“Vi må være snille med hverandre”…

Categories Blogg

“Fyyy pappa, ikke kjeft på mamma”. Vi blir nemlig irettesatt uansett hva vi gjør for tiden. En liten gutt på fire små år har virkelig skjønt hva som er viktig i livet. “Så fin du er i dag mamma”, “du har så fin genser dadda”, “jeg er veldig glad i familien min”. 

Det er bare noe av det vi hører fra en liten gutt hver eneste dag, han er blitt veldig opptatt av å glede andre. “Vi må være snille med hverandre” sa en klok liten tass når vi satt rundt middagsbordet i går, og mitt mammahjerte smeltet. Han har skjønt det han, han har oppdaget gleden ved å glede andre.

Hver dag pøser han på med komplimenter til alle som er i nærheten, og jeg ser hvor glad han blir når vi blir glad. En liten gutt på fire år står troskyldig ved min side og titter opp på meg med store blå øyne. “Jeg er glad i deg mamma, er du glad i meg”? Jeg kjenner hvordan tårene presser på, klumpen i halsen vokser.

Mitt liv er ingenting verdt uten mine barn, det er de som holder liv i meg hver dag. “Jeg elsker deg mer enn det finnes stjerner på himmelen Isak”. Han titter litt forundret opp på meg, jeg ser at han grubler på noe. ” Hvor mange stjerner finnes det da mamma” spør han med en synlig liten tenkerynke i pannen. “Milliardertrilliarder” sier jeg, mens jeg kjemper en kamp mot tårene.

Et stort smil kommer til syne, kritthvite tenner skinner imot meg som perler på en snor. “Oiii, det var mange, da er du veldig glad i meg da” sier han med øyne som stråler mer enn alle stjerner tilsammen.

Vi har mange samtaler igjennom dagen min lille gutt og jeg. Samtaler om livet og kjærligheten. Jeg tar meg i å bli like forundret hver gang over hvor mye klokskap og varme som finnes i en liten kropp, vi har mye å lære av de små.

For ett eller annet sted på veien mister vi vår troskyldighet, våre hjerter blir kalde. Vi oppdager at verden kan være kald, vi stoler ikke på hverandre lenger. Fremfor meg står fortsatt en liten gutt, hans verden er ikke blitt stor nok enda, hans verden er fortsatt trygg og full av kjærlighet.

Men jeg vet den dagen vil komme, han vil oppdage at livet er urettferdig. For uansett hvor mye jeg prøver å forberede han, uansett hvor mye jeg prøver å holde han trygg, så er det en ting jeg ikke får gjort noe med. Jeg skal dø, en liten gutt skal miste sin trygghet. Min lille gutt vil også bli som oss, han vil også erfare at sorg er en del av livet.

“Hvorfor gråter du mamma” , jeg klarte ikke holde meg lenger, klumpen i halsen ble for stor. “Jeg gråter fordi jeg elsker deg Isak, jeg elsker deg så mye at noen ganger gjør det vondt”…. 

Fotograf: Gøril Sætre

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on ““Vi må være snille med hverandre”…

  1. For en flott gutt du har 😀regner selvfølgelig med at de andre tre er like flotte på hver sin måte 💜

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *