Min datters tale 💜

Categories Blogg

Mine barn er bare fantastiske, de har taklet denne omveltningen av en hverdag på en helt unik måte. Noe som derimot har gått igjen hos dem alle, er at de ikke har villet prate om denne nye hverdagen til andre. Derfor var overraskelsen stor når jeg oppdaget at talen til min datter handlet nemlig om dette, den handlet om meg.

De har i disse dager en konkurranse gående i Hordaland, en konkurranse der vinneren med den beste talen kan vinne ti tusen kroner, og etter at min datter hadde fremført sin tale fikk hun spørsmål om hun ikke ville bli med i konkurransen. Læreren hadde nemlig blitt svært rørt, og ja, det ble jeg også.Så her kommer den, og jeg føler mammahjertet briste av stolthet…

 

Glede av Silje 16 år 

 

Vi som mennesker er ganske så forskjellige. Vi tenker forskjellig, lever våre liv forskjellig, ja vi sanser og oppfatter forskjellig. Det som er viktig for meg, trenger ikke være viktig for deg. Men vi har alle noe til felles, vi må alle prøve å leve dette ene livet vi har på best mulig måte. Et liv fullt av både utfordringer og gleder, og det er disse gledene jeg gjerne vil prate om i dag.

Jeg levde et tilsynelatende normalt liv inntill for fire år siden. Jeg hadde en mor som stilte opp uansett hva det var, en stefar som jobbet mer borte enn han var hjemme, og søsken som alltid ville mitt beste men som også kunne gå meg på nervene noen ganger. Vi hadde et trygt og godt hjem , og fremtiden så lys ut.

Men for fire år siden rett etter min lillebror ble født, da skjedde det noe som endret livet for oss alle sammen. Min mor ble syk, alvorlig syk, tre små bokstaver gjorde at livene våre falt i grus, tre små bokstaver bidro til at tryggheten forsvant. ALS var beskjeden, ingen kur sa de, 2-5 år var prognosen.

Hvordan går man videre etter en sånn beskjed? Der og da forsvant all glede fra livet vårt, vi kunne nå aldri oppleve lykke igjen etter dette vel? Jeg var 12 år når det skjedde, nå er jeg 16 og vet hva glede er. Det har nemlig min mamma vist meg, hver dag viser hun meg det. For det er nemlig de små gleder som blir store for henne, og det smitter over på hele familien.

Nå er det gått fire år siden diagnosen ble stilt, og min mor blir gradvis bare dårligere. Men hun er sterk, for hver dag kjemper hun seg opp, opp til en hverdag som er helt annerledes enn min. For mens jeg lever et hektisk liv, prøver å sjonglere skole, fotball og venner, så sitter hun bare hjemme og må ha hjelp til alt.

Men vet du hva? Hun er lykkelig, hun smiler hver dag, og hun fyller huset med latter og glede. Hun elsker livet og griper tak i det for alt det er verdt. Selv om hun er lam fra topp til tå, så hindret ikke det henne fra å delta på ekstremsport veka på Voss i år. Der prøvde hun paragliding for første gang, og det smilet i ansiktet på henne når hun landet, ja det smilet kommer jeg aldri til å glemme.

Det beste hun vet er å få være med meg på fotballkamp, hun skinner som en sol når hun får se meg spille. Jeg blir glad inni meg når jeg ser henne sitte på sidelinjen og heie meg frem. Så for meg har glede forandret seg, det er ikke lenger en ny Ipad eller kule klær som betyr noe (selv om jeg blir glad for det også altså), men det er de små gledene som betyr mest for oss.

Det kan være alt fra å kunne dra på hytta en helg, være ute en sommerdag, eller samle familien til filmkveld en lørdagskveld. Det er de små øyeblikkene, de små gledene som gjør livet verdt å leve. Gleder som dukker opp når du minst venter det, små gleder som plutselig blir store når du bare ser de.

Vi lever i en verden der skjønnhet og materielle ting styrer vår hverdag. Men vi blir jo ikke lykkeligere av å ha det siste innen merkeklær eller den nyeste Iphonen. Min mor har lært meg å se de nære gleder, hun har lært meg å ta bort mine skylapper. Det som gir meg størst glede nå, er når hun smiler sitt største smil av å se hvordan blomstene spirer opp til en ny vår, eller når hun kjører ut en vinterdag bare for å kjenne de første snøfnuggene mot sin hud. Det er lykke for meg, det er de største gledene for oss.

Hver dag har noe godt i seg pleier min mamma og si, og det er så sant. For uansett hvor lei vi er til tider, hvor urettferdig vi føler livet kan være. Så har vi hverandre, og vi har fortsatt en mamma som lærer oss hver dag og sette pris på livet. ..

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Min datters tale 💜

  1. En tale som virkelig er til ettertanke for veldig mange av oss. En stor takk til en veldig klok 16 åring💕 Du har en datter du virkelig kan være stolt av🌞

  2. Fantastisk flott tale, skrevet av en reflektert 16-åring ❤️ Hun beskriver livet så godt, med ekte innlevelse 🌺 Hun har lært mye på kort tid, mye av det triste som har skjedd i livet. Dette velger hun å sette ord på, jeg bøyer meg i støvet for henne ❤️ En utrolig modig og klok jente, med ei mor hun kan være stolt av 🥰 Mamma Viviann har all grunn til å glede deg, være stolt av henne – hun er et produkt av deg ❤️ Husk på det 🌺😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *