Eksamen?? Bare skulk!!

Categories Blogg

Da var det den tiden på året igjen, rundt om i vårt vidstrakte land har mange ungdommer hatt en søvnløs natt , kanskje har de pugget halve natta, før de har utslitt gitt opp og sovnet med klærne fortsatt på. Hva er det vi utsetter disse stakkars ungdommene for???

Jeg spyr av denne typen loddtrekning! For det er jo nettopp det systemet er, en loddtrekning om en karakter, en selvstendig karakter som kan avgjøre resten av ditt liv. Den avgjør veien videre, den påvirker snittet ditt, og i verste fall kan den sørge for at du ikke kommer inn på den skolen du gjerne ønsker.

Systemet har endret seg de siste årene, endret seg til det verre spør du meg! For nå blir eksamenskarakteren stående som en selvstendig karakter på vitnemålet, noe som medfører at den vil telle mye for det endelige snittet. I dag er dagen der mye avgjøres for veldig mange.

Min datter har norsk eksamen i dag. Et fag som hun mestrer helt greit, det er ikke det verste men heller ikke det beste. Det er nettopp dette som irriterer meg, for er du så uheldig at du kommer opp i et fag du er svak i, ja da er du ille ute, faktisk så ille ute at jeg oppfordrer til skulk! For dersom du har legeerklæring slipper du å ta noen ny eksamen, da blir det standpunktkarakteren som blir gjeldende.

Forestill deg at du sliter med feks matte. Du har jobbet hardt hele året for å få en best mulig karakter, med et eneste ønske i tankene, og få komme inn på den skolen du ønsker. Kanskje har du jobbet på spreng for å oppnå det snittet som skolen krever, slitt over bøkene mens du har revet deg selv i håret. Belønningen kommer i form av en karakter du er fornøyd med som standpunkt. Du har klart å jobbe deg opp, snittet er nådd! 

Men så kommer trekkdagen, det er tid for eksamen! Marerittet blir et faktum, du har kommet opp i matte! Nå står du i fare for at hele snittet som du arbeidet så hardt for, ryker! Dere har min dypeste medfølelse. Det er rett og slett blodig urettferdig, og ikke et system jeg overhode har noe til overs for!!

Derfor oppfordrer jeg til skulk. Selv om det er både umoralskt og går mot alle verdier vi står for. Men kan det redde snittet ditt, så er det vel verdt det, eller?? Jeg kan ikke hjelpe for det, men jeg synes dette systemet må taes opp til revurdering. For igjen er det en gruppe som blir lidende, nemlig de svake!

Til alle dere som i dette øyeblikk sitter i et eksamenslokale og svetter over en oppgave, så skal dere vite at jeg tenker på dere og jeg krysser både fingre og tær for at dere kommer i havn med snittet i behold…

Lykke til!

 Rettigheter :tegninger.no

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *