Ferdig.no

Categories Blogg

Jeg våknet med en klump i magen , nervøsiteten raste rundt i en sliten kropp. Det hele kom så overraskende på meg igår , og jeg følte meg slett ikke klar der jeg lå. Men jeg hadde ikke så mye valg , her var det bare å hoppe i det. Så idag var det ingen bønn , jeg måtte bare komme meg ut av senga fortest mulig. Alt stresset slo som vanlig ut , og jeg våknet igjen opp med tømmermenn i hodet. Det er så lite som skal til for å sette meg ut av spill , noe som irriterer meg grenseløst. Nervøsiteten gikk plutselig over til engstelse , det var totalt kaos på innsiden av min slitne kropp.

Det er når engstelsen kommer at jeg blir stille , jeg trekker meg fullstendig tilbake. Jeg forsvinner inn i meg selv , og alt som skjer utenom blir blokkert. Alt jeg klarer og si er enstavelsesord , men hva jeg svarer på er ikke godt å si. Ingenting får jeg med meg , jeg har mer enn nok med meg selv. Men etter det som virket som en evighet ble jeg plassert i rullestolen , vi var klar til å dra. Klokken var 09.10 når vi startet , og selv om jeg ikke hadde time før 10 så trengte vi tiden. Trafikken er alltid et mareritt på den tiden , spesielt opp til sykehuset. I tillegg har de holdt på med veiarbeid på den strekningen helt siden jeg jobbet på sykehuset , og det gjør ikke akkurat trafikkbildet noe bedre.

Hjertet var på vei ut av brystet når vi kom frem , så ille var det at når jeg skulle rygge ut på heisen så begynte hånda og skjelve ukontrollert. Ikke akkurat en betryggende følelse , spesielt når jeg visste at det var ingenting som kunne forhindre meg i å deise i bakken. For på min bilheis er det ingenting som stopper bak , rygger jeg for langt bærer det rett utfor kanten. Jeg kan heller ikke snu meg for å se bak , når jeg rygger må jeg ta det på instinkt. Heldigvis hadde jeg ikke med meg en utålmodig finnmarking idag , det var ingen som sto bak meg og kom med gloser om hvor treg jeg var. Så etter å ha fått skjelvingen noenlunde under kontroll tok jeg sats , og jeg kom meg hel ned denne gangen også.

Første stopp var nevrologen , og her trenger jeg ikke prestere noe. For han er jeg dårlig uansett , jeg har vent meg til det. Jeg gruer meg ikke til å møte han lenger , så lenge jeg vet at jeg har det bra så orker jeg ikke bry meg. Men idag ble det et positivt møte , for endelig kunne han komme med en nyhet. Nå skjer det endelig , oppstart for studiet er nå rett rundt hjørnet. Jeg fikk idag tilbud om deltakelse og det takket jeg selvfølgelig ja til , og mest sannsynlig er det nå oppstart neste uke.

Dette studiet består av medisinutprøving , en ny medisin skal testes ut. Det eneste minuset er at jeg ikke får vite , vite om jeg får medisin eller placebo. Alt jeg kan gjøre er å håpe , håpe på at jeg får medisin og at den VIRKER! Tenk om dette blir det gjennombruddet vi har ventet på , isåfall kommer det i grevens tid. Fem år har jeg ventet , ventet på å få prøve en medisin. Endelig skjer det , endelig er ventetiden over. Bare den nyheten alene ga meg nytt mot , den nyheten gjorde en kontroll verdt å komme til.

Neste stopp var laboratoriet , blodprøver var blitt rekvirert. Men der blir det alltid problemer , jeg er nemlig et hel#ete å stikke. Det er nesten umulig og få en dråpe blod ut av meg , jeg føler meg litt som Dracula som stadig trenger påfyll. Jeg kom som vanlig inn med iskalde hender , og en varmeaksjon ble satt i gang. Heldigvis traff jeg på rette personen idag , han har nemlig tatt prøver av meg før. Etter en iherdig varmeaksjon var det bare to forsøk som skulle til , en rekord rett og slett.

Siste stopp for dagen var det jeg hadde gruet meg mest for , en engasjert lungelege ventet. Misforstå meg rett for jeg elsker den legen , det er de hersens lungeprøvene som gir meg angst. Jeg har ihvertfall gitt en lungelege hodebry , han sto og klødde seg i håret når jeg kom inn. For selv om pustestoppene mine ikke er så alvorlige så er de for mange , og det vil en engasjert lungelege prøve å gjøre noe med. Nye innstillinger ble igjen lagt inn på maskinen , så nå fortsetter prøveprosjektet. Alt jeg kan gjøre er å håpe på at han får det til , for nå begynner jeg og bli litt lei.

Det ble ingen pusteprøver idag , lungelegen ville vente til neste uke når studiet starter. Men en prøve ville han ta , en prøve som gir et tydelig signal om sykdommen er i endring. Blodgassen skulle måles , og for de av dere som ikke vet hva det betyr så skal jeg prøve å forklare på en forståelig måte. Arteriene kan fortelle mye om lungenes funksjon , en blodprøve fra en pulsåre viser forholdet mellom oksygen og kulldioksid i blodet ditt. Denne blodprøven gir dermed en pekepinn om hvor jeg ligger , og hver gang jeg venter på svaret kjenner jeg kvalmen kommer

Heldigvis slipper jeg å vente lenge , to minutter senere var svaret klart. Igjen kunne jeg puste lettet ut , blodprøven viste at jeg fortsatt var innenfor nomalen. Takk og lov for det , jeg blir like redd hver gang. Så alt i alt gikk det bra denne gangen også , foreløpig ser alt stabilt ut. Men gudene skal vite at det koster , og jeg var helt ferdig når jeg kom hjem. Idag fikk jeg en liten konge hjem fra barnehagen , eller det vil si jeg måtte ordne kappe til en konge.

Et teppe ble løsningen , og når han først fikk det på så nektet han å ta det av. Så idag måtte en utålmodig finnmarking bite det i seg , et teppe måtte bli med ut , en konge kan jo ikke forlate sin kappe. Jeg klarte ikke bli med idag , jeg trengte å samle krefter til morgendagen. I morgen er det nemlig Nordås igjen , og det beste av alt er at det også er fredag…

7 kommentarer

7 thoughts on “Ferdig.no

  1. Så bra det gikk fint med prøvene, og for en god nyhet at du får være med på det prosjektet, håper de har funnet medisiner som iallefall bremser sykdommen, har tenkt masse på deg, dere, klem fra meg😍

  2. Bra blodgassprøvene var bra, og han lungelegen høres ut som rett lege. Han har ikke gitt deg opp. Flott at du får være med i studie, vi krysser fingrene og håper at dette er gjennombruddet mange har ventet på

  3. Dette hørtes TOPP ut.endelig kan det gjerne bli noe nytt og bedre…😁😁😁..det er bare og HÅPE
    Blir spennende og følge med videre
    God HELG 😘

  4. Dette var jo positivt Vivian, det var det jeg visste, her skal tre små bokstaver møte motstand.😄 Ønsker deg en god natt, en fin morgen dag, og riktig god helg. Med en sånn konge i familien er det nødt til å gå bra.🥰❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *