Julemagi

Categories Blogg

I går var jeg så heldig at jeg fikk være med på julekonsert, og for en konsert!! Stemningen var allerede satt når vi ankom kirken, med levende lys i alle mørke kroker og dunkel belysning i taket. Alexander Rybakk åpnet konserten, og han og fela tryllet frem de nydeligste toner. “Glade jul” fikk en helt ny betydning , melodien og tonene trillet gjennom kirken som om de var berørt av englestøv og velsignet av høyere makter. Gutten med fela skapte magi, og når han fyrte igang fela like etter så klarte han å engasjere et helt publikum til trampeklapp og sang. 

Jeg hadde på forhånd prøvd å forberede meg på at Maria Haukås Mittet kom til å berøre meg, men jeg håpte i det lengste at det ikke kom noen Nord Norske sanger før på slutten. Men når “Lys imot mørketida” kom allerede som sang nr 2 så måtte jeg virkelig jobbe med meg selv for å ikke briste helt. Alle minner fra Finnmark kom tilbake, minner jeg hadde glemt og det var som om Nordlyset fant veien inn i kirken og fylte rommet med det vakreste lyset du kan tenke deg. 

Tor Endresen og Rune Larsen skuffer aldri, og når førstnevnte med sin dype røst fremførte “o helga natt” var det som om kirketaket åpnet seg og engler åpenbarte seg. Jeg slutter aldri å forbause meg over kraften i stemmen hans. Så har vi Rune Larsen da, som med sin formidlingsevne drar deg med inn i låten og bidrar til at du føler du er en del av historien. En ting er sikkert, den mannen har glimt i øyet, og alle historiene han fortalte igår fikk publikum til å bryte ut i frydefull latter. 

Sist men ikke minst må jeg nevne Lisa Børud. En ung jente med en stemme som kan smelte ethvert hjerte. Hun fremførte en hittil ukjent låt for meg, “Mary, did you know”  og da var det gjort. All min Gudstro kom tilbake, utrygghet og sorg forsvant og om det finnes en himmel, så var den nærmere enn noen gang før. 

Tusen takk for en fantastisk kveld, nå sitter jeg her med et varmt hjerte og glede i sinn, mens assistenten klatrer i flaggstangen og strever med å henge opp belysning…. 😂 En riktig god advent til dere alle.

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *