En forvirret julemiddag…

Categories Blogg

Midt under julemiddagen skjedde det, jeg er bare glad for at alle overlevde.

Det hele begynte når min far måtte unnskylde seg fra bordet, et toalettbesøk var nå helt nødvendig.

En liten gutt fulgte nøye med, for i år skulle nissen røpes.

Ut i gangen løp han etter en lur morfar, som en av kongens garde stilte han seg opp utenfor baderomsdøren i giv akt.

 

Men toalettbesøket varte og rakk, og vi hørte hvordan en liten gutt utålmodig begynte å marsjere frem og tilbake.

Lett banking på en baderomsdør hørte vi også, var morfar i live mon tro?

Til slutt ble det for mye for en liten gutt, nå var det nok venting.

Med en klar og høy røst ropte han ut, og det var da jeg innså at eplet ikke hadde falt langt fra stammen denne gangen heller.

 

“E DU IKKE FÆRDI Å PESS SNART???” gaulte en liten gutt, det var som å høre en finnmarking.

Svigerfar satte pinnekjøttet i halsen, og øynene til min mor ble store som tinntallerkner.

Men etter lyden fra badet å dømme så var det min far som fikk den største reaksjonen, vi lurte alle på hvem som falt først av.

Toalettet av veggen eller morfar av toalettet, et smell ga ekko i et lite hus.

 

Etter en liten stund kom de begge inn igjen, og det var litt av et syn.

For mens en morfar kom fortumlende inn i stua så kom en hoppende glad gutt etter, røde små kinn ble en stor kontrast til den gråaktige fargen i ansiktet til en forvirret morfar.

Svigerfar satt enda og harket opp pinnekjøtt når min mor tok mot til seg og spurte, “Hva var det du sa?”.

Jeg sa PESS, det har pappa lært meg”.

 

Men det var bare starten på julekvelden, for når vi endelig hadde funnet roen oppdaget vi plutselig at noen manglet.

En firbeint liten tass hadde bestemt seg for å ta en tur på egenhånd, i et ubevoktet øyeblikk klarte han å snike seg ut.

Plutselig ble det full panikk i stua, og den som fikk mest panikk var meg.

Alle løp på dør foruten om svigerfar, det var ikke antydning til reaksjon fra den kaneten..

 

Som alltid gikk det litt for fort i svingene for svigerfar, først når alle hadde vært borte en stund oppdaget en forvirret svigerfar at noe manglet.

“Har alle gått hjem?” hørte jeg ved min side, en panikkslagen kjerring sukket der hun satt i stolen.

Etter det som føltes som en evighet kom alle inn igjen, og først av alt kom en lykkelig tass.

En forvirret svigerfar kikket storøyd opp på folket etterhvert som de kom inn i stua og sa: “e det nyttårsaften allerede??”.

 

En leteaksjon hadde tydeligvis tatt på, med håret rett opp og finklærne dekket med jord så det mer ut som 3 verdenskrig hadde brutt ut.

Igjen fikk julekvelden en dramatisk slutt, og glosene fra gangen sa sitt.

En liten tass krøllet seg tilfreds sammen i en liten seng, han hadde klart det igjen.

Storfamilien hadde fått noe å bryne seg på, litt trim hører da med etter en solid julemiddag…

11 kommentarer

11 thoughts on “En forvirret julemiddag…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *