Mannskitvær…

Categories Blogg

Jeg ser dere hver eneste dag, ser alle deres engasjerende kommentarer og fine ord. Men noen ganger blir det litt for travelt rett og slett, og igår og idag har vært slike dager. Jeg måtte ta meg litt fri, så beklager at jeg ikke har svart på kommentarene deres, det er ikke fordi jeg ikke vil. Døgnet har rett og slett ikke timer nok, og selv om jeg noen ganger bare sover fem timer så rekker jeg ikke over alt. Ja jeg vet jeg er hakka sprø 😅

Idag startet dagen som vanlig, en liten gutt kom trippende og ropte “glad i deg” før han løp blid og fornøyd ut døren her. Jeg er så glad for at vi fikk den dagen igår, for idag var som spådd drittværet tilbake. “Mannskitvær” som gubben ville sagt. Det blåser hvite skumtopper på havet, bølgene slår inn mot land. Regnet kommer sidelengs inn fjorden, og pisker deg på kinn om du er freidig nok til å våge deg ut døren.

Takk og lov for at vi har peis i huset, det er ingenting som varmer bedre enn litt peisvarme. Så jeg har tent stearinlys og fyrt i peisen i ettermiddag, og bryr meg lite om været ute.

Idag lå jeg og dro meg til nærmere 11.30, det er gull verdt med en rolig start på dagen. En stille stund bare for meg selv gjør underverker på humøret. Men det var ikke bare for kosen sin skyld at jeg valgte å ligge litt utpå, idag var det nemlig tid for nytt møte.

Hver skjette uke har jeg ansvarsgruppe møte, og idag var det nytt møte. Legen min, hjemmesykepleien, ergoterapauten, fysioterapeutene, og sykepleier fra Synniva uteteam ramlet inn døren her. Vi har diskutert alt fra kurs til assistentene, til ferien til sommeren. Vi har jo lyst på en tur til Finnmark, det er på tide at gubben får komme hjem igjen.

Men idag hadde den ene fysioterapeuten med seg en overraskelse, en deilig ostekake ble plassert på bordet. Hun er bare så snill den damen, hun gikk nylig av med pensjon men vil likevel være her. Så ikke nok med at hun jobber frivillig hos meg, i tillegg overrasker hun stadig med et eller annet.

Boller igår og kake idag, ikke rart gubben mener at bakdelen er i ferd med å ese ut, eller som han sier så fint “svær over ræva”! Han legger ihvertfall ikke skjul på noe, som Finnmarkinger flest kaller han en spade for en spade. Det nytter ikke å være hårsår i denne familien.

Nei nå gir jeg meg pinadø overende, for nå har det skjedd enda et væromslag ute. Har værgudene havnet i puberteten eller noe? Jeg henger ikke med lenger. For nå snør det nemlig tett i tett ute, vinden har løyet og snøfnuggende daler rett ned før de omfavner bakken.

Igår var det en liten smak av vår, men idag har det vært høst og vinter på samme tid. Klimaforandringer sier du? Ja det er en debatt jeg ikke har tenkt å begi meg inn på, ihvertfall ikke idag. Jeg koser meg fremfor peisen jeg, mens jeg venter på enda et kakestykke…

6 kommentarer

6 thoughts on “Mannskitvær…

      1. Ja,ingenting er som en god uværsdag. Jeg liker uværsdag,liker å være ute også,da kjenner jeg at jeg lever 😀 liker ikke å kjøre bil når uværet herjer. Har dere bodd i Finnmark, Vivian?

  1. Ja,det blir innekosedager her i Farsund også . Jeg har også utsikt til havet 👌Glad jeg ikke er i båt 😊 Angående blogging og svar…Jeg synes det er et godt tegn hvis du ikke svarer ❤️! Det betyr du har noe annet du prioriterer å gjøre som enten er praktisk, nødvendig,eller bedre enn oss 😂 ❤️ Tenker også at du kanskje vil ha behov for en liten time-out også en gang i tiden,muligens…. og det vil jo være fullt forståelig . En helg,en uke. Sikkert slitsomt å vite så mange ‘forventer’ innlegg eller svar ❤️ Men,vil nevne at en gang syntes jeg det var så rart det ikke hadde kommet innlegg,og tenkte på det i løpet av dagen at jeg håpet det ville være et når jeg kom hjem . Jeg fikk en uro og håpet alt var bra. Det var det jo!!! Men,skulle du ta en dag ‘off’ en gang .. er det sikkert mange som vil finne det betryggende at du skriver ‘helgefri’ eller noe 👌😘 Vel nå skal jeg fyre i peisen og ta en titt mot havet mens dagslyset er her og tenke på deg som har samme utsikten! God helg til deg og dine! 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *