Jeg skjønner det ikke…

Categories Blogg

Noen ganger blir jeg bare oppgitt, oppgitt over den likegyldigheten som enkelte mennesker viser på sosiale medier.
Enkelte gjør alt for å skape drama, jo mer drama jo bedre er det.
Dessverre er det slik at drama selger, og noen bruker dette for alt det er verdt.
Det som forbauser meg mest er at enkelte lesere går på limpinnen hver eneste gang, en dramatisk overskrift er alt som skal til.

 

Nå er jeg relativ “ny” innenfor denne bloggverdenen, men i løpet av disse tre årene har jeg lagt merke til en ting.
Det er ingenting som selger mer enn elendighet og drama.
Men det jeg ikke forstår er det fokuset som oppstår, enkelte får rett og slett ikke nok.

 

Det virker nesten som enkelte blir besatt, noen må bare skape drama for alt det er verdt.
Enkelte influencere spiller på det, for de vet at jo mer oppmerksomhet de får jo bedre er det.
Setninger som “jeg er jo bare åpen” og “ta meg for den jeg er” blir brukt som et skalkeskjul, for det eneste noen er opptatt av er å trone øverst på pallen til enhver tid.

 

Jeg er bare en av mange som vet hva det vil si å få livet sitt snudd på hodet, ja selv før sykdommen rammet var livet tøft.
Jeg kunne brukt sykdommen og alle mine prøvelser på samme måte som de gjør, helt kynisk uten en tanke på noen andre. Hver dag kunne jeg skrevet lange tåre dryppende innlegg om hvor tøft livet var, jeg kunne spilt på offer rollen hver eneste dag.

 

Men er det disse ordene jeg vil bli husket for? Vil jeg være så kynisk at jeg bruker min egen elendighet til å skape drama for å få flere klikk?
Svaret på det trenger jeg ikke si høyt engang, jeg hadde ikke hatt samvittighet til det.
Ikke ser jeg hensikten med det heller, livet er tungt nok som det er.
Så hvorfor skal man gi elendigheten enda mer fokus? Bør ikke fokuset heller ligge på gledene ved livet? Det eneste målet jeg har er å sette fokus på hvordan det er å leve med alvorlig sykdom, og jeg håper for guds skyld at jeg har fått frem at man på tross av alt kan ha et godt liv.

 

Likevel er det en ting som forundrer meg mest av alt, og det er at selv de leserne som er imot disse “influencerne” bidrar til at disse menneskene får flere klikk.
Skjønner de ikke at jo mer fokus disse såkalte influencerne får jo større blir de? Faktum er at til syvende og sist er det dere lesere som bestemmer hvem som skal trone øverst, så hvorfor hjelpe til med å gi fokus til de dere ikke liker?
Jeg leser til stadighet at det er vi influencere som har ansvar for eget innhold, men jeg mener helt klart at dere lesere også har et ansvar. Et ansvar overfor egne kommentarer og hvem dere gir fokus, det er takket være noen av dere lesere at drama og elendighet fortsatt selger…

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Jeg skjønner det ikke…

    1. Helt klart enig med slik du oppfatter det Vivian. Også har en de som alltid må ha siste ordet når det kommenteres også, bare for å poengtere hva de tidligere har skrevet i en kommentar.

      1. Mitt innlegg skulle være generelt, og det er ikke bare bloggere jeg sikter til. Jeg ser det overalt på de fleste sosiale plattformer, og jeg skjønner det bare ikke.

  1. ENIG!!
    Nå skal det sies at blogg-genren har forbedret seg enormt på dette området de siste 6-12 mnd, men Instagram er jo blitt helt krise.. Snap-chat har aldri vært min greie, så det vet jeg ikke så mye om, men jeg har jo inntrykk av at det er en del galskap som råder også der.
    Når det er sagt, så er jeg selvsagt ensidig positiv til meningsytringer, -inkl. både sterke og kontroversielle. Men for meg, er det en vesensforskjell mellom en meningsytring og personangrep og/eller provokasjoner fremlagt kun for å provosere 😉

    1. Ja jeg er enig i at det har skjedd en endring de siste årene, men det har vel mye med at de influencerne som provoserte mest har byttet plattform. Det jeg derimot ikke fårstår er når enkelte lesere klager over disse influencerne samtidig som de bidrar til større fokus, det er for meg en gåte.

  2. Jeg synes det blir feil å si hva som er riktig for andre å lese eller like. Det som er feil for deg behøver ikke være feil for andre. Og hvem skal trekke grensene for hva som er for privat, sutrete osv? Det må vel få være opp til den enkelte leser selv å bestemme hva som er greit for han/henne? Og så er det litt «skummelt» å heve seg selv over det man kritiserer andre for, for det viser seg mange ganger at man kanskje ikke er så mye bedre selv.
    Ellers så syns jeg din blogg er flott, du er utrolig god til å skrive! Jeg har nominert deg til Vixen i flere kategorier 😊💙

    1. Jeg er helt enig i det du skriver Anli, men det jeg reagerer på er det fokuset enkelte lesere gir til de influencerne som de ikke syns noe om. Hadde det ikke vært bedre å forbigått de i stillhet? Og heller gi fokus til de influencerne som de faktisk liker? Men dette er bare min mening, og det er ikke bare bloggere jeg sikter til, men influencere generelt.
      Tusen takk for nominasjonen, det setter jeg stor pris på 💖

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *