Når ansvaret koster mer enn det smaker

Categories Blogg

Nå har jeg hatt en BPA ordning i noen år , og jeg har på den harde måten fått erfare hvor mangelfull denne ordningen er.
Lite visste jeg hvor vanskelig det kom til å bli , lite visste jeg at denne ordningen ikke var ment for oss som er syke.
Det føles i hvert fall sånn , det føles som om vi ikke er tenkt på når denne ordningen ble laget.
For vi som er syk har ikke tid til å være syk , vi må legge alle følelser til siden i kampen med å være arbeidsleder.

 

Firmaene som leverer tjenesten har ikke noe ansvar , det er i hvert fall det jeg stadig får høre.
“Det er arbeidsleder sitt ansvar” er en setning som gir meg mareritt , mens firmaene tar mine penger så må vi som er syk gjøre jobben.
Som arbeidsleder faller alt ansvaret på meg , selv om det er jeg som er syk som trenger tilrettelegging så må jeg bruke tiden på å legge tilrette for alle andre.
Det stilles heller ingen krav til assistentene , ingen erfaring er nødvendig.

 

Nettkurs er alt firmaene tilbyr uerfarne assistenter , et to timers kurs skal være nok.
Resten er opp til den syke , sykdom overkjøres av en tittel vi ikke vil ha.
Våre folkevalgte børster sine hender , for de har jo tenkt på det også.
Arbeidsleder rollen kan gies bort til et familiemedlem , de kan ta over en tittel dersom den syke ikke orker.

 

Men jeg lurer på hva de tenkte på den dagen retningslinjer ble satt , for å være arbeidsleder er en heltidsstilling i seg selv.
En 100% stilling som man ikke får betalt for å gjøre , en 100% stilling som vi faktisk må betale for.
Jeg har tatt meg den frihet i og vise dere , vise dere hva det vil si.
Som arbeidsleder har du uttallige oppgaver , jeg har like mye å gjøre som en selvstendig næringsdrivende.

 

Noen av oppgavene tar firmaet seg av , men det er arbeidsleder sitt ansvar å følge opp.
Følge opp at firmaet gjør den jobben , vokte over dem med argusøyne slik at det ikke gjøres feil.
For gjør de feil så får vi igjen høre det , det er arbeidsleder sitt ansvar og følge med.
Vi slipper aldri unna , skjer det feil så er det ansvaret vårt alene.

 

Min mann tok over til slutt , så nå jobber han en 150% stilling og jeg 50%..
For når jeg er alene hjemme så er det igjen mitt ansvar , da er det igjen meg som må gjøre jobben.
Jeg som må gi opplæring , jeg som må følge opp.
For disse retningslinjene tar ikke hensyn , en arbeidsleder sine oppgaver er de samme uavhengig om du er syk eller skadet.

 

Avvikene er mange , men det er det eneste som ikke er arbeidsleder ansvar.
Vi får faktisk ikke lov til å føre avvik i systemet selv , det skal firmaet ta seg av.
Det gir meg ingen mulighet til å følge opp , som arbeidsleder må man bare stole på at det blir fulgt opp.
Avvik som jeg vet hva som skal til for å rette opp i skal et firma ta seg av , et firma som ikke vet hvordan jeg har det.

 

Jeg har ALS men det må jeg bare glemme , for først og fremst må jeg være profesjonell.
Hver dag må jeg styre en ordning , og hvis noe glipper så får jeg høre det igjen.
” Det er arbeidsleder ansvar ” er en setning som gjør meg kvalm.
Alt jeg ønsker er å bo hjemme med mine kjære , bruke min siste tid på meg. Men det ønsket kommer med en pris , en pris som er større enn alt…

 

Arbeidsleders ansvarsområder
Som arbeidsleder skal du tenke på deg selv som den daglige lederen for ordningen din. Dette betyr blant annet at
du har ansvar for:
Organisere ditt assistansebehov innenfor innvilgede timer i vedtak

Delta aktivt i ansettelsesprosessen og selv velge hvem som skal ansettes i din ordning

Opplæring og veiledning av assistenter: Det er du som skal ha hovedansvaret for den personlige opplæring
av assistenter.
Som arbeidsleder har du ansvaret for at dine assistenter gjennomfører sine arbeidsoppgaver
på riktig og forsvarlig måte. Dersom dette ikke blir gjort plikter arbeidsleder å melde fra til firmaet som følger opp med avvik / samtale. Arbeidsleder kan ikke føre avvik selv , dette er det firmaet som må gjøre.

Arbeidsleder plikter:
Å delta på kurs og møter som firmaet anser som nødvendig for din BPA-ordning
Å holde deg oppdatert på relevant informasjon som kommer fra firmaet og på det materiell som firmaet
mener er relevant for din ordning.

Arbeidsplanlegging:
Å sette opp en arbeidsplan/turnus som viser når alle assistenter i fast stilling skal jobbe.

Arbeidsplanen skal være tilgjengelig for assistentene senest 14 dager før den iverksettes Følge lov- og
avtaleverk for assistentene på samme måte som andre personalledere, samt planlegging av arbeidstiden
til assistentene innenfor vedtakets ramme og gjeldende lov- og avtaleverk

Ferieavvikling: Planlegge ferieavvikling, påse at assistentene avvikler ferie og at hovedferieavviklingen er
avklart innen 01.04. hvert år. Om nødvendig skal rekruttering av ferievikarer igangsettes så tidlig som mulig
i forkant av ferieavviklingen.

Overtid: Sørge for at assistentene ikke jobber overtid mer enn absolutt nødvendig og kun i tilfeller hvor det
foreligger et særlig og tidsavgrenset behov.

Timelister: Du har ansvar for å kontrollere at timelistene er korrekte og sørge for at disse er innlevert
innen den 03. i hver måned. Ved behov for lenger frist gi beskjed til din kontaktperson.

Tilkallingsassistenter: Du har ansvar for at det er tilstrekkelig med tilkallingsvikarer i ordningen din
Medarbeidersamtaler: Du skal gjennomføre medarbeidersamtale med alle faste
assistenter minst én gang i året.

Fravær: Du registrerer assistenters ferier og sykefravær i eget system. Systemet vil varsle om
assistentenes egenmeldings frekvens. Ved varsel kontaktes firmaet.
Oppfølging av sykemeldte: Arbeidsleder er pliktig til å være i dialog med firmaet for
oppfølging av sykemeldte og eventuelt tilretteleggelse av arbeidet.

Å overholde HMS på arbeidsplassen etter retningslinjer fra firmaet

Gjennomgang av hms-undersøkelse med alle faste ansatte en gang i året.

Følge retningslinjer fra firmaet i de tilfeller dette er nødvendig for å sikre de ansattes kompetanse og
arbeidsmiljø.

At assistentene trives på jobb, at de ikke blir utsatt for mobbing og trakassering eller andre psykiske
påkjennelser.

Varsle din kontaktperson i firmaet om det oppstår konflikter.

Å holde kontroll på ditt timeforbruk og bruk av driftsmidler.

Sørge for at nødvendige avtaler for reiser o.l. er inngått med assistenter på forhånd av reisen.

Ukentlige oppgaver / arbeidsleder 

Daglig ansvar og oppfølging av assistentene

Turnusplanlegging jamfør lovverk

Føre inn sykefraværet i timeføringsprogrammet slik at dette blir riktig i forhold til egenmeldingsdager og
sykemeldinger.

Dialog med arbeidsgiver om oppfølging av sykemeldte.

Kontrollere og passe på at timelister er ført riktig, og godkjenne disse Fokus på
godt arbeidsmiljø.

Dette gjøres i vårt web-baserte timeføringsprogram, innen den 3. påfølgende måned
Følge med på timer til rådighet.

Oppfølgingssamtaler med nyansatte (etter henholdsvis 2 og 5 måneder)
Driftsmidler, sende inn og ha oversikt
Sørge for at du har nok assistenter både i det daglige, men også ved sykdom og ferier…

5 kommentarer

5 thoughts on “Når ansvaret koster mer enn det smaker

  1. Sikkert dumt spørsmål, men har du sjekket om kommunen kan tilby tjenesten direkte? Har et inntrykk av at de som har BAP gjennom kommunen direkte er mer fornøyd med ordningen selv om den ikke der heller er perfekt. Regner med du har din tjeneste gjennom privat aktør som kommunen har leid inn, men til syvende og sist må det ved være kommunens ansvar?

    Huff, nå må du ikke tro at jeg vet at alt dette er meget utmattende. Man blir ofte sittende i dårlige ordninger fordi man har ikke krefter til å ta det opp. Det er jo en grunn til at man har denne i ordningen i utgangspunktet.
    Vi har det på så mange måter godt i vårt land når vi er syke. Men når man virkelig er syk/har stort behov for hjelp, da må man virkelig være frisk for å være syk i dette landet.

    Ønsker deg alt godt og har stor sympati med din situasjon. Det er ikke slik det skal være.

    1. Heldigvis har jeg en god kontaktperson i kommunen , hun har hjulpet oss mange ganger. Men jeg har inntrykk av at de ikke kan gripe inn når jeg selv er arbeidsleder , da er det mitt ansvar og følge opp. Jeg har fått tilbud om en kommunal ordning som skal være lik en BPA ordning , og da slipper jeg også arbeidsleder oppgavene. Ulempen er at jeg da ikke kan velge selv de som blir ansatt her , og i tillegg får jeg ikke med meg assistenter på ferie og turer. Med en slik ordning mister jeg mye av friheten til å bestemme selv , og det er så viktig for meg slik situasjonen er nå. Det er enten eller med disse ordningene , jeg skulle ønske det fantes en ordning som tok mer hensyn til hvilken situasjon brukeren var i.

      1. Ja skjønner at dette er viktig for deg, handler jo om friheten til å ha et mest mulig fullverdig liv.
        Jeg har erfaring med dette fra en annen kommune, og vet at den kommunen tilbyr en BAP-ordning. Men her er brukeren deltakende i intervju/ansettelse uten å ha all ansvaret, og de får også til at brukeren får ha med assistenter på ferier/turer. Brukeren har også ansvaret for timelister/turnuser, men virker å ha mye mer hjelp til de tingene du må ta ansvar for alene. En kommune vil jo uansett, tror jeg ihvertfall, ha en annen holdning til dette, der en privat aktør har som hovedmål å få mest mulig overskudd. Klart de “lesser” over på deg alt de etter boka kan- de sparer penger på det. Ikke at jeg er helt naiv ift kommune heller altså… Dette er nok ulikt fra kommune til kommune, og kanskje er slikt lettere å koordinere i en mindre oversiktlig kommune.

        Noen av disse beskrivelsene dine ift.denne ordningen skulle du printet ut og forelagt ansvarlig i kommunen på et møte, og spurt om de oppriktig mener du skal ha ansvar for dette. Om de mener du er frisk nok, og om de tror familien din har overskudd nok til å ivareta en ekstrajobb i deres situasjon.

        1. Det som er mest sørgelig er hvor forskjellig det er fra kommune til kommune , alle tolker et regelverk forskjellig. Men jeg regner med at selv om kommunen hadde tatt over en BPA ordning så vil jeg fortsatt være arbeidsleder på papiret , og det innebærer jo at jeg har ansvaret til syvende og sist. Mange av oppgavene jeg som arbeidsleder har kan et firma overta , men jeg må fortsatt følge med på at jobben blir gjort riktig. Det vil si at dersom det blir gjort feil så havner ansvaret tilbake på meg , og det er vel uavhengig om det er kommunen eller et privat firma som har tatt på seg ansvaret. Regelverket er det samme uansett , og det er ingenting kommunen kan gjøre for å ordne det , det er det kun våre folkevalgte som kan gjøre noe med.

  2. Ja det var mye ansvar , har selv jobbet som bpa , den gang det het personlig assistent, og gjennom kommunen , der ansatte han som trengte hjelp oss , går jo litt på kjemi . Men kommunen ordnet med turnus ,timelister la vi inne selv med godkjenning fra hen vi jobbet for , vi gikk i faste stillinger /fast turnus med fast lønn . Ser det er blitt veldtor forskjell fra dengang , datteren min jobber nå som BPA hos en , og har gjort det de 3 siste årene , 80% stilling , 3 delt turnus , dag,kveld , natt . Ansatt av privat firma . Hun syntes oppfølgingen fra firmaet er dårlig , både når det gjelder ansatte og den hun jobber for , dårlig med vikarer osv opplever ofte å måtte gå 12-14timers vakter pga for lite ansatte vikarer . Så dette forstår jeg er vanskelig, og det er en tøff jobb og skrive turnus og føre lønningslister . Klemmer til dere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *