Når en maske passer litt for godt

Categories Blogg

Så var det torsdag igjen , og nettopp det tenkte jeg ikke over i dag når jeg våknet. Det første jeg våknet til var høylytt krangling på badet , far og sønn var midt i en diskusjon.
“Du kan ikke ta den med , det er jo korona” , jeg kunne høre fortvilelsen i stemmen til gubben.
“Men han får jo lov , så da må jo jeg og få lov” ropte en liten gutt mot en fortvilet far.
Plutselig går skyvedøren så hardt opp at jeg kunne høre hvordan hengslene ropte på hjelp , det var et sekund jeg trodde hele døren skulle ramle ned.

” Mamma sant jeg får lov , du må si det til pappa ” 
Som alltid når en liten gutt ikke får viljen sin hos en litt utålmodig far så må mor prøves , det kan jo hende det går bedre da. Far er nemlig den strenge som sier nei til det meste , og da er det godt med en mor som kan snakke en far til fornuft. Men denne gangen var mor og far enig (utrolig men sant), jeg visste godt hva denne diskusjonen handlet om.

“Jeg vil ha Star Wars drakten med i barnehagen , Emil har jo med sin”
En liten gutt stirret på meg med tårevåte øyne , han har lært seg hvilket blikk mor er svak for.
“Ja det skjønner jeg at du syns er urettferdig , men er du sikker på at han har fått lov da” 
Et hardt tramp i gulvet sa sitt , og nå kunne jeg se hvordan oppgittheten kom tilbake.
“Ja mamma , vi pleier jo og leke Star Wars sammen”

Heldigvis ga han seg etterhvert , men ikke før jeg hadde lovet å sende melding til barnehagen for å spørre. Det var ikke helt den starten på dagen jeg hadde sett for meg , verken mor eller far er særlig klar for diskusjoner kl 06.30 om morgenen. Jeg var bare glad for å få en farvelklem i dag også , for det var ingen selvfølge når diskusjonen startet.

En halv time etter at de hadde gått gikk det i døren igjen , og denne gangen var det noen som kom. Min første tanke var hvem det var , men når jeg hørte skrittene så skjønte jeg at jeg hadde glemt det. Det var jo gubben som kom tilbake , grunnet manglende bemanning måtte han være assistent i dag. Plutselig innså jeg det , det var jo torsdag , og torsdag betyr jo dusj !! Av tidligere erfaring så visste jeg hva jeg hadde i vente , og bare tanken fikk hårene på kroppen til å reise seg.

Heldigvis visste jeg at det var opplæring i dag også , og det ble faktisk redningen i dag. Gubben ble tvunget til å sette ned tempoet , ja ellers tror jeg en assistent hadde løpt ut døren. Men når gubben begynte å vrenge av seg klærne fremfor en ny assistent så må jeg innrømme at jeg ble en smule fortvilet , ingen skal si at en finnmarking er blyg. Det er ille nok at jeg sitter i Evas drakt , vi trenger ikke Adams drakt i tillegg. Jeg skulle akkurat til å si at dette kunne han kun gjøre når vi var alene da han stoppet , heldigvis lot han boxeren og t skjorten være på.

Sånn går det når gubben er hjemme , man vet aldri hva man får. Men etter dusjen la han seg på sofaen , og der har han ligget i hele dag. Han konkluderte med at opplæringen nå var over , og etter det ble det stille. Ikke trengte han og hente en liten gutt i barnehagen heller , den biten har storesøster tatt over. Og plutselig sto de der , inn døren kom en energibylt av de sjeldne. Det var tydelig at han ikke hadde tatt seg ut nok , for han kom sprettende inn i stua her. Med seg hadde han en maske , en maske som var tilegnet meg. En maske som min far sikkert er enig i at passer meg bra , jeg har nemlig alltid vært det sorte får i familien.

En  arbeidsoppgave etter middag kom godt med idag , for da fikk en liten gutt noe og bryne seg på. Vedlageret måtte fylles på , og da trengte far en medhjelper. Det gikk ikke lang tid før det banket på stuevinduet mitt , en liten gutt skulle vise hvor flink han var. Med en sekk som var nesten like stor som han selv tok han sats , og jeg kunne se hvordan en liten gutt brukte alle krefter han hadde. Det var en stolt gutt som kom inn etter at fem sekker var plassert , nå slapp mor og fryse de neste dagene…

4 kommentarer

4 thoughts on “Når en maske passer litt for godt

  1. Igjen, tårer og smil kommer omhverandre når jeg leser bloggen din. Jeg kjenner deg ikke, men av det jeg leser… Du og )din utkårede) må være en av de tøffestesterkestebesteste menneskene.. 🙂 Varme gode tanker til dere.

  2. Dette var ja litt tårevåt lesing
    Men og veldig god😘😘
    Får håpe han får ha den “”hatten”” med seg en annen gang. Det MOR forklarte er viktig og riktig og det beste for gutten sin
    VIKTIG lærdom og spør først😁

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *