Til døden skiller oss 💜

Categories Blogg

Det er rart hvor fort livet kan endre seg, hvordan det griper tak i deg og røsker deg ut fra din trygge hverdag. Jeg gikk fra å være en livsglad jente til å bli trykket ned i et mørke så altoppslukende i løpet av et eneste sekund. Så fort kan det gå, og til og med den dag i dag føles det enda uvirkelig. Jeg har fortsatt dager hvor jeg våkner om morgenen og føler meg lettet over at det bare var en drøm. Men virkeligheten innhenter meg i det jeg prøver å reise meg og innser at det ikke er mulig, da kommer det noen tårer i det stille.

Til høsten fyller Isak fire år. Det vil si at jeg har vært syk i fem. Tenk at jeg gikk frisk og rask inn på fødestuen, for så å komme ut igjen syk, ja dødssyk. Men det visste jeg ikke da, enda ett år gikk før diagnosen var et faktum, tre små bokstaver skal følge meg til graven. Så hva gjør man når man vet at man skal dø? Hva ville du gjort hvis du hadde fått en tidsfrist på livet ditt?

Min første tanke var at nå måtte jeg gjøre alt det jeg ikke hadde fått gjort, nå måtte jeg reise til bortgjemte steder, bade i Rødehavet, drikke vin i Frankrike, seile jorden rundt, ja oppleve mest mulig på kortest mulig tid. Jeg fikk det plutselig fryktelig travelt med å leve, og jeg ble grepet av panikk. Det første året etter at diagnosen ble stilt, er et eneste stort kaos for meg. Alle begivenhetene vi gjorde vitner om at vi hadde det travelt, for vi ante ikke når min frist var ute.

For sykdommen raste avgårde det første året etter at diagnosen var gitt, noe som medførte at panikken bare ble større. For alt vi visste så kunne jeg være borte innen to år, ihvertfall med tanke på hvor fort det gikk. Vi giftet oss i all hast, for jeg ville gjerne gå opp kirkegulvet med min far ved min side, og det måtte vi gjøre før det var for sent. Vi reiste på Cruise i Middelhavet for det har alltid vært en drøm, og vi reiste til Spania for å nyte tiden i varmere strøk. Alt dreide seg om en ting, oppleve mest mulig.

Men sakte men sikkert skjedde det noe, kroppen begynte å slappe av i takt med hodet. Det var akkurat som om den skjønte at den ikke skulle dø i morgen. For når jeg begynte å slippe taket, slippe taket på noe jeg ikke fikk gjort noe med uansett, det var da jeg innså det, jeg innså hva som var viktig her i livet, jeg innså hva som var viktig for meg.

For det handler ikke om å reise jorden rundt eller drikke vin på en vingård i Frankrike, ihvertfall ikke for meg. Det handler om de kjente og nære ting, det handler om den ellers så kjedelige hverdagen, og det viktigste av alt, mine kjære. De som alltid er der uansett om det stormer eller er vindstille, de som alltid plukker deg opp igjen når du ligger nede, de som bærer deg helt til det siste, bærer deg helt til graven.

Det er dem det handler om for meg. Jeg tar heller til takke med en vanlig hverdag sammen med mine barn enn en sydentur, jeg vil mye heller ha filmkveld med mine kjære enn å drikke vin i Frankrike. For det er de enkle små ting som blir viktig når man blir alvorlig syk, de små gleder sammen med de man er glad i, de som man ikke kan forestille seg et liv uten.

Så derfor sier jeg til dere mine kjære, en kjedelig mandag for dere er gull verdt for meg, så derfor håper jeg på mange flere hverdager sammen med dere. Det er det jeg ber om hver kveld når jeg ligger på min pute. For jeg elsker dere mine kjære, og jeg vil fortsette å kjempe for flere hverdager sammen med dere, jeg vil kjempe helt til døden skiller oss…

7 kommentarer

7 thoughts on “Til døden skiller oss 💜

  1. Fantastisk godt skrevet , lett å sette meg inn i dine innerste tanker, som ofte er vanskelig å sette ord på! Du skriver godt og innlevende.

    1. Tusen takk 💜Da vet jeg at jeg er på rett spor, for det betyr mye at dere kan ta del i min formidling, da har jeg oppnådd det jeg ville med denne bloggen. Så tusen takk for fin tilbakemelding 💜

  2. tusen takk Vivian..du gir oss veldig mye å takke for som vi ellers ikke tenker på…vi våkner opp.takk kjere søte deg <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *