“Det kan ikke stemme”

Categories Blogg

I går fikk jeg hjemme besøk av lungelegen min og en sykepleier, og grunnen til at de kom var en måling som jeg hadde tatt på sist kontroll. Hver gang jeg er på kontroll må jeg gjennom de samme prøvene, pusteprøver der jeg måler både innpust og utpust samt hostefunksjonen min.
Men den viktigste prøven er en blodprøve som virkelig sier noe om hvordan lungene mine har det, og det er den prøven jeg bestandig gruer meg til.

Jeg ber alltid en stille bønn før jeg skal inn til lungelegen, og det eneste jeg håper på er at blodgassen er normal. Lungenes evne til å ta opp oksygen er det aller viktigste, og aller helst skal jeg ligge under 6. På forrige kontroll så alle pusteprøvene fine ut, det eneste som gjensto var målingen av blodgassen.

Lungelegen min er en fantastisk mann på alle måter, men han er lett å lese.
Jeg så det på han med en gang sykepleieren kom inn med prøvesvaret, og jeg skjønte med en gang at det ikke var bra. Med brillene på nesen studerte han prøvesvaret mitt, for første gang var jeg godt over grensen.

Jeg var nærmere syv tallet enn grensen på seks, og selv om jeg følte meg helt fin så fikk jeg frysninger på ryggen når jeg hørte prøvesvaret. Derfor bestemte lungelegen seg for å gjøre noen endringer på puste maskinen min som jeg bruker om natten, men når de kom hjem til meg i går fikk de seg en overraskelse.

I åtte år har jeg fått det samme resultatet på blodgassen, jeg har alltid ligget og vippet mellom fem og seks. Derfor ble overraskelsen stor når de målte meg på nytt her hjemme i går, ja til og med jeg ble overrasket når jeg hørte tallet. “Det kan ikke stemme” hørte jeg lungelegen si når han så tallet, 4,1 lyste overraskende mot oss alle.

Jeg så hvordan lungelegen klødde seg i hodet, han skjønte ingenting der han satt. I følge tallene var alt helt fint, helt motsatt fra målingene på kontrollen. “Hva har du gjort i dag før vi kom” spurte legen overrasket, men jeg hadde ikke noe oppklarende svar å gi han. Men vi bestemte oss for at jeg skulle ligge med målingene om natten for å se om jeg ligger stabilt, og det har jeg gjort i natt. Svaret får jeg ikke før i løpet av neste uke, så da blir det spennende å se hva resultatet er…

Kanskje det er blomstene som er min medisin…
13 kommentarer

13 thoughts on ““Det kan ikke stemme”

  1. Det er nok blommene som har en positiv virkning på pusten din 🌹💐
    Ønsker deg og dine en fin kveld ♥️

  2. Ja, tenk om! 💕 Håper “hjemmetesten” var riktig! 👍
    Og i tilfelle du ikke har lest det siste svaret mitt angående stein og pris på Europris, så skrev jeg 2 tikilos, altså 20 kg for 100 kr 😉

      1. Det har du sikkert rett i, at det ikke er samme stein. Også var det tilbudsprisen (den uka) jeg nevnte 🙂

  3. Nå er ikke jeg noen ekspert, men kan det hende at man gjerne er litt mer stresset på et kontor og mer rolig hjemme?

    Aner ikke, men gode nyheter er alltid bra 😊.

    1. I følge lungelegen skulle det egentlig vært motsatt da, for når man er stresset går pusten litt fortere noe som er et tegn på at lungene jobber. Så dersom jeg hadde hyperventilitert før jeg kom inn på kontroll så burde prøvesvaret vært mye bedre enn det var. Det er derfor det er så merkelig 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *