Gratulerer med dagen pappa

Categories Blogg

Kjære Pappa

Store, sterke, trygge pappa. Du var helten min som liten, det var ikke en ting i denne verden som du ikke klarte og ordne. Når du løftet meg opp og bar meg i dine armer, var jeg den tryggeste jenta på jord. Du behandlet meg som en prinsesse, og det var ingen tvil om at jeg var en pappajente som barn.

Før du begynte for alvor å reise bort med jobben, fikk jeg lov til å være med deg på din arbeidsplass. Det var så stort for en liten jente og få være med deg på jobben, sitte i kantina sammen og spise skive med egg og ansjos. Ansjosen fikk du, for den var jeg ikke særlig begeistret for. Men jeg husker det pappa, jeg husker den dagen som om den skulle vært i går.

Havet har vært vår lekeplass. Du tok meg tidlig med deg ut i båt for å sette garn. Allerede før skolealder hadde jeg lært mye om både båtsmann knuter, fiske og hvordan man manøvrerer en båt. Jeg ser tilbake på disse stundene med mye glede. Eneste utfordringen for meg var at jeg syntes så innmari synd på disse småfiskene som lå og gispet etter luft i båten. Så mens du var opptatt med å trekke garn, tok jeg meg frihet til å hjelpe fiskene litt. Jeg glemmer aldri uttrykket ditt når du snudde deg, og innså at middagsmaten hadde forsvunnet  over bord, like fort som den kom opp.

Selv om du etter hvert begynte å reise mye, så har jeg bestandig følt at du har vært tilstedeværende. Du ringte ofte hjem, og når du først kom hjem på friperiode, var det rene skjære julestemningen i hus. Du hadde alltid med deg både gaver og godteri, til stor jubel fra oss. Vi var til og med så heldig og få være med deg på jobbreise en gang, og det var ikke småtterier. Vi dro nemlig til Saudi Arabia! Det er en tur jeg aldri kommer til å glemme.

Vi har hatt mange fine stunder sammen, men også utfordrende stunder, som da du ga et inderlig forsøk på å lære meg matte. Der skortet det nok på tålmodighet hos oss begge to.

I dag er det din dag kjære pappa, og jeg må bare takke deg,  Takk for alt du har lært meg, for alle verdier du har gitt meg, tålmodigheten din når jeg utagerte som verst i puberteten og for tryggheten du ga meg som barn. Jeg vet at min sykdom har gått hardt innpå deg, men du skal vite at selv om jeg nå kjemper meg gjennom dagene, så gir du meg fortsatt trygghet. En trygghet om at du fortsatt er her for meg, og du stiller bestandig opp enten det er for meg eller barnebarna. Gratulerer så mye med dagen pappa, jeg er veldig glad i deg 💖

5 kommentarer

5 thoughts on “Gratulerer med dagen pappa

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *