Når gubben går amok med saga…

Categories Blogg

Jeg ble sittende og se ut av vinduet igår, lettere forvirret ble jeg sittende å se på trærne. For til tross for at det var vindstille ute vaiet trærne fra side til side, hadde jeg ikke vist bedre så kunne man nesten tro at trærne var i ferd med å rømme fra skogen.
Det var da jeg så han, en neongul kledd kar kom trampende bortover enga.

Plutselig skjønte jeg hvorfor trærne bevegde seg, de skalv rett og slett av skrekk! Hele skogen enset nå en stor fare, og trampingen til en kar kledd i gult fikk trærne til å ville ta røttene over nakken og løpe avgårde.
“Nå er det på an igjen” tenkte jeg der jeg satt i godstolen, mens jeg lurte på hvilken redningstjeneste jeg skulle ringe denne gangen.

Egentlig burde jeg vel heller hatt Statsministeren på speed dial, for det er tross alt deres skyld. De høye strømprisene og mangelen på brensel har nå fått konsekvenser, det har igjen bikket over for gubben.
Det eneste han har på hjernen nå er brensel til neste vinter, døgnet har rett og slett ikke nok timer.

Hver dag løper han til skogs, med saga under armen leter han etter sitt neste bytte. Vedkløyver har han også skaffet seg, aldri hadde jeg trodd at jeg skulle ende opp med å konkurrere mot en vedkløyver.
Men en maskin har satt gubben i fyr og flamme, aldri har jeg sett han så ivrig før.

Men i går var det like før jeg måtte ringe alle nødetater, gubben hadde nemlig pekt seg ut et spesielt tre.
En 300 gammel furu dukket plutselig opp, gubben sine øyne lyste opp.
Den skulle gubben ha, tenk så mye brensel han fikk da?
Det spilte ingen rolle at treet var ti meter høyt og omkretsen på stammen var en meter, gubben ble besatt.

Gubben innså at saga han hadde med seg kom til kort, her måtte det sterkere skyts til. Problemet var bare at treet gubben hadde falt pladask for sto langt inni skogen, og gubben sin orienteringsevne i skogen er ikke mye å skryte av. Akkurat det er jeg glad for idag, men jeg er også en smule bekymret her jeg sitter. For når gubben ikke fant veien tilbake til sitt elskverdige tre så raknet det for han, så nå vandrer han fortvilet rundt i skogen på jakt etter sin nye utkårede mens jeg sitter hjemme og leter etter en god psykolog….

6 kommentarer

6 thoughts on “Når gubben går amok med saga…

  1. Haha, du er altså bare så herlig! Jeg ser alt så levende for meg. :)))
    Syns jeg ser desperasjonen i din manns øyne i jakten på de største trærne. :))
    Ha en superfin ettermiddag/kveld. <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *