Når gubben fikk grønne fingre…

Categories Blogg

I dag var det bare å komme seg opp til vanlig tid , for selv om det er helligdag så er det tross alt mandag. Og ukedager betyr at jeg har assistent , og nettopp det hadde jeg tenkt å utnytte til det fulle i dag. Det er nemlig ikke hver dag jeg har hele familien hjemme + assistent , det er nok en befrielse spesielt for gubben tenker jeg. Vi snakket så vidt om det i går , nå måtte vi få de jordbær plantene i hus. Ikke vet jeg hva som har skjedd med gubben , men han er ihvertfall blitt veldig ivrig på hagefronten.

Jeg og assistenten dro avgårde til Plantasjen for å handle , gubben var bare glad han slapp å være med. Han har en del dårlige erfaringer med det stedet , for når kjerringa skal handle så gjør hun det med stil. Det blir alltid “litt” mer i handlevogna enn avtalt , Plantasjen er som en godtebutikk for meg.

Det har begynt å spire i bedet mitt..

Men idag hadde jeg bestemt meg , jeg skulle kun ha jordbær planter. Jeg har rett og slett ikke plass til flere blomster nå , ja ihvertfall ikke før gubben støper meg noen betongkrukker. Han har nemlig store planer om det , for det har han sett på sitt nye yndlingsprogram Tid for hage. Hver søndag sitter vi benket begge to fremfor Tv skjermen for å få noen tips , og det tror jeg er grunnen til at gubben er blitt så ivrig.

Så når jeg ymtet frempå at jeg ville ha meg noen jordbær planter så var han helt med på den ideen , faktisk sto han klar og ventet på oss når vi kom tilbake fra handleturen. Vi valgte korona jordbær , jeg syns det passet bra med tiden vi er inne i nå. Både service og pris var upåklagelig på Plantasjen , vi fikk god hjelp når vi var der. Stolt viste gubben frem sine skitne arbeidshansker når vi kom hjem , han hadde fylt jord i alle potter og kar.

Jeg har aldri hatt jordbær planter før , så jeg er ganske grønn på det området. Men jeg mente jeg hadde lest et sted at det måtte være 30 cm mellom plantene. Heldigvis har vi en hageekspert rett ved siden av oss , naboen ga oss gode instruksjoner på hvordan vi skulle gjøre det. Men et problem dukket opp , vi hadde ikke nok krukker. Siden de trengte såpass mye boltringsplass så måtte vi plante om noen blomster , derfor måtte vi flytte de blomstene som hang på rekkverket opp i den kassen som gubben hadde laget på muren.

Ingen hemninger når gipsen er vekk , “nå skal jeg ta salto mamma”

Aldri har jeg sett gubben mer ivrig , selv om vi egentlig hadde gitt assistenten i oppgave med å plante om blomstene så klarte han ikke la være å hjelpe til. Jeg vet ikke hvem som var mest fornøyd når alt var plantet , men utifra smilet på en finnmarking så holder jeg en knapp på at det var gubben.
“Vi må huske å ta de inn til vinteren , og vi må ta vare på utløperne”

Hvem hadde trodd at gubben skulle få grønne fingre , ikke jeg ihvertfall. Men det er så kjekt at han er blitt så ivrig , nå har vi en felles interesse som vi kan dyrke sammen. En annen interesse er dronen , når alt var ordnet så måtte vi fly en tur. I dag fikk gubben dronen opp høyere enn noengang før , 450 meter opp i lufta medførte til at vi fikk noen fantastiske bilder.

Når jeg ikke kan gå på fjellet lenger så får fjellet komme til meg , gud jeg skulle gitt mye for å komme meg en siste gang på det fjellet jeg alltid gikk tur på. Men jeg fikk i det minste bilder av utsikten , så nå kan jeg nyte bildene og drømme meg bort og tilbake til en tid der livet virkelig var perfekt…

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Når gubben fikk grønne fingre…

  1. Plantasjen er som en godtebutikk for meg også, de har så mye fint der altså. Jeg har faktisk ikke et eneste bed, men mange potter som enda står tomme. Jeg skal sette i gang med planting denne uka tror jeg.
    Det ble veldig fint det som er plantet hos deg i dag <3 <3

    1. Ja det er ikke rart gubben nektet å bli med meg i dag , det klør i fingrene hver gang jeg kommer inn der😊Nå håper jeg jordbær plantene vil trives , så kan vi kanskje plukke egne jordbær i løpet av sommeren 💖Lykke til med plantingen😊

  2. Å plukke og spise jordbær som er akkurat passe moden er kjempegodt. Et veldig bra valg av planter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *