“Mamma fikser”

Categories Blogg

Noen ganger skulle jeg ønske jeg var en mann, det virker så enkelt å være mann i visse situasjoner. Spesielt når man har et “grepa kvinnfolk” som ordner opp, ja det er i hvert fall gubben sine ord. Min mann og jeg har vært i lag i snart 16 år nå, og jeg kan med hånden på hjertet si at han har hatt det enkelt halvparten av de årene.

Det eneste jeg har sådd i år er valmue, så nå håper jeg bare jeg får de til…

Jeg var alene om det meste de første syv årene, gubben jobbet som langtransportsjåfør på den tiden. Det var ikke mye jeg så til han, to helger i måneden hvis jeg var heldig. Mens jeg måtte ta meg av alle problemene hjemme med tre barn og en 100% jobb levde han et tilsynelatende bekymringsfritt liv. Likevel ville jeg ikke hatt det noe andre måter, for selv om det var travelt elsket jeg livet mitt.

Jeg var en dame med mange jern i ilden, ja noen ganger ble det litt vel mange baller i luften at jeg mistet oversikten. Jeg savner livet mitt hver dag og det vet jeg gubben også gjør. Han fikk livet snudd på hodet når jeg ble syk, plutselig måtte han være hjemme hele tiden. Men det var også det beste som kunne skjedd oss, det at han ble tvunget til å flytte hjem førte oss bare nærmere sammen.

I går fikk jeg flashback til hvordan livet var før når gubben plutselig ropte “mamma fikser”. 
Jeg hadde nemlig bestilt frisør time til en liten gutt, og denne gangen hadde jeg bestemt meg for å ordne opp. Jeg elsker å hente en liten gutt på skolen, han lyser opp som en sol når han ser meg. Dessuten forguder han vår faste frisør, så det er ikke vanskelig å få han til å klippe håret.

Vi fikk en fin stund sammen, og det var akkurat det jeg trengte i går. Det er nemlig det verste med ALS, man føler seg så ubrukelig til tider. Da hjelper det med slike stunder som i går, tilbringe litt alene tid sammen med en liten gutt.

I dag våknet jeg opp helt svett i huden, og det var da jeg skjønte at sommeren hadde meldt sin ankomst. Klokken var bare 06.30 når gubben kom inn på rommet mitt, og i det han åpnet skyvedøren min ble jeg blendet av solen. Dessverre var det ikke like fint ute når jeg sto opp noen timer senere, men det oppdaget jeg litt for seint. Jeg hadde nemlig dusje dag i dag, og siden jeg trodde det var sommer ute barberte jeg leggene og tok på meg shorts.

Det er ikke rart en liten gutt gleder seg til å klippe håret når han får premie etterpå…

Men når jeg kom ut i stuen så jeg de mørke skyene, og den kalde nordavinden ga meg frysninger selv om jeg satt inne. Jeg prøvde å ta meg en tur ut etter jeg var ferdig med sondematen, men selv om det var sol så la den kalde nordavinden en demper på tilværelsen. Jeg holdt ut i ti minutter så måtte jeg bare gå inn igjen, og det ble tydelig at den stabile sommervarmen lar vente på seg…

4 kommentarer

4 thoughts on ““Mamma fikser”

  1. Fin gutt som ble kjempe fin på håret. Skjønner godt at han er storfornøyd med den frisøren 🌞

  2. Det er ingen god følelse å føle seg ubrukelig. Men tross alt er mye godt når man føler at familien er glad for å ha deg i livet sitt. 😊💕

  3. Dritsommer her i Trøndelag også! Håper det blir bedre snart!
    Ubrukelig er du ikke! 💕 Vi ser jo i bloggen at du ordner opp! 💕 Og du er nok en god samtalepartner for ungene, og mannen din ❤
    Guttungen ble kjempefin på håret!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *