Vi er fortsatt mange som sitter igjen…

Categories Blogg

For to år stengte Norge ned, et helt land kjente på den samme frykten.
Ordet samhold fikk en helt ny betydning, et virus fikk ulikheter til å forsvinne.
Alle var i samme båt, nestekjærligheten og omtanken overfor våre medmennesker blomstret som aldri før.
Vi fikk føle på et fellesskap til tross for ulikheter, side ved side sto vi i kampen mot et fremmed virus.

 

Men i går åpnet landet igjen, tusenvis av mennesker som før hadde sittet bak låste dører kom nå ut for å feire en gjenoppstått frihet.
Hjemme satt jeg og så på bilder fra landet som våknet til liv igjen, endelig skulle alt bli som før.
Endelig skulle livet vende tilbake, den normale hverdagen som alle har lengtet etter var endelig kommet tilbake igjen.

 

Feststemte bilder festet seg til netthinnen min, munnbindene var nå erstattet med musikk og dans.
Tett i tett sto de, tusenvis av mennesker strømmet ut i gatene for å feire at livet nå kunne leves igjen. Kontrastene ble igjen så store, den båten vi alle satt samlet i hadde nå veltet.

 

Inne bak fire vegger sitter vi, alle vi som ikke har et liv å vende tilbake til.
Ingenting har forandret seg, hjemme bak lukkede dører sitter det mange som nå er mer redde enn noengang før.
Redselen for hvordan livet nå blir er større enn et virus, ensomheten vendte igår tilbake for mange av oss.

 

Jeg er en av de, en av mange som igår igjen fikk føle på et utenforskap.
En av mange som ikke har en hverdag å vende tilbake til, en normal hverdag for meg er et liv innenfor fire vegger.
Alt jeg nå håper er at vi ikke glemmer, glemmer alle dem som nå sitter igjen. Alle dem som sliter med ensomhet bak lukkede dører, alle dem som nå sitter hjemme og føler at veggene stadig kommer nærmere.

 

For to år siden sto vi sammen for å kjempe samme kamp, og igår feiret et helt land at vi endelig hadde vunnet. Men hjemme sitter jeg med en bitter smak i munnen, for jeg vet det sitter mange der ute som nå føler på et tomrom. Vi er fortsatt mange som føler på et tomrom, vi er mange som fortsatt kjemper en kamp i denne pandemien…

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Vi er fortsatt mange som sitter igjen…

  1. «Ordet samhold fikk en helt ny betydning, et virus fikk ulikheter til å forsvinne». Ja, samhold fikk ny betydning, for det samholdet og disse ulikhetene forsvant, men det dukket jaggu opp nye, som jeg ikke synes noe om, jeg er rett og slett forbannet på nye ulikheter og misbruk av ord som dugnad, solidaritet «sammen for Drammen», «vi gjør det for Norge» og så videre. Mange har voldt seg hjemme for at det har ikke vært noe ute å gjøre, lockdown, stengt. Folk har gjemt seg bak disse begrepene, og mange har tatt vaksiner på grunn av press eller egoistiske årsaker, ikke for deg eller meg som de liker å påstå. Jeg har blitt kalt egoistisk og uverdig, tilogmed fått «jeg håper du får korona».

    Når det gjelder denne åpningen, på en lørdag attpåtil, ikke mye å trakte etter, massevold, flaskeknusing, folk som svimer av i køer, knivstikkinger, kaos og galskap. Fuck den solidariteten, den er over 50 prosent fake slik jeg ser den.

    Vi var hjemme i går vi også, frivillig, jeg ønsket ikke et sekund å dra ut på byen og se den «normale» verden gjennoppstå. Etterhvert ja, men ikke med det første.

    Din situasjon. Jeg føler med deg. Sitte på sidelinja er urettferdig. Det jeg er veldig glad for for din del er at fu sitter i 2021 med internett og sosiale media, for det er her vi i hovedsak er sosiale nå og mesteparten av livet foregår. Hadde du blitt født et par tiår tidligere så hadde du kanskje ikke hatt et liv i det hele tatt. Hadde vi levd et par tiår tidligere hadde ikke jeg fått gleden av å bli kjent med deg. Og havner jeg i Bergen igjen (hvilket både snuppen min og jeg har veldig lyst til) så har jeg veldig lyst å treffe deg og gubben din. Dere er ekte mennesker som er en glede og ære å bli kjent med. Klem 🥰

  2. Jeg tenkte det samme som deg. Her blir ikke hverdagen så annerledes. Eneste positive jeg kan klare trekke ut av det er at vi er det ilag ❤️ Hjemme bak fire vegger altså. Så en god klem fra meg til deg ❤️

      1. Ja ❤️ Jeg bruker å si jeg strekker meg (på liksom) etter ballongene i taket, hvor hver og en av de er håp, glede og gode opplevelser. Hvert håp kan være lite, eller stort. Bare en klem fra en av ungene er en ballong . Det representerer alt det gode som tross alt finnes i alt det vonde og vanskelige. Så sender noen ballonger til deg og 🎈🎈🎈🎈🎈 klem fra Synnøve ❤️

  3. Her her heller ingen endring. Sluttet å gå på byen for 30 år siden, så det har ikke vært et savn. På jobb har jeg både vaksinerte og uvaksinerte både i min gruppe og blant kolleger. Blir å fortsette å handle en gang i uka. Her i Alta har vi levd mer eller mindre normalt hele tiden,så vi har vært heldige. All den tid jeg kan bli smittet, også som fullvaksinert, vil jeg fortsette å ta mine forholdsregler,da jeg har et barnebarn på snart 8 måneder som ikke er vaksinert. Ønsker deg en flott uke og lykke til med møtet hos byrådet 💜

  4. Jeg er så hjertens enig med deg i det du skriver her. Her i huset tar vi det også med ro, siden vi begge har sykdommer som vi må tenke på. Vi er fullvaksinerte, men likevel kommer vi til å bruke maske når vi skal ut blant folk. Pandemien er ikke over enda. Får bare håpe at folk kan ta det litt med ro, men det så vel egentlig ikke helt sånn ut på tv og ellers i aviser osv. Jeg blir bare oppgitt over det som skjer…..

  5. Lykke til på møtet i morgen. Be om at de hastebehandler, og ikke legger ytterligere last til den allerede tunge byrden dere alle bærer.
    Fine du🥰

  6. Kjære Vivian.
    Du er så god på å ordlegge deg og det du skriver går rett inn og kjennes i hele kroppen og blir der. Leser ikke mange blogger, da det ikke fenger og mange er så selvopptatte og så opptatt av seg selv med ting som betyr så lite. Der er du unik mtp på livssituasjonen din om hvordan det er å leve med den sykdommen du har. Du skriver så fint, rått og ærlig. Samtidig som du har masse humor og framsnakker familien din på en herlig måte. Du er heldig som har Gubben og barna og de er heldig som har deg.
    Vi som lesere har mye å lære av deg.
    Lykke til i morgen til både deg og gubben.

    1. Åååå tusen takk for så mange fine ord Mette, det varmer mer enn du tror 💖Krysser fingrene for at møtet går bra i morgen, jeg må innrømme at jeg er en smule nervøs 💖

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *