Valgets kvaler…

Categories Blogg

Det nærmer seg stortingsvalg og jeg er mer usikker enn noen gang før.
Likevel er jeg sikker på en ting, et skifte er nødvendig.
Men denne gangen sitter jeg med en bitter smak i munnen, alle disse valgløftene bidrar til at jeg mister troen.
For uansett hvilket parti jeg til slutt velger så må jeg tenke på de andre partiene, for som alltid kommer valget med en pakkeløsning.

 

Jeg trodde jeg hadde bestemt meg, men det var før jeg så hvem mitt parti ville samarbeide med.
De partiene jeg egentlig vil frata makt vil nå få mer makt dersom “mitt” parti vinner valget.
Jeg er slettes ikke en person som brenner for politikk, men jeg har mine saker som jeg gjerne vil se komme mer frem i lyset.
I år føler jeg meg litt fortapt rett og slett, jeg sliter med valgets kvaler.

 

I går ble min datter og jeg sittende å diskutere, hun skal i år stemme for første gang.
Sammen gikk vi gjennom de ulike partiprogrammene, men det endte bare opp med at vi ble enda mer forvirret.
Når jeg som voksen er forvirret så skjønner jeg godt hvor forvirrende det er for våre unge førstegangsvelgere, snakk om å gå seg vill i skogen.
Disse såkalte partitestene hjelper heller ikke mye på, vi endte begge opp med tre ulike partier i løpet av en kveld.

 

Jeg syns det blir verre og verre for hvert valg, og i år syns jeg det er verre enn verst.
Det er mange som sier at du må velge det partiet du er mest enig med, men hva gjør du når du ikke finner et slikt parti?
Jeg misunner de som er så skråsikre at de kan forhåndsstemme, jeg skulle ønske det var meg.
Men en ting er ihvertfall sikkert, stemme skal vi uansett…

Rettigheter: tegninger.no
9 kommentarer

9 thoughts on “Valgets kvaler…

  1. Stemme det partiet en er mest enig med, stemme det partier som har flest saker en er enig i.. veldig mange tenker slik..

    Samme som du beskriver så syntes jeg det er verre denne gang enn forrige.. så da var det liksom å sette opp noen punkter.

    Hvilket parti har mest troverdiget? Altså å ha et flott partiprogram er så, noe som ikke har noe for seg når meningene deres endrer seg med vinden.

    Hvilket parti har flest topp-politikere som er troverdige? Hvem vil stå på for sine saker?

    Jeg stemte ikke på det partiet som har flest saker jeg er enig. Fordi de som styrer partiet ikke har troverdighet.

    Så er det hvilke saker veier tyngst? Hvilken sak betyr mest for et bra samfunn? Og hvilken sak betyr mest for deg personlig og privat?

    Egentlig er jeg ganske sikker på at mellom pest, kolera, covid og andre grusomme alternativer (for i Norge i dag synes jeg personlig et der ikke er noen GODE alternativer) så har du funnet partiet ditt, det er bare det at det vil ikke bety særlig i det store og hele, om det parter «vinner» så vil ikke det føre til merkbare endringer med det første. Men det er et steg i riktig retning.. viktig å stemme.. da beholder en retten til å kunne klage 😜

  2. Jeg vil komme med et råd. Nei, jeg vil ikke fortelle deg hva du skal stemme. Sett heller opp hva som er viktig for deg. For eksempel Forskning. Jeg vet at du brenner for mer forskning på ALS. Er det noen av partiene som har nevnt ALS? For hvis det er det så er det sannsynligvis minst ett medlem litt oppe i systemet i det partiet som er opptatt av spørsmålet. Enten fordi vedkommende har diagnosen eller kjenner noen med den.
    Fortsett sånn. BPA ordningen. Barn med spesielle behov.
    Husk og at du stemmer på politikerne fra ditt fylke. Det hjelper ikke å sitte i Bergen å stemme på Moxnes.
    Hvor troverdige er de som står på de forskjellige listene?
    Godt valg.
    Og du vet jo hva jeg stemmer . .

  3. Jeg har alltid stemt det samme og heldigvis er det det partiet jeg er mest enig med på valgtestene. Jeg bruker å tenke mer altruistisk ved Stortingsvalg og mer egoistisk ved lokalvalg.

  4. Ikke lett å være velger, nei. Jeg har mest tro på sentrumspartiene nå, etter 8 år med Høyrepartier i regjering og forskjellene er økt.
    AP, f.eks, https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/bpa/ har det på programmet i tillegg til en sosial profil uten at man blir skattet sønder og sammen. Senterpartiet er også et godt valg med fokus på distriktene, og få reversert sentraliseringen. Sammen kan det bli bra for vanlige folk.
    Har ikke bestemt meg, men tror ikke på ytterste fløyene i politikken.
    Godt valg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *