Møte med kommunen

Categories Blogg

Tenk at det er hele to år siden jeg fikk innvilget BPA. Når jeg tenker tilbake, så har jeg gjort meg noen erfaringer. Jeg brukte et helt år på å kjempe meg til en BPA ordning, og like før jul 2016 fikk jeg beskjed om at 23 timer var innvilget. Siden den gang har timeantallet økt og assistenter byttet ut. Jeg husker jeg bet meg merke i hvordan kommunen snakket litt ned om ordningen, og jeg kunne ikke skjønne hvorfor. Men etter å nå ha hatt ordningen i to år ser jeg synspunktene til kommunen på en helt annen måte. Det har ikke vært noen dans på roser akkurat. Jeg valgte meg ut et firma, mye på grunn av at de kunne starte opp raskt med ordningen. Jeg gledet meg, nå skulle vi endelig få hjelp. Men så har vi den ansettelse biten da, og nå skjønner jeg hvorfor firmaer sliter med å finne riktige kandidater til rett jobb, for her var det mye rart. Her er det viktig at leverandøren av BPA ordningen luker litt ut på forhånd, men mitt firma følte jeg tok til takke med hva som helst. Jeg har hatt assistenter som har hatt mer enn nok med sine egne helseproblemer, andre ville gjerne oppdra barna mine, noen var mer borte fra jobb enn på jobb. Nå var det ikke bare assistentene som var problemet, men kommunikasjonen med firmaet. Enten ble du nedringt med usaklige spørsmål, eller så fikk du ikke svar på dine egne spørsmål. 

Det jeg reagerte mest på var vilkårene til assistentene. Det vanlige er at lønnen bestemmes ut i fra ansiennitet og CV. Men selv om jeg hadde to assistenter med like mye erfaring, så tjente den ene hele 10 kr mindre enn den andre. Og grunnen de kom med var at hun var ung, tre år yngre enn den andre. Det var heller ikke kvelds tillegg før etter kl 21, mine assistenter går hjem kl 19. Overtid var uhyre vanskelig, for den måtte planlegges i følge leverandøren, men hvem planlegger overtid?? På grunn av mye fravær blant assistentene, satt jeg med over 100 timer tilgode. Problemet var å få brukt de. Assistentene orket ikke å strekke seg, mye på grunn av dårlige vilkår, overtid måtte som sagt planlegges på forhånd, så time antallet bare økte. På denne tiden hadde jeg hele seks assistenter, men ble det sykdom hos en så klarte ikke firmaet og skaffe vikar. Så det kunne ende med at jeg lå i sengen til kl. 14 uten at jeg visste hva som skjedde. Det hele endte med at min mann måtte komme hjem fra jobb for å hjelpe meg. 

Det verste var måten leverandøren behandlet både meg og assistentene på. Jeg ble fremstilt som en vanskelig arbeidsgiver, assistentene fikk kjeft når de var syk og firmaet tok ikke selvkritikk eller noen form for å prøve å fikse problemene. Jeg finner meg ikke i hva som helst, og føler jeg meg dårlig behandlet så gir jeg klar beskjed. Men når jeg ga beskjed til firmaet så var det alltid jeg som var vanskelig. Turer kunne vi heller ikke dra med oss assistenter på. Vi prøvde et par ganger, men siden firmaet dekket minimalt av utgiftene til assistentene så ble dette for kostbart for oss. Vi hadde med oss en assistent til Syden, betalte flybillett og opphold til henne for om lag 15000 (med mat), vi fikk igjen 3000.

Vi valgte i år og bytte firma. Og jeg vil gå så langt som å si at det var som å gå fra helvetet til himmelen. Assistentene har mye bedre lønninger, kvelds tillegg etter Kl fem, jeg disponerer timene som jeg selv vil og de dekker utgiftene til turer. De har også en døgnåpen vakttelefon som kan brukes ved fravær og kommunikasjonen er god blant alle parter. Og selv om jeg kun har tre assistenter per dags dato, så har det ikke vært en dag med fravær, og både jeg og assistentene trives. Det beste er at barna mine trives så godt sammen med assistentene. Min datter har fått høyere karaktersnitt etter god leksehjelp fra den ene assistenten, Isak elsker å herje og leke med alle tre og alle er liksom blitt en stor familie. Nå kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har det godt. 

Men tilbake til overskriften, jeg hadde som sagt møte med kommunen i går. Helt siden jeg fikk innvilget BPA ordningen så har kommunen snudd og vært veldig imøtekommende. Dette er en stor lettelse. Så nå har jeg fått innvilget flere timer slik at jeg får helge bemanning også. Så nå håper jeg bare dette gode samarbeidet med kommunen fortsetter, for jeg blir skremt over hvor mange som blir fratatt ordningen sin. Min anbefaling er å velge en privat leverandør fremfor kommunal, på denne måten får ikke kommunen innblikk i hvordan du styrer ordningen din og kan heller ikke komme og overstyre hverdagen din. Så nå kan jeg lene meg tilbake og nyte julen og adventstiden, uten å måtte engste meg over om at hverdagen ikke går opp. …       

2 kommentarer

2 thoughts on “Møte med kommunen

  1. Stine Tjernsli Jensen:Enig. Men det som skremmer mest er at regelverket opereres forskjellig fra kommune til kommune. Jeg er ihvertfall glad for at det har ordnet seg .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *