jeg prøver å trøste, komme med noen velvalgte ord, men det er som å prate til døve ører.

For både jeg og hun vet at det er langt ifra over. I morgen er det nemlig nynorsk eksamen. Det er prisen man må betale når man kommer opp i norsk, da får man to eksamener man må igjennom. Derfor nytter det lite hva jeg sier, hun må dessverre bare bite tennene sammen og komme seg gjennom med hode noenlunde over vann. 

Heldigvis er jeg ikke bekymret, for min datter klarer seg bra på skolen, og jeg vet hun kommer seg helberget igjennom med æren i behold. Men jeg har vært bekymret, for med fire barn, så har jeg vært på begge sider kan man si. Jeg har vært minst like oppgitt som guttungen når det dreier seg om skolearbeid og ikke minst eksamen. Det har vært mange søvnløse netter der jeg bekymret meg over utdanningen til mine barn.

Når jeg ser tilbake, så skjønner jeg nesten ikke hvordan vi orket. Først måtte vi kjempe for i det hele tatt å få satt en diagnose på gutten, i årevis holdt jeg på med å klore ned dørene hos de ulike etatene. Så når vi endelig fikk en diagnose så måtte vi kjempe mot skolesystemet for å få den hjelpen han hadde krav på. Hvor jeg tok kreftene fra på den tiden må gudene vite. Men en ting er sikkert, når det gjelder sine egne så gir man aldri opp!

Derfor er jeg glad nå som det er min datter som skal i ilden, for selv om hun er pottesur og temmelig lei, så bør hun være takknemlig for at ting faller lettere for henne. Gud hvor jeg håper at Isak havner i samme kategori som henne!

Men som sagt, det er ikke så mye jeg får gjort, annet enn å kjøpe noe godt de kan ta med seg på selve dagen, og komme med noen oppmuntrende ord innimellom. Resten må de klare selv, gudene skal vite at jeg gleder meg til det hele er over, da blir det feiring da 😊

Rettigheter :tegninger.no

 

Nå kom Isak hjem fra barnehagen, tårevåt i øynene med skrubbsår på kneet. Det er årstiden for det, årstiden for skrubbsår. For med lettkledde knær og full fart, så er det nesten ikke til å unngå. Men nå skal vi kose oss resten av dagen, jeg har kjøpt noe godt som jeg har liggende på lur, jeg har ikke mindre enn to stykker jeg må få opp humøret på…

2 kommentarer

2 thoughts on “Phu, det er varmt…

  1. Håper du får dem i bedre humør. Det er sikkert ikke noe særlig for noen av dem, på hver sin måte. Og eksamener og sånt bare MÅ man klare selv. Ikke mye å få gjort 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *