En uke igjen

Categories Blogg

Idag våknet jeg grytidlig , ihvertfall til å være ferie. Min datter skulle reise tidlig idag , så da måtte gubben bare stå opp. Det var vemodig og ta farvel , det har vært så koselig å ha henne her. Nå skal hun tilbringe resten av ferien i Oslo , så sees vi forhåpentligvis snart igjen. Faktisk er det bare en uke igjen før vi drar sørover igjen , dagene bare flyr avgårde når man har det gøy.

Endelig kom sola , det var det første jeg la merke til når jeg slo opp øynene. En skyfri himmel ønsket meg velkommen til en ny dag , og det måtte selvfølgelig utnyttes. Isak er helt i hundre her oppe , han klarer ikke sitte i ro et øyeblikk engang. Så som de andre dagene var det bare å hive på seg fillene , en liten gutt ville til besteforeldrene.

Første stopp ble Kiberg , et lite tettsted en mil før Vardø. Her bor bestefar til Isak , og han var i full gang med gressklipperen. Kiberg er virkelig et idyllisk sted , et sted der du virkelig kan finne ro. Vi gikk en tur ned i strandkanten , og Isak fikk låne med seg en liten hagespade. Solen steikte , måkene sirklet over havet , og alt jeg kunne høre når jeg lukket øynene var bølgeskvulp.

Jeg vet ikke om andre steder der dønningene fra havet kan høres bedre , og alt jeg så i horisonten var himmel som møtte hav. Vi fikk en fin stund sammen i strandkanten , og jeg nøt hvert sekund. Etter at en liten gutt hadde raidet kjøkkenet til bestefar (han hadde nemlig honnikorn) så satte vi turen videre , Vardø glitret under sola når vi kom kjørende.

Plutselig var de tomme gatene våknet til liv igjen , menneskene hadde trukket ut av “husan”. Det første vi måtte gjøre var å plukke opp en passasjer , en liten jente sto så fint og ventet på oss. Søskebarnet til Isak måtte selvfølgelig få være med , og med full lastet bil dro vi til bestemor. Der ventet det hjemmelaget kjøttkaker på oss , og igjen trykket jeg i meg over evne. Eller rettere sagt gubben trykket i meg , det var ikke før jeg ba om nåde at gaffelen ble lagt bort.

Idag hadde jeg også lovet Isak noe , idag skulle han få se på de store kanonene. Norges vakreste festning ligger her i Vardø , ja ihvertfall hvis du spør meg. Og hva passer vel bedre for en liten sjørøver enn kanoner , det måtte bare bli bra. Derfor ble det en kveldstur på oss alle , vi måtte jo utnytte finværet når det først hadde kommet. Plutselig kom det et drønn over oss , og både far og sønn ble helt i fyr og flamme. Forsvaret sitt helikopter blir brukt som ambulansehelikopter her oppe , og nå var det i ferd med å lande midt på festningen.

Det ble et voldsomt liv , ungene løpte både hit og dit. Vi hadde mer enn nok med å holde ungene under kontroll , men gubben fikk da filmet en liten videosnutt. Det er langt til sykehuset her oppe , og det er sørgelig at et bedre tilbud ikke er på plass.

Bildene fra dagen taler vel sitt tenker jeg , ingen tvil om at det har vært nok en fin dag. Nå sitter vi her og lurer på hva vi skal gjøre , for inatt er det store sjanser for å få oppleve midnattsolen. Så nå vurderer vi å bli i Vardø for å få den med oss , det hadde vært en perfekt avslutning på dagen….

7 kommentarer

7 thoughts on “En uke igjen

  1. Så fine bilder du har lagt til. Vardø er virkelig en perle på jord 💜 Noen år siden jeg var der, men vi kjører kanskje en tur senere i sommer 😀kos deg videre 😎🌞

  2. Skulle gjerne vært i Vardø😍
    Så deilig at sola kom og dere kunne få en magisk dag ute i lufta☀️😎
    Du har flotte bilder, skjønner at du elsker dette her🤩🤩🤩

  3. En av mine venninner er fra Vardø, en fantastisk plass på jord har jeg fått høre. Kjempefine bilder, så koselig å få være med.😊❤

  4. Du Vivian beskriver og viser oss ferien i Vardø på en nydelig måte🌸det er virkelig en glede å se pg lese fra ferien dokkers ! Stas å Få være med🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *