Hva om?

Categories Blogg

Har du noengang fundert over egen skjebne, om hvorfor du har endt opp på den plassen du befinner deg nå? Det gjør jeg ofte. Lurer på om utfallet ville vært annerledes dersom jeg hadde valgt en annen retning, hvor ville jeg vært i dag dersom jeg hadde gått for en annen mulighet? Jeg angrer ikke på noe altså, jeg står for mine valg. Men noen ganger lurer jeg på hvordan livet ville ha vært dersom jeg gikk den andre veien.

Livet er fullt av overraskelser og vendinger, ja magisk på mange måter. Man vet aldri hvilke retning eller hva slags muligheter som kan dukke opp. Når jeg ser tilbake på mitt liv så ville jeg ikke byttet det bort for noe annet, det er tross alt de valgene jeg har tatt opp igjennom som har gjort meg til den personen jeg er idag.

Men noen ganger undrer jeg på hvordan livet mitt ville vært uten ALS, hvor ville jeg ha vært i dag dersom jeg hadde vært frisk? For det er ingen tvil om at denne sykdommen har åpnet øynene mine, skylappene er for lengst forduftet. Jeg hadde nok vært en livserfaring mindre uten denne sykdommen. Misforstå meg rett, jeg skulle gitt mye for et liv uten ALS, men at jeg har fått et nytt syn på livet det er det ingen tvil om.

Tenk om jeg hadde hatt samme synet på livet når jeg var frisk , da ville nok livet mitt sett helt annerledes ut. Er det ikke rart at vi mennesker må til stadighet bli påminnet om at vi ikke er udødelige for å verdsette livet, at vi må bli “skremt” for å våkne opp?

“Du vet ikke hva du har før du mister det” 

Det ligger mye i de ordene, ihvertfall er det sånn for meg. For alt jeg ønsker meg er en kropp som fungerer , to bein og gå på og armer som jeg kan løfte med. Jeg savner så sårt å kunne legge armene rundt mine barn, og bare klemme de tett inntil meg. Jeg savner å kunne komme løpende på to friske føtter når de trengte meg som mest. Ting jeg tok for gitt før, er nå blitt det jeg ønsker meg mest her i verden.

Jeg hadde tatt til takke med et “skur” ute i skogen om jeg bare hadde blitt frisk. Jeg hadde med glede sagt fra meg alle materielle goder for å gi mine barn en frisk mamma. For uten en god helse har du ingenting, og da betyr verken rikdom eller berømmelse noenting.

For alt som bør bety noe er tiden man har med sine kjære, en tid man aldri får igjen. Så før du haster avgårde til skole eller jobb, glem nå for all del ikke det viktigste. Stopp opp og se dine kjære i øynene, gi de en klem og si du er glad i de. For tiden forsvinner så fort, og en dag er den plutselig blitt borte…

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Hva om?

  1. Så fint et bilde av Isak❤ Ja, jeg har også tenkt hva om jeg hadde valgt annerledes. Men jeg har en følelse av at løpet er lagt, kanskje før du blir født. Har hatt så mange rare opplevelser i livet mitt jeg, vært sanndrømt blant annet. Det samme var min mor. Skal reise til Kraków med pensjonistforeningen på Siemens på torsdag. Mestringsteamet og hjemmesykepleien anbefalte meg å ta denne turen for å få litt avveksling. Dessverre gruer jeg meg mer
    enn jeg gleder meg, men sånn har jeg også alltid vært. Det blir sikkert en bra tur dersom flyet ikke faller ned.🤣Jeg ønsker deg en fin dag sammen med dine kjære. ❤❤❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *