Jeg fikk sjokk…

Categories Blogg

At en liten gutt vokser til er jeg klar over, men på noen områder syns jeg han er litt tidlig ute. Det hele begynte for en stund siden, maset om en datamaskin var i gang. Det var en gaming pc han virkelig ønsket seg, men jeg syns det var litt i tidligste laget at en åtte åring skulle eie en gaming pc. Jeg husker når brødrene var på samme alder, det var ikke en tanke en gang at de skulle få sin egen gaming pc så tidlig.

Det var først når de ble 13 at de fikk sin første, og selv om det er noen år siden de var små så er det ikke akkurat blitt billigere med årene. Slike datamaskiner koster en del, i tillegg ser jeg ikke poenget med at en åtte åring skal ha en slik datamaskin. Jeg vil heller at han skal være ute og leke enn å sitte inne og spille, la han bruke fantasien og være barn så lenge som mulig.

Men det tok ikke lang tid før jeg skjønte at her var det jeg som var sent ute, for etter en prat med andre foreldre skjønte jeg at her var det jeg som skilte meg ut. Flesteparten av de jevnaldrende guttene hadde fått datamaskin for lenge siden, og der spilte de med hverandre over nettet. Ja ikke bare med hverandre men med mennesker fra hele verden, og jeg må innrømme at jeg ble litt sjokkert når jeg hørte det.

En ting er at slike datamaskiner er dyre, det i seg selv bør være en god grunn til å si nei. Men det jeg syns er mest skremmende er internettet, for der er det mange farer. Jeg vet hvor mye drit som finnes der ute, og jeg vet hvor lett påvirkelig barn er i den alderen. Det er en heldags jobb og passe på de små når de er på Internett, det vet jeg alt om.

Men med en eldre sønn i huset som er utdannet innenfor datateknologi så er det ikke så enkelt for mor og si nei, for i følge han er det enkelt å bygge en datamaskin selv. Så nå er det blitt det nye prosjektet her i huset, to brødre er helt oppslukt for tiden. Spille spill skal han få lov til, men det kommer ikke på tale at han får frie tøyler på Internett, her blir det opprettet sperre på enkelte sider og spilletid. En liten gutt vokser så fort, og jeg syns det er litt skremmende…

2 kommentarer

2 thoughts on “Jeg fikk sjokk…

  1. Det er ikke lett dette men som du sier går det heldigvis ann å sperre for det man ikke vil de skal ha tilgang til. Har et barnebarn på 11 år som har IPAD men foreldrene har lagt inn sperre på det de ikke vil at hun skal ha tilgang til.Det.er dessverre mange farer der ute

    1. Ja det er dessverre en nødvendighet med sperrer i dag, men heldigvis er han mer interessert i å være ute og leke enn å sitte inne fremfor datamaskinen. Men det forandrer seg nok fort, de vokser altfor fort.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *