Når en samtale tar en uventet vending…

Categories Blogg

” Gud er pappaen til Jesus mamma” sa en liten gutt til meg i går kveld , ordene hans kom så overraskende på meg at jeg kjente hvordan hjertet mitt gjorde et hopp. Ved min side satt en trøtt gubbe , men ordene til en liten gutt fikk han til å sperre opp øynene. Jeg kunne se hvordan han plutselig satte seg opp , gjorde seg klar for det som nå ville komme.

 

Min mann er en mann av få ord , dype samtaler om livet og døden er ikke noe for han. De eneste gangene han kan prate om slike ting er når vi er alene , jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene han har latt alle følelsene få fritt utløp. Så når barna tar opp slike samtale emner stivner han helt , hans egen sårbarhet blir satt på prøve hver gang barna prater om fremtiden.

 

” Det har du helt rett i lille venn , de bor i himmelen” 
En liten gutt nikket bekreftende til ordene mine , samtidig kunne jeg nesten se hvordan det lille hodet hans fylte seg opp med nye spørsmål.
” Men hva skjer med de som dør mamma , hvor blir de av ” , en liten gutt stirret på meg med store øyne mens han ventet spent på svaret mitt.

 

Jeg la merke til gubben som stirret rett frem på Tv skjermen , og jeg skjønte plutselig at dette spørsmålet overlot han til meg. Men før jeg rakk å svare kom en liten gutt meg i forkjøpet , han klarte ikke holde sin egen redsel inne lenger.
” Jeg vil ikke dø mamma ” utbrøt han plutselig , den samtalen som jeg trodde handlet om meg handlet egentlig om han.

 

Plutselig ble jeg dratt tilbake til vår forrige samtale , i et ubevisst øyeblikk hadde jeg sagt noe som en liten gutt hadde bitt seg merke i. Jeg husket det plutselig så godt , i en bisetning hadde jeg sagt at vi alle skulle dø en dag. Der og da klandret jeg meg selv , for selv om det er sant så var det helt unødvendig og si.

 

” Du skal være her med pappa du lille venn , noen må jo passe på han også vet du ” sa jeg mens jeg smilte beroligende mot en liten gutt , “dessuten skal jo du bli like gammel som mamma og pappa og få egne barn” avsluttet jeg. Men i det jeg sa det skjønte jeg at jeg hadde klart det igjen , det som skulle være noen beroligende ord førte til at samtalen tok en helt ny retning. En liten gutt stirret på meg med store øyne og spurte ” hvordan lager jeg en baby mamma ” . 

 

Gubben som hadde sittet apatisk og anspent ved min side snudde seg plutselig i mot meg , retningen samtalen hadde tatt var tydeligvis mer i hans gate. Men igjen lot han det være opp til meg å svare , et tilfreds smil kunne skimtes i ansiktet til gubben i det han gjentok et spørsmål.
“Ja hvordan lager man egentlig en baby mamma?”

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Når en samtale tar en uventet vending…

  1. Energi dør ikke, energi endrer bare form. Når noen går bort lever de videre i hjertene våre, så dermed forsvinner de aldri. Dette er sannere enn Gud og Jesus, for dette vet vi, det har blitt bevist fir oss mang en gang. Fantastisk oppfølgningsspørsmål fra den gutten. Og mannen din begynte da gladelig å prate om blomster og bier, storken eller Maria og jomfrufødsel? Hvordan forløp neste del av samtalen seg? 😜😂

  2. Energi dør ikke, energi endrer bare form. Når noen går bort lever de videre i hjertene våre, så dermed forsvinner de aldri. Dette er sannere enn Gud og Jesus, for dette vet vi, det har blitt bevist fir oss mang en gang. Fantastisk oppfølgningsspørsmål fra den gutten. Og mannen din begynte da gladelig å prate om blomster og bier, storken eller Maria og jomfrufødsel? Hvordan forløp neste del av samtalen seg? 😜😂

    1. Ja er det noe gubben gjerne prater om så er det blomster og bier, men når det kommer til kunnskapsbiten overlater han den oppgaven gledelig til kjerringa 😅Samtalen videre kan oppsummeres med et ord som kom fra lille gutt, ÆSJ😂

  3. Han i Midten hos oss har vært den store filosofen, som lurer på alt. Eg har ikkje tall på alle gangene eg har blitt satt nærmast i sjakk matt av den guten. 😀
    Men, nå e han blitt tenåring, e midt i stemmeskifte og har forsvunnet opp på loftet.
    Man skulle jo trudd at Minstemann tok opp arven, men etter han har lært å lese, blir google flittig brukt …
    Nydelig innlegg, ettertenksomt og med en liten snert til slutt … Herlig … 😀

    1. Ja hver alder har sin egen sjarm sies det, og med fire barn i bagasjen så må jeg si meg enig i det utsagnet😅Bare vent du, tenåringen kommer snart ned fra loftet igjen, for når de skal begynne å vaske klærne sine selv så er mor og far sine råd gull verdt😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *