Og vinteren er knapt nok begynt!

Categories Blogg

Gubben har fått strøm på hjernen, fra han slår opp øynene til han lukker de på kvelden prater han kun om en ting.
Kjeften går i ett, ja man skulle nesten tro syklubben hadde flyttet inn her.
De høye strømprisene har ført til full krig i heimen, nå er det like før jeg må kalle inn krisehjelp.

Det begynte på mandag, jeg skjønte ingenting når gubben kom trampende inn i stua med den største lighteren jeg noengang har sett.
Jeg ante fare på ferde når gubben frivillig begynte å tenne stearinlys, og det var ikke måte på hvor mange lys han fant frem.
Det var et øyeblikk der hvor jeg lurte på om han hadde tømt butikken for stearinlys, og plutselig skjønte jeg den ekstra handleturen gubben i all hast måtte ta.

Jeg har aldri sett så mange tente lys i hele mitt syndige liv, ikke engang på bryllupsnatta!
Jeg mistet tellingen når jeg kom til 39, og det så ikke ut som om gubben hadde tenkt å gi seg med det første.
Men plutselig hørte jeg en velkjent buldring i trappa, og like etter ble hele huset lagt i svart.

Plutselig lurte jeg på om gubben hadde blitt synsk, for det var da veldig påfallende at strømmen skulle gå akkurat i det øyeblikket gubben hadde tent det siste lyset?
Like etter hørte jeg dørene i topp etasjen gikk opp en etter en, tre ungdommer kom som noen spørsmålstegn ned trappa.
“Har strømmen gått” spurte de i kor, forvirret begynte de å se rundt seg. Med trillrunde øyne stirret min datter på meg, men der satt jeg like forvirret selv.

Den eneste som satt på svaret var gubben, men hvor var gubben blitt av??
Buldringen hadde stilnet for lengst, og det siste jeg hørte var ytterdøren som smalt igjen. Men det gikk ikke lang tid før vi hørte tunge skritt ved inngangspartiet, og før vi fikk sukk for oss sto gubben i stua med tre sekker ved.
Uten et ord satte han igang, nå skulle det fyres!

Men gubben glemte tydeligvis å ta høyde for en ting, nemlig alle de to hundre lysene som nå sto og brente.
Det gikk ikke lang tid før gradestokken nådde unormale høyder, en hel familie gikk rett ned for telling.
Sist jeg kjente en sånn varme var under hetebølgen i Saudi Arabia i 1999, da rundet vi 50 grader på det verste.

Klam av svette rømte ungdommene ut av huset en etter en, aldri har Oktober luften vært mer befriende. Men det var når min datter konstanterte med at hun måtte i dusjen at det virkelig tok av, og plutselig falt alle brikker på plass!
“INGEN ska dusje før klokka 03.00 i natt” gaulte en opphisset gubbe, “det e mye vann i bekken ute”.

Så nå har vi gått tilbake til steinalderen her i huset, gubben har nemlig slått av sikringen for godt. Det blir grilling av pølser i peisen og vasking av klær i bekken, og dersom noen MÅ dusje så er det kun tillatt etter klokken 03.00 på natta.
Vinteren er knapt nok begynt og vi er allerede i en unntakstilstand, så nå lurer vi alle på hvordan dette skal gå…

20 kommentarer

20 thoughts on “Og vinteren er knapt nok begynt!

    1. Det hørtes litt kjent ut med strøm på hjernen. Her byttes det strø leverandør titt og ofte. Nesten like ofte som andre bytter undertøy og når bindingsavtalen på strømprisen går ut, byttes det leverandør. Men å ta sikringen funker ikke for vi har ikke peis eller vedovn og PlayStation går på strøm og det er greit å bevare husfreden sånn nogenlunde 😅

      1. Ja da er du flinkere enn meg, for jeg har ikke byttet strømleverandør på flere år🙄 Jeg er så lei av alt med liten skrift, og det er mye lureri blant de ulike selskapene.
        Heldigvis har vi peis som vi kan bruke om vinteren, og ungene er for små og store til å bruke playstation😅

  1. Han er så fin! 🤣 Men hvis dere skal dusje etter 0300 må jo varmtvannstanken varmes når strømmen blir dyr… Så smartere å dusje rett før, så brukes den billigere strømmen til å varme tanken 😉 Fra spøk til alvor, smart at alle gjør litt, mer strøm tilgjengelig og dermed billigere for alle. Men vi trenger ikke gå bananas med alle strømspareråd på en gang 🤪 Unngå å bruke maskiner på natta, heller betale litt mer i strøm enn å risikere at huset brenner ned, midt på dagen pleier ikke være like dyrt.

    1. Varmt vann?? Nei så priveligert er vi ikke at vi får dusje i varmt vann😂Tror vi må begynne å lage vår egen vannkraft snart, bekken utenfor huset har nådd nye høyder🙄

  2. Kunne vært en sann historie, men han har kanskje ikke tenkt på at alle duppedingsler må lades opp?

    kjempetrist med de høye strømprisene i sør.

    1. Tror ikke han tenker i det hele tatt, han handler først og tenker etterpå, spørsmålet er bare hvor lang tid det går før han kommer på bedre tanker😂

  3. Her er det en hjertelig latter😂 Altså, de astronomiske strømprisene er ikke å le av, men den saftige nordlendingen som eier løsningsevne så det holder, og så du, hans flotte dame som kjærlig beskriver komikken oppe i det hele er bare..😅
    Dere…❤️

  4. Ler så jeg rister , her jeg sitter!:)) Ser det levende for meg! Tusen takk for at du ga meg dagens lengste og høyeste latter!!:))) Stor klem<3<3

  5. Fantastisk 😂 fikk meg en god latter der. Da jeg var tenåring på-70 tallet var min far veldig opptatt av å spare strøm. Det betydde blant annet et kaldt bad, noe som var og fortsatt er det verste jeg vet. Han la seg før meg hver kveld. Jeg benyttet da sjansen til å slå på varmovnen på badet ( hver kveld). Han stod opp før meg hver morgen til et baderom som var varmt og deilig. Jeg fikk aldri kjeft for det, og badet var fortsatt varmt da jeg stod opp. Ønsker deg lykke til framover med fyring og lignende. Du skriver fantastisk 😃👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *