Når en halv time er mer enn nok…

Categories Blogg

En ting er og lære opp assistenter , det gjør meg ingenting. Men den siste uken har jeg gått og irritert meg , og i det siste har det toppet seg helt. Jeg har forståelse for at hjemmesykepleien har mye å gjøre , jeg har forståelse for at bemanningen til tider er lav. Men det jeg ikke forstår er tiden som blir brukt på og lære opp nye pleiere , hadde jeg fulgt deres eksempel så hadde jeg blitt fratatt en BPA ordning for lenge siden.

For en liten uke siden kom to pleiere inn døren her , en som har vært her ofte og en som var total ukjent. “Hei , jeg skal bare vise henne , for det er hun som kommer i kveld.” 
En setning jeg stusset litt på , for trengte hun ikke mer opplæring enn som så? Toppen en halv time var de her , det var tydeligvis nok for å bli utlært i dette huset. Så du kan trygt si at jeg var spent på hva som ville skje når hun kom tilbake alene , jeg satt bare og ventet på det.

Gubben satt ved siden av og var langt inne i Tv verden når hun alene kom tilbake , men det tok ikke lang tid før han skjønte at her måtte han tre til. Jeg syns oppriktig synd på henne , samtidig ble jeg irritert. Ja selv gubben ble irritert , for det siste han har lyst til å bruke tiden sin på i helgene er å lære faglærte opp. Det er alt for lett å tenke “det er jo bare medisiner som skal gies” , men det er ikke baaaare medisiner for meg.

Forsøksmedisinen er så viktig for meg , ja det er det eneste håpet jeg har. Men det gikk ikke lang tid etter at jeg begynte på den at et problem oppsto , den klumpet seg inni slangen når jeg fikk den. Derfor begynte gubben og ha kraftige bevegelser i sprøyta mens han ga medisinen , og det fungerte glimrende. Likevel støter vi på det samme problemet når nye kommer inn , de har ikke fått prøve selv.

Men det er ikke bare medisiner som gir meg hodebry , det mennesklige blir også glemt. For noen dager senere kom den samme personen som var ny tilbake, og hun hadde ikke vært hos meg på morgenen før. Etter medisinen var gitt forsvant hun før jeg hadde fått sukk for meg , det var ikke snakk om å legge dynen og hendene mine tilbake på plass. I ukedagene er ikke dette et problem for da har jeg assistenten på vakt , men når det er helg så er det ikke alltid gubben er stått opp så tidlig.

Så ja jeg ble irritert , for der ble jeg liggende til gubben sto opp en time senere. Jeg skjønner ikke at noen mener en halv time er mer enn nok , og jeg skjønner ikke at det er greit at gubben skal være nødt til å bruke sin tid på å ta over en opplæring. Jeg var så glad den dagen jeg vant frem med å få hjemmesykepleien i tillegg til en BPA ordning , for jeg trodde det skulle gi meg en trygghet i bunn. Men nå vet jeg ikke lenger , av og til føles det som at jeg ikke eksisterer i det hele tatt…

9 kommentarer

9 thoughts on “Når en halv time er mer enn nok…

  1. Er det mulig, de må da få opplæring, en halv time er da ingen ting. Uff, såå irriterende 😐 🤨 Ønsker deg alt godt ❤️❣️

  2. 🥰Blir så lei meg når jeg leser hvordan du har det, du skal bli godt behandlet. Hvorfor skal det være sånn i helsenorge, dette har jeg undres over mange ganger. Ingen har tid å omsorg for andre, dette blir så feil. Er det nye som skal læres opp, skal det gjøres på skikkelig ordentlig vis. Ønsker alt godt for deg vivian❤️Klem

    1. Ja vet selv hvordan det er å jobbe under en stram tidsrute , men noen ganger handler det mer om hvordan du bruker den tiden du har til rådighet. Jeg skulle ønske de kunne spørre meg noen ganger om jeg følte meg trygg nok etter opplæring var gitt , en halv time er litt i minste laget💖

  3. hei fine deg🙂
    det er vel egentlig ikke de som er der for å hjelpe deg sin skyld at det blir brukt kun 30min til opplæring,noe som er helt latterlig lite… men kommunens skyld, alle i hjemmesykepleien er presset og har utrolig mye å gjøre som regel, vi, ja jeg har også dette yrket, vi går stadig rundt med dårlig samvittighet for at vi ikke har nok tid til alle pasientene/brukerene ,det er veldig fint at du skriver om dette,jeg ønsker deg alt godt, jeg er en fast leser av bloggen din og heier på deg, klem❤

    1. Ja har selv jobbet i hjemmesykepleien i mange år , og vet alt om hvor travelt det er. Samtidig ser jeg stor forskjell på de som er ansatt , noen tar seg tid til å vise og forklare , mens andre veksler knapt et ord , og den eneste opplæringen de nye får er å se på at tingene blir utført. Helt enig med deg at kommunen har et ansvar , men som tidligere ansatt i hjemmesykepleien så mener jeg de ansatte også har et ansvar. Ta avvik feks , dersom det skjer avvik i hjemmesykepleien her så må jeg selv melde fra , jeg har flere ganger opplevd at avvik ikke blir ført opp av den som har ansvaret. Det syns jeg er synd for det bidrar til at tilitten blir mindre. Men når det er sagt så er det mange fantastiske pleiere også , mange strekker seg langt for å hjelpe 💖

  4. hei igjen❤
    at du må melde fra om avik er hårreisende, jeg skjønner godt at du blir oppgitt og frustrert, jeg syns at det er veldig bra at du sier ifra, det er mange i helsevesenet som har valgt feil yrke dessverre, jeg synes synd på både deg og mannen din som må slite med dette, har du ingen rettigheter til å velge peronal selv?❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *