En annerledes fredag…

Categories Blogg

Jeg våknet opp i dag med en kriblende følelse i kroppen, idag hadde jeg nemlig en avtale med NAV. Neida, det er ingenting galt, dette er ikke et krangle møte. Jeg har tvert imot gledet meg til denne dagen, for idag skulle jeg nemlig få den nye datamaskinen satt opp.

Denne utgaven har nemlig noen nye finesser som jeg har savnet, som at jeg kan skru av og på maskinen selv med øynene. Det finnes ikke noe mer irriterende enn når datamaskinen slår seg av etter en stund i hvilemodus, og jeg ikke får den på igjen. På denne utgaven er det også en skjerm på baksiden, så når jeg trenger å skrive istedenfor å prate, så trenger ikke assistenten gå helt rundt for å se hva jeg skriver.

Jeg fikk denne nye utgaven innvilget med en gang når vi søkte, en selvfølge tenker du kanskje, men det fikk jeg for en stund siden høre at det ikke var. For jeg ble kontaktet av en annen ALS syk som lurte på hvordan jeg hadde klart å få den innvilget, for hun fikk den nemlig ikke.

Det er tydeligvis ikke bare kommunene som har ulike retningslinjer fra sted til sted, NAV kan jaggu meg være vanskelig de også. Det som er med NAV og som er et problem, du må vite hvilke ord du skal bruke på hver søknad. Du må komme med de riktige begrunnelsene for å få den godkjent, men hvordan i huleste skal vi som er syk vite hvilke begrunnelser NAV legger vekt på?? Det er til å bli matt av.

Jeg ble så provosert når jeg hørte om denne stakkars damen som ikke fikk datamaskinen som hun har krav på, så vi ble enige om å prøve noe. Jeg tok bilde av søknadsteksten som jeg brukte i min søknad, begrunnelser og alt ble tatt med. Hun skrev akkurat det samme i sin søknad, og fikk den sendt inn. Igår kveld fikk jeg melding, søknaden hennes var blitt innvilget!! Det er alltid godt når vi kan hjelpe hverandre, jeg ble glad for at vi nådde frem.

Så idag var altså dagen kommet for meg, alt skulle overflyttes fra en data til en annen. Jeg tror ikke den utsendte personen fra NAV var helt forberedt på hvor mye jeg bruker dataen, ja ikke før hun så hvor mange filer jeg hadde lagret.

Men guri hvor skuffet jeg ble, her var det blitt lovet mer enn det ble holdt. Jeg hadde gledet meg til å selv kunne skru av og på maskinen, men det viste seg fort at det ikke var mulig. De mente tydeligvis dvelemodus, men det var jo mulig for meg å betjene fra før av, det var jo ikke noe nytt.

Dessuten syns jeg selve verktøylinjen var mer tungvint å bruke på denne nye utgaven, fancy og flott skal det være men brukervennlig er det ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke spør oss som bruker datamaskinen mye om vi har noen forslag, jeg har mye jeg ser på som tungvint, de kunne da hørt litt mer på brukeren før de laget en ny utgave.

Så her sitter jeg fortsatt med den gamle utgaven, det var dessverre ikke mulig å sette den opp slik jeg ville ha den. Hun måtte ta med seg maskinen og spørre om hjelp. Men jeg klarer meg, så lenge denne maskinen fungerer så overlever jeg. Men jeg må innrømme at det var en nedtur.

Skulle nesten tro det var fredag den 13 idag, for det har bare vært kaos. Plutselig brøt internettet sammen her, uansett hva vi prøvde så fikk vi det ikke til. Det skulle vise seg å være brudd på linjen en plass, og svaret fra Telenor om når dette kom til å bli ordnet skremte meg. Vi har nemlig fiber, både Tv og internett går på samme kabel. Nei de kunne ikke love noe før mandag kl 14!!!

Har du hørt noe så gale? Skulle vi sitte her i tre dager og vente på at de kom på jobb igjen?? Løsningen ble at assistenten måtte ned på Telenor butikken og hente ut et Sim kort, på den måten får vi ihvertfall internett i helgen.

Så her satt vi og prøvde å ordne nye datamaskinen uten internett, jeg hadde assistenten som ringte Telenor samtidig som hun stilte meg spørsmål, og så ringer gubben…

“Det er så travelt på jobb, du må hente Isak”!

Det som ble sagt i den samtalen egner seg ikke på trykk, men ordene jeg skrev idag tidlig var for lengst glemt. Heldigvis har det roet seg nå, alle har kommet seg hjem, internettet har løst seg midlertidig, så nå kan helgen begynne for oss også. Det eneste vi ikke har er Tv, også på en fredag av alle ting.

Jeg håper denne fredagen har vært litt roligere for dere, og ønsker dere alle en riktig god helg. Nyt og lev folkens….

8 kommentarer

8 thoughts on “En annerledes fredag…

  1. Huff, så irriterende det er, når ikke alt er som man er forespeilet mht datautstyr og annet utstyr. . Så trasig å miste tv på en fredag 😪regner med at dere står han av, som vi sier her i nord 💜håper dere allikevel får en trivelig fredag kveld ❤️klem

  2. Huffamei, teknikk er sårbart! Vi var uten tv i 6 døgn her forleden. 6 døgn! Gubben så en skygge på skjermen og klaget til produsenten. Det var virkelig topp service, ikke noe å si på det. De hentet TVen hos oss en fredag morgen og leverte den tilbake påfølgende torsdag kveld. Ny skjerm og nytt panel inni. Men den skyggen var en bagatell spør du meg.. Uansett, vi kom oss gjennom det. Spilte spill og greier. Barna ble veldig flinke til å leke og finne på ting, vi har nemlig ikke ipad hjemme.. Så, jeg føler med deg! Men det går bedre enn man tror uten tv 🙂

      1. 6 døgn ja, pga en skygge.. En svak skygge 🙄😜 Vi har bare to barn da, og det yngste er for liten for skjerm (har null interesse foreløpig). Var godt da den kom tilbake igjen 😂

  3. Så godt når man kan hjelpe andre. Ikke bare enkelt å komme gjennom på nav 🙈 Du må ha ei fin helg. Så håper jeg det ordner seg med data greiene og skikkelig nett over helgen 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *