Poff så var det over..

Categories Blogg

Jeg blir like overrasket hvert år , plutselig var det liksom over. Den ene kvelden vi alle har slitt i ukesvis over , ja noen sliter seg så mye ut at det faktisk går galt. Midt oppi alt julestresset med gaver og pynting er det lett for å glemme , glemme hva julen egentlig handler om. Jeg følte det på meg der jeg satt , omringet av mine kjære med bordet fullt av deilig mat. Det er ikke alle som er så heldig , og mine tanker gikk i går til dem.

En liten gutt var helt i hundre i går , han holdt det gående helt fra 04.45 på morgenen til klokken 21.30. Dagen var full av små overraskelser for en liten gutt , ja selv rampenissen viste seg fra sin beste side i går. For når en liten gutt skulle gå for å finne en rampete nisse så var han plutselig borte , og da måtte vi ut på jakt. Det gikk ikke lang tid før jeg kunne høre barnejubel fra trappa , en liten gutt hadde funnet en rampete nisse. Men denne gangen så var det ikke rampestreker han hadde utført , en liten gave lå i fanget på en ellers så rampete nisse.

Etter det gikk det slag i slag , julefilmer på rekke og rad og godteri spising på høyt nivå. Plutselig var tiden kommet for å gjøre seg klar , så nå var det bare å finne finkjolen frem. Min datter reddet alle denne julen også , hun fikk det så travelt at hun nesten ikke fikk tid til å pynte seg selv. Jeg ble sminket og ordnet på håret , guttene fikk hjelp med slipsknuter og en lekker hårsveis , hun sprang rundt fra den ene til den andre. Det er ingen tvil om hvem som har tatt over etter meg , ingen skulle gå ut av huset ugredd. Takk og lov for henne , det er en trygghet å vite at hun ordner opp.

Endelig var tiden der , og når jeg kjørte inn i gangen hos mine foreldre så ga en velkjent duft meg et hav av minner. En deilig pinnekjøtt duft var beviset på at nå var julaften offisielt i gang. Som vanlig så spiste alle seg under bordet , vi lå rett ut alle mann etterpå. Ja det vil si alle bortsett fra en liten gutt , han løp rundt i alle vinduene for å se etter nissen. Plutselig ble det kaos i stuen , en liten gutt hylte mens han sprang rundt i ring. En dørklokke varslet om hvem som kom , og like etter sto en rødkledd kjent skikkelse i gangen. Men i år fikk vi nok et bevis på at en liten gutt er blitt stor , for når nissen begynte å prate visket en liten gutt inn i øret på meg. “Er det morfar mamma , han har morfar sin stemme.”

Hvem er det som kommer nå??

Godt med en trygg hånd å holde i

“Er det morfar mamma”
Oi det var en stor pakke

Heldigvis klarte vi å avlede en liten gutt , i det gavene ble tatt ut av sekken var alt glemt. En liten gutt har mast i månedsvis om et Star Wars kostyme , og jeg har sagt i månedsvis at nissen kommer med det. En hel stue bugnet av gaver , det var nesten ikke plass til rullestolen engang. Men en liten gutt brydde seg kun om den ene gaven , og nå gjensto det å se om Nissefar hadde den med seg.

Selvfølgelig hadde Nissefar oppfylt ønsket om en drakt , men det var ikke bare en drakt som lå i gaven. Et lysende , bråkete lasersverd lå også i pakken , og nå ble det virkelig liv i stuen. Jeg skjønte at han var fornøyd med gaven når han spurte om ikke storesøster kunne åpne resten av gavene , han hadde fått det han ønsket seg mest av alt. Men vi fikk til slutt overtalt han til å legge bort lasersverdet og åpne resten av haugen med gaver , ellers tror jeg vi enda hadde sittet og åpnet gaver.

Det beste med julekvelden for meg er når alt roer seg , når freden senker seg og man bare kan nyte. Jeg er helt overveldet over hvor mye fint vi har fått , og i år lå det til og med pakker under treet fra et par lesere. Gaver gitt fra hjertet , det var så fint og kunne åpne de på selveste julekvelden. Vi har hatt en fantastisk julaften , mine foreldre skal ha en stor takk for at de orket å ordne til i år også. En liten gutt sovnet i Star Wars kostymet med lasersverdet tett inntil brystet , og det er vel ingen tvil om hva han har drømt om i natt…

“Hva er det i glasset? Det er enda 12 dager igjen til du er 18”
5 kommentarer

5 thoughts on “Poff så var det over..

  1. For ei flink datter du har, all ære til ho🌹🌹🌹
    Ho klarer seg nok godt videre i livet⭐️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *