“Jeg skal lakke neglene dine mamma”

Categories Blogg

Jeg så det på henne i går, hun var sliten.
Min datter dumpet ned på stolen ved min side, og blikket hun sendte meg sa egentlig alt.
En lang arbeidsdag var over, og nå så det ut som om hun bar hele verden på sine skuldre.
Jeg hadde sett det på henne de siste dagene, hun grublet på noe.

Jeg kjenner barna mine så godt nå, så jeg vet at jeg må gi de tid.
Selv om jeg ser at de grubler på noe så vet jeg at det er nytteløst å mase, de kommer til meg når de er klar.
Og når min datter dumpet ned ved min side i går skjønte jeg at hun var klar, nå var det jeg som måtte gjøre meg klar.

“Du har bare med å holde ut mamma når jeg drar i militæret” sa hun med en bestemt stemme, men til tross for den bestemte stemmen så hørte jeg det. Redselen hennes skinte i gjennom, og igjen ble redselen for fremtiden så nær. Med store håpefulle øyne stirret hun på meg, og det var da jeg innså at jeg manglet ord.
Jeg kunne ikke si det hun så gjerne ville høre, vi visste begge hva som ventet.

“Jeg skal kjempe” visket jeg tilbake, “men jeg kan ikke love noe” sa jeg stille,
Stillheten som etterfulgte sa alt, en liten tåre trillet nedover mitt varme kinn.
Igjen følte jeg på hjelpeløsheten, det var ingenting jeg kunne si for å berolige min datter.
Min eneste datter, og når jeg stirret inn i hennes blågrønne øyne skjønte jeg hvordan mine foreldre hadde det den gangen jeg fortalte dem at jeg hadde fått ALS,

Det var da den kom, en liten setning endret alt.
Der satt jeg og følte på en bunnløs hjelpeløshet når min datter forsiktig strøk meg over kinnet, og med den største kjærligheten i stemmen visket hun stille :
Når du ligger på det siste skal jeg lakke neglene dine mamma”…. 

14 kommentarer

14 thoughts on ““Jeg skal lakke neglene dine mamma”

  1. Kjære deg, Vivian. Du behøver ikke ha en skygge av tvil om at du har gitt barna dine alt de trenger.
    Hva de har lært, gir de tilbake ❤️. Må gå og gråte litt her, men det er god gråt. Klem fra hun som ble som tyttebær – veldig, veldig rørt!

    1. Jeg håper du har rett, men jeg tror det er noe alle mødre føler på dette en gang i løpet av livet 💖Tusen takk for fine ord, det trengte jeg i dag 💖

  2. Både trist og fint💖 Jeg kan ikke forestille meg hvordan det må være for deg å skulle forlate dine barn så altfor tidlig.En ting virker i hvertfall å være helt sikkert og det er at du har gitt de all den kjærlighet de kan ønske seg. De vet garantert at de betyr alt for deg.💕

  3. Takk for din “nær i livet formidling” av hvordan livet er,
    Der Du og Din Datter Er.
    En tåre kom her – sammen med dere…
    🙏🙏🙏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *