“Når begynner det mamma”

Categories Blogg

En liten gutt står utålmodig fremfor meg , jeg kan se hvordan de små beina tripper hvileløst rundt på det gråbelagte gulvet. Rundt i ring han går mens han kaster lengselsfulle blikk bort på meg , fra en liten kropp kommer det tydelige tegn. Tegn som dukker opp hver lørdag , og nå er det tredje lørdagen på rad at han spinner urolig rundt på gulvet.

 

“Begynner det ikke snart mamma”

“Nei ikke før det blir kveld vennen”

 

Han stopper plutselig opp , svaret mitt har fremkalt et tydelig trekk i et lite ansikt. To små oppgitte øyne stirrer på meg , og en lys litt for lang hårmanke beveger seg når han rister på det lille hodet sitt. I det han slår ut med armene for å demonstrere så endrer trekkene seg , og nå har to små føtter stoppet helt opp.

 

Istedenfor å trippe rundt så har de fått en ny oppgave , jeg kan høre hvordan glassene i vitrineskapet lager en lett klirrelyd. To små føtter tramper hardt ned i gulvet , oppgittheten har gått over i lett sinne. Jeg klarer ikke la være å smile litt for meg selv der jeg sitter , og det oppdager selvfølgelig en liten gutt. Med en bestemt mine kommer han trampende mot meg , en lett freselyd kan høres fra små lepper.

 

“Det er ikke lov å le mamma , fyyy deg”

 

Jeg kniper munnen min sammen , later som om jeg blir litt redd. Uttrykket i et lite ansikt endrer seg igjen , litt ufrivillig kommer det et lite smil. Et lite smil som er et bevis på at en liten gutt er fornøyd , han er nemlig sjefen i dag. Plutselig er det som om han kommer på noe , jeg kan nærmest se hvordan lyspæren tennes inne i et lite hode. Med et ivrig blikk ser han på meg , han har funnet løsningen.

 

“Jeg vet hva vi kan gjøre mamma , vi kan jo bare stille KLOKKEN”

 

Det siste ordet roper han nærmest ut , som for å bevise hvor god ideen egentlig var. Et håp er tent i to par øyne , et håp som i neste øyeblikk blir slukket på et blunk. Og nå er det som om all luften går ut av en liten kropp , den gode ideen er nemlig umulig og gjennomføre.

En liten gutt er lei , lei av å vente. Idag er det igjen lørdag , og lørdager betyr Tv kveld i en liten stue. Mor og sønn har fått et nytt favoritt program som de følger med på , men ventetiden er alltid for lang. Så nå teller en liten gutt timene , når det blir mørkt så er han klar. Klokken 20.00 skal vi sette oss ned sammen , bare meg og en liten gutt. En gjettekonkurranse er snart i gang , Maskorama på Nrk er høydepunktet for en liten gutt…

 

2 kommentarer

2 thoughts on ““Når begynner det mamma”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *