Jeg får angst hver gang….

Categories Blogg

Det går ikke en dag uten at jeg våkner opp med smerter , etter fem år med denne sykdommen så har jeg blitt nødt til å innse at sånn er det bare. Normalt sett så klarer jeg å leve med disse smertene , jeg tar det jeg kan ta for å holde de verste toppene borte. Jeg står på smerteplaster og Ibux fast , men jeg har også litt sterkere preperater jeg kan ta ved behov. Problemet er bare at jeg ikke har funnet noe som virkelig hjelper , jeg velger heller å leve med smertene fremfor å ta noe som gjør meg fullstendig sløv.

Jeg tror jeg har to uker i måneden der jeg føler meg sånn tålig bra , resten av tiden blir ødelagt av den hersens menstruasjonen. Det skal jeg si dere , hvis jeg en dag kommer til himmelen og får møte min skaper , ja da skal vi to ha en alvorsprat sammen. For hva i huleste er poenget , hvorfor er det bare oss kvinner som skal slite med dette problemet? Hadde Gud vært en feminist så hadde vi ikke hatt dette problemet , så når gubben måtte kjøre ut for å kjøpe bind så kjente jeg det ikke en plass! Jeg måtte le når han kom ut av butikken , en hel bærepose med bind ble handlet inn.

Nå har jeg vært så dårlig de siste dagene at jeg knapt nok har orket noe som helst , og selv om jeg innerst inne vet at det er menstruasjonen som er på vei så får jeg likevel angst. Det er nemlig ikke bare smertene i kroppen som øker på , jeg får i tillegg en umenneskelig dundrende hodepine som holder på å ta knekken på meg. Og det er akkurat denne hodepinen som gir meg angst , det er nemlig en kjent sak at når vi med ALS får hodepine så kan det skyldes for lite oksygenopptak. Derfor puster jeg lettet ut hver gang jeg får menstruasjonen , da tar jeg heller til takke med å ha det vondt.

I dag har gubben vært hjemme også , men heldigvis har han tatt hensyn til formen min. Ja delvis i det minste , for jeg måtte ut i dag uansett om jeg ville eller ei. For i går kveld sa jeg klart i fra , nå skulle gangen males. Etter at gubben herpet veggen i trappa i jula så måtte noe gjøres , og nå hadde mor ventet lenge nok. Dessuten har jo malemesteren vår vinterferie nå , og det måtte jo utnyttes. Med litt bestikkelser så gikk min datter med på planen , så i dag måtte maling handles inn. Jeg prøvde å sende gubben alene med en fargeprøve , men han nektet plent. Egentlig like greit akkurat i dag , for jeg endte opp med en helt annen farge enn jeg hadde tenkt.

Brystpanelet skal få stå foreløpig , syns egentlig det er litt fint jeg 

Rivingen av tapeten er påbegynt

Men jaggu dukket det ikke opp enda en tapet

For egentlig hadde jeg tenkt å male opp igjen med den gråfargen jeg hadde , men når jeg kom bort på butikken med fargekartet fremfor meg så ombestemte jeg meg. Faktisk gikk jeg for en farge jeg aldri har prøvd før , en sandaktig farge ble valgt ut. I tillegg bestemte gubben at vi skulle male med strukturmaling , så dette tror jeg kan bli veldig fint.

Men jeg kjente at en tur på butikken var mer enn nok for meg i dag , jeg var glad for å komme  hjem til godstolen igjen. Nå er min datter satt i gang med å rive vekk tapeten i gangen , og det viste seg at det var flere lag med tapet under den første. Så nå gleder jeg meg bare til å se resultatet , verre kan det uansett ikke bli…

7 kommentarer

7 thoughts on “Jeg får angst hver gang….

  1. Har du vurdert/kan du bruke p-stav? Eller p sprøyte?
    Jeg bruker stav og har mistet mensen helt, har samme virkning med sprøyte.
    Kanskje det kunne vært noe for deg?
    Høres jo veldig lite hyggelig at 2 uker i mnd blir ødelagt av det herket der…

    1. Legen er litt skeptisk til å sette meg på slike preperater siden jeg har hatt blodpropp tidligere , men jeg skal høre med henne igjen. Takk for tips 💖

      1. P-stav og hormonspiral er helt uten østrogen som er det hormonet som gir økt fare for blodpropp. Den inneholder kun gestagen som holder livmorslimhinnen tynn slik at du ikke får menstruasjon. Men du kan og ha eggløsningsutløst migrene siden eggløsning er ca 14 dager før menstruasjon. Finn en god gynekolog som har greie på dette, ikke alle har det, og se om de kan hjelpe deg. 💕

        1. Tusen takk for godt svar , jeg skal ta dette opp med legen min. Jeg tror de tenker litt på de medisinene jeg går på fra før av også , men jeg kjenner at jeg er ganske så sliten av å ha det sånn nå 💖

  2. Jeg ville bare si at du er en fantastisk dame! ❤️ Jeg heier så inderlig på deg. Du er så morsom, rett frem, sterk og tøff! Måten du skriver på er så levende at jeg føler jeg sitter vedsiden av deg mens mannen slenger deg på skulderen 🤭

    Håper du får en fin dag 🤗❤️ Stor klem

  3. Ja.. menstruasjon, jeg er glad at jeg er kommet i overgangsalder, så mannen min slapp å handle den for meg.
    Jeg er virkelig imponert over deg fordi selv i din tilstand har du mye arbeid på gang og gode ideer. Så bra at du er veldig positivt og har godt humør til tross for mye smerter. Familien din er bare beundringsverdig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *