Jeg kan ikke styre dere lesere…

Categories Blogg

Noen ganger så blir jeg bare så innmari lei meg , og nettopp det ble jeg idag. Hvordan dere oppfatter innleggene mine kan ikke jeg styre , det er utenfor min kontroll. Daglig får jeg kommentarer om hvor positiv jeg er , hvor sterk jeg er som klarer å sette pris på små lysglimt. Samtidig er det noen som sitter igjen med en helt annen oppfatning , en oppfatning jeg ikke kjenner meg igjen i. Livet mitt ble ikke slik jeg hadde sett for meg , men gudene skal vite at prøver å gjøre det beste ut av hver dag jeg får. Humor er en stor del av vår hverdag , og heldigvis har jeg en fantastisk mann som gir meg en stor dose humor hver eneste dag.

Hans mål i livet er å få et smil på meg hver dag , noe jeg er evig takknemlig for. Jeg trodde virkelig at jeg hadde fått frem hvor mye jeg setter pris på alle de som er rundt meg , spesielt mine kjære. Min mann har fått lange kjærlighetserklæringer gjennom flere innlegg på bloggen , og det samme gjelder mine barn. Derfor stikker det ekstra dypt når jeg får høre at innleggene mine blir oppfattet som klagete, og at jeg kamuflerer klagingen min ved hjelp av satire (noe jeg aldri bruker) og humor. Jeg kamuflerer ingenting gjennom min humor , mine humoristiske innlegg er ikke skrevet i frustrasjon , de er skrevet i glede over øyeblikk som har fått meg til å le.

Konklusjoner blir trukket ut fra ingenting , og igjen blir jeg oppfattet som en bitter kjerring som klandrer alle andre for min situasjon. Jeg har tydeligvis ikke lov til å ha dårlige dager heller ,  jeg skal aller helst smile konstant. Selv min kamp mot systemet blir oppfattet som klaging , for vi har det jo så godt her i HelseNorge! Dessverre gjelder ikke det for alle , vi med ALS har enda en lang vei og gå før vi blir hørt. Alt jeg prøver på med denne bloggen er å skape forståelse , og det innebærer også de dårlige dagene. Så jeg beklager dersom jeg ikke er sterk nok i enkelte sine øyne , men en klager er et stempel verken jeg eller mine kjære kjenner seg igjen i.

Det er helt frivillig å lese denne bloggen , det finnes tusenvis av andre bloggere der ute. Den eneste grunnen til at jeg skriver alle mine innlegg er at andre i lignende situasjoner kan kjenne seg igjen , og om mine ord kan være til hjelp for bare EN person så er det verdt alt arbeidet. For det er ikke bare enkelt å skrive disse innleggene kun med øynene , men jeg gjør det fordi det gir meg så mye glede.

Konstruktiv kritikk tar jeg gjerne imot , det er ikke alltid jeg er enig men jeg prøver å ta det til meg. Men det som gjør meg lei meg er når fremmede mennesker dømmer meg utifra egen oppfatning , trekker konklusjoner uten å vite hele sannheten. Alt jeg kan håpe på er at ikke alle oppfatter mine innlegg som sutrete og negative innlegg , likevel kommer jeg fortsatt til å skrive om de dårlige dagene også.

Hele meningen med denne bloggen er å gi dere en forståelse av hvordan det er å leve med denne sykdommen , men hvordan kan jeg gi dere forståelse uten å være åpen? Min humor er kanskje ikke din humor , mine opplevelser og erfaringer er kanskje helt ulik dine. Men jeg kan kun skrive utifra hva jeg føler og tenker , for det er alt jeg har. Innleggene mine har ingen skjult agenda , og en ting skal være klinkende klart , jeg skriver ingenting som de rundt meg ikke kan stå inne for! Les gjerne bloggen min om du vil , men dersom det eneste du oppfatter er negativitet og klaging så bør du finne deg en annen blogg å følge…

35 kommentarer

35 thoughts on “Jeg kan ikke styre dere lesere…

  1. Kjære søte Vivian, jeg koser meg med bloggen din, du får meg til å le og også til å gråte innimellom. Jeg synes ikke du er bitter og negativ, tvert i mot.
    Ønsker deg en fin uke ❤☺🌻

  2. Vet du, jeg leser så mye kjærlighet i dine innlegg om mannen din og hunden og alle barna. At en leser ikke skjønner det er virkelig ikke din feil. Bare fortsett som før, du gjør det helt strålende. Den humoren er gull verdt. Tenker mannen din er glad i den også.

  3. Jeg blogger selv ! Og man får dritt og pepper ofte ! Det er ikke til å unngå !
    Så på ! Jeg beundrer din pågangsvilje og innleggene dine er fantastiske ☺
    Du må ikke tro noe annet ! Vi trenger mere positivitet og vi trenger å kjenne på mere takknemlighet for livet vi har og alle øyeblikk ☺ Forsett å skrive fine du 🧡🧡🧡🧡

    1. Enkelte kommentarer går mer inn på meg enn andre , så tusen takk for at du veide opp for denne negative opplevelsen med dine fine ord , det betyr så uendelig mye for meg 💖Stor klem til deg💜

  4. Kjære Vivian 💜 Jeg koser meg når jeg leser bloggen din. Det er aldri tvil om din kjærlighet til din mann og dine barn ❤️ Jeg har aldri opplevd deg som klarte, og satire har jeg ennå ikke lest i dine innlegg. Du er et menneske med umenneskelige utfordringer som du deler daglig med oss. Selvsagt har du som oss andre dårlige dager,og det skal du jammen også ha lov til å ha. Som du skriver,du har ikke kontroll på lesernes oppfatninger, og det er heller ikke ditt ansvar. Fortsett og skriv som du gjør. Det er en stor glede å få lov til å følge deg. Klem fra meg ♥️

    1. Tusen takk gode Trude , jeg føler jeg har kjent deg i årevis💖Jeg er så takknemlig for at du stadig sender meg fine ord når jeg trenger det , stor klem tilbake 💜

  5. Eg fatter ikkje at noen “klager ” på dine innlegg/blir heilt oppgjedd😢Leser dine innlegg kvar dag/og ler med deg/og griner med deg🙏😊Dette er min meining om deg/du er sterk/og står for det du meinar/tross denne fæle diagnosen du har.Alt godt for deg❤️❤️

  6. Er det noe eg aldri har oppfattet deg som så er det vel sur, bitter OG klagete! WHAT!? ALDRI! Selv om du absolutt har grunn til det, så klarer du jo som du selv sier se gleden i alle de små tingene – Uansett situasjon så er det veldig viktig 🙂 Nei du, Vivian, det finnes noen som alltid mååå stikke andre uansett hva man sier eller skriver, så fortsett slik som du gjør – Det er beundringsverdig det du gjør hver eneste dag, og gjerne flere ganger om dagen <3

    Go`klem Vibbedille 🙂

    1. Du aner ikke hvor godt det er og høre , for noen ganger kan jeg begynne å lure selv. Gudene skal vite at jeg prøver hver eneste dag , og da gjør det ekstra vondt når noen oppfatter og trekker konklusjoner over noe som jeg ikke kjenner meg igjen i. Tusen takk for fine ord Vibbedille , det gjorde ekstra godt i dag , stor klem tilbake 💖💜

  7. Jeg ler av dine innlegg, og jeg gråter. Jeg beundrer din styrke, og ditt mot. Du og din familie har så stor en kjærlighet dere imellom, noe som du klarer å formidle så godt. Aldri har jeg oppfattet deg som sytete og klagende, til tross for den skjebnen du har fått. Fortsett å skrive som du gjør, og husk at enkelte mennesker MÅ ha noe/noen å klage over. Stakkars dæm sei æ bære!!! God klem til dæ 😊❤️😊og takk for mang en god leseopplevelse

  8. Eg lese bloggen din nesten daglig, å eg syns du virke som ein RÅ person me ein viljestyrke så ikkje alle har! Me ditt sjukdomsbilde så klare du alikavell å bruka humor å jørr det besta utav den tragiske situasjonen. Heie på deg!

  9. Jeg har lest bloggen din jevnlig og har aldri tenkt at du klager. Du inspirerer hvordan du gleder deg over de “små” tingene (misforstå meg rett – det er jo de tingene som virkelig betyr noe). Du skriver utrolig godt- jeg gråter med deg når du skriver om når du er fortviler og jeg ler når du skriver morsomme historier fra dagen din.

  10. Ord kan være fryktelig sårende, spesielt hvis man føler at folk misforstår med vilje, tar noe ut av sin sammenheng eller rett og slett bare vrir og vrenger på noe du har skrevet slik at det blir helt ugjenkjennelig. Det er lett å si at man ikke skal bry seg, men man gjør det. Stå på!

  11. Hei Vivian. Fortsett som du gjør og stå på. Jeg har begynt å lese bloggen din hver dag. Syns du er ei herlig dame som gir als et ansikt.
    Du er hverken sytete eller klager.
    Må si jeg beundrer deg i din situasjon som klarer å være så positiv som du er.
    Du har all rett til å ha dårlige dager.
    Jeg tenker at folk som klager ikke har annet å gjøre, vil alltid være de som er surmaget og klager på andre.
    Jeg heier på deg og bry deg ikke om dumme kommentarer. Stå på!!!
    Du er ei herlig dame som er verdt å følge!

  12. Hei Vivian ❤
    Eg håpar inderlig at dei som kjem med kritikk går i seg sjølv og tenkjer over kva enkelte utenksame ord kan såre fryktelig! Eg trur dei som skriv slik har kanskje ikkje den eigenskapen, rett og slett!
    Du må fortsette å skrive så masse du klarar, for det er så viktig dette du formidlar! Du skriv ekte og nært om både gleder og sorger. Det er jo det som er sanninga, ikkje dei glansbileta som ofte vert presantert, som kanskje er eit skalkesjul….
    Syn meg den personen som berre er positiv med ein slik fryktelig sjukdom, den trur eg ikkje finnast!
    Du betyr mykje for mange, og gjer ein framifrå jobb med å sette lys på kor viktig det er med fortsatt forsking, og ditt strev med å få den nødvendige hjelp i kvardagen. Eit strev som ikkje burde finnast i vårt rike land!
    Takk for at du står på og delar med oss andre ❤
    Ikkje la uvitande personar ta frå deg den gode evna di ❤
    Klem frp Wenche (veninna til Karen-Marie)

  13. Leser mye kjærlighet til dine nærmeste i humorinnleggene! For hva skulle vi gjort uten humor? Dere står i en vanskelig situasjon med din sykdom, men tiden dere har samme skal jo utnyttes så godt som mulig! Det er noe i at vi husker best de gode tidene/minnene, og glemmer de negative. Fortsett som du gjør, det virker som enkelte har det vondt med seg selv og må dra andre ned med seg. Lysglimtene fra din hverdag lyser opp andres hverdag ❤ Og vi trenger en påminnelse at Helse-Norge ikke er så fantastisk som vi skulle ønske. Har selv opplevd det i andre sektorer, en må kjempe mot systemet for å få det en har rett på. Sender kjærlighet og gode ønsker til dere ❤

  14. Det er noen som alltid vil oppfatte ting i verste mening, uansett så vil de vri og vrenge på det så de får det ille. Kos deg med bloggen du, og jeg synes det er trivelig å titte inn i din hverdag.

  15. Det gjør meg vondt å lese at til og med DU får negative kommentarer. Jeg får høre at jeg syter og bare vil ha oppmerksomhet på min blogg, jeg skriver om den psykiske helsen.

    Klart jeg vil ha oppmerksomhet. Jeg skriver jo om det offentlig og jeg vil at folk skal begynne å få en bedre forståelse for hvordan det er å ha det vondt på innsiden.

    Du kjære Vivian har full rett til å syte og klage så mye du vil. Du har all rett til det. Hvorfor skal det være galt? Hvorfor er det ikke innafor og si «Hallo,stop! Jeg har det ikke bra i dag. Jeg har vondt!»

    Jeg har ikke lest bloggen din så lenge, men jeg har aldri lest at du har klaget over noe. Men føler du for å gjøre det, kjør på! Ikke la noen små troll stoppe deg.

    Snakk det ihjel!

    God klem til deg ❤️

    1. Tusen takk kjære deg , og du må stå på videre du også. Psykisk helse berører oss alle , og på det området trenger vi virkelig en oppvask. Så stå på videre kjære deg , som du sier , vi har all grunn til å klage over systemet 💖

  16. Vet du, jeg tror du er språkrør for så mange, ikke bare de med diagnosen AlS. Finns mange som av ulike årsaker ikke får sin røst hørt, og ja Norge har ett bra fungerende system sammenlignet med mange andre land. Men dessverre finnes det mange som faller gjennom systemet og hvis ingen sier ifra, så blir det heller ingen forandring. Desverre kan forskjellen mellom fungerende og ikke fungerende bero på hvem man møter på sin vei, trist men sant. Som veldig mange påpeker finns det veldig mye hat og sinte komentarer rundt omkring, og det virker ikke som om det spiller noen rolle om du er statsminister eller du blogger om sminke, familieliv eller hva det måtte være. Lurer på om de som kommer med alt hat virkelig leser all tekst før de skriver – virker ikke så, skulle vært artig å møte noen av de perfekte som gjør alt så rett. Finns en sang som stadig dukker opp i hodet mitt når man leser rundt på sosiale medier – Kine Hellebust med “det handle om å leve” – “vess svart e svart og kvitt e kvitt, då e du blind førr alt. Då ser du ikkje lys nå meir, i varmen blir det kaldt”
    ♥️ ♥️ ♥️ Syns bloggen din er bevis på at du ser masse farger, tror vi er mange som vil fortsette å følge deg, få le litt, gråte litt og bli litt forbanna sammen med deg. Så kan de andre bærre sjå svart og hvit. Ha en fin dag 🌺

    1. Tusen takk kjære Bente , det betyr mye for meg å høre 💖Tusen takk for at du følger meg , det er takket være deg og alle mine andre fine lesere at jeg orker denne bloggtilværelsen , noen ganger føler jeg at alt jeg skriver blir feil 💜

  17. Tøffe fine goe Vivian..alt som er skrevet her er mennesker som forstår og har et hjerte..lytt til de..ikke til de som ikke forstår seg på..stå på og gjør det som du er kjempe goe til..me elske å lese dine innlegg…du er fantastiske å skrive..mange klemmmer fra meg <3 <3 <3

  18. Æ sir igjen; de som har som oppgave å forsure hverdagen din; kan dra dit pepperen gror😉

    Vi e mange mange som læs og flire og skrik med dæ. Vivian, du e en berikelse🥰🥰🌸

    Stor kraftig klæm fra Finnmark

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *