Lufta gikk helt ut av meg…

Categories Blogg

Etter en intens jakt på hvor brevet mitt til kommunen var blitt av i går kveld fant vi omsider ut at brevet mitt ikke var blitt hentet ut.
Det til tross for purring fra posten sin side, de overser det tydeligvis.
Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig og behandle folk sånn, men igjen beviser dette at vi som befinner oss i en sårbar situasjon er ikke mye verdt for de kommuneansatte.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg begynte å hylgrine igår når jeg leste at kommunen ikke hadde mottatt brevet mitt, at de hadde fattet et vedtak mens mitt tilsvar lå på et postkontor og støvet ned.
Tilsvaret som jeg hadde jobbet så hardt med var det ingen som gadd å hente, da var det lettere å lukke kontordøren å late som ingenting.

 

Når gubben kom hjem i går fant han meg helt oppløst i tårer, der og da hadde jeg ikke mer å gi. Det er lenge siden jeg har sett gubben så forbanna som han var i går når han fikk høre hva som hadde skjedd, øynene hans lynte i går kveld.
Han stormet bort på butikken for å finne ut hva i huleste som hadde skjedd, og han ble ikke mindre forbanna når han innså at brevet ikke var blitt hentet ut.

 

Denne beslutningen kommunen nå tar vil gjøre hverdagen vår mye vanskeligere, den lille friheten vi har vil forsvinne dersom kommunen får det som de vil.
Men det verste er at de baserer sin vurdering på løgn og overdrivelse, for de påstandene kommunen kommer med er en vridd sannhet som vi ikke kjenner oss igjen i.
Hadde de tatt seg tid til å hente brevet mitt hadde de kanskje innsett at her er ikke ting slik de har fått beskjed om, forvaltningen har basert sin oppfatning på noe som ikke hører hjemme i virkeligheten overhodet.

 

Jeg skal ikke gjengi det som kom ut av kjeften til gubben igår kveld, så idag er jeg spent på å høre hvordan telefon samtalen med kommunen har gått.
Rett før leggetid i går sa gubben en setning som har hengt igjen hos meg siden, en setning som fikk meg til å gapskratte opp i all håpløsheten.
“Gi mæ adressa te disse apekattene, så kan det hende det dukker opp 7 kubikk me restbetong uttafor der i morra”. 
Så nå sitter jeg bare her og venter på å få høre siste nytt, gubben sin telefon samtale med kommunen blir en enda større thriller enn valgnatta…

Rettigheter: tegninger.no
24 kommentarer

24 thoughts on “Lufta gikk helt ut av meg…

  1. Jeg synes ikke det var noen valgthriller i det hele tatt, visste stort sett alt på forhånd, selv om jeg virkelig håpet annerledes. Ikke i det beste humøret i dag, foreslo for snuppen min å flytte til Møre og Romsdal, hahaha.. ikke for at jeg synes det du forteller her nå er særlig morsomt eller hyggelig, men jeg skulle heller fulgt samtalen gubben din har med kommunen framfor noe som helst som hadde med valgnatta å gjøre.. klem

    1. Jeg er strålende fornøyd med både valget og gubben idag, denne høyre regjeringen har ikke gjort noe for oss svake i dette samfunnet. Men du og jeg står nok på forskjellige sider politisk sett, men jeg er enig med deg i at det er mer spennende med gubben for tiden 😅

  2. At forvaltningen kan gjøre slik! Klag til alle du kan, og ta det opp på møtet med byrådslederen! Noen bør få en real smekk over fingrene her, dette er ikke greit. Godt du sendte brevet rekommandert slik at dere har bevis. Bergen kommune ass, burde skamme seg 🤬 Håper karma kommer deres vei, men det hjelper jo ikke dere nå

    1. Ja dette kommer vi helt klart til å ta videre, dersom vedtaket ikke blir forkastet så skal jeg personlig informere Byrådslederen om dette før møtet.

  3. Det er nesten så jeg ikke kan tro det er mulig! Har ikke kommunen et arkiv hvor de mottar melding om rek. brev? Vil tro at slike brev/pakker hentes på lik linje som med annen post.
    Grrr, kjenner jeg blir sur og forbannet på dine vegne.
    Håper kommunen velger å saksbehandle saken din på nytt.

    1. Ja man skulle tro kommunen hadde en praksis med å hente post på lik linje som andre etater, dette er en kjempe brøler fra deres side. Jeg håper også vedtaket blir forkastet, det er det minste de kan gjøre.

    1. Man får en serie av purringer på rekommanderte brev, så jeg tør faktisk påstå de rett og slett har gitt flatt faen, for å si det rett ut, og så vidt jeg kan forstå, så eliminerer IKKE ‘strutsemetoden’ validiteten, verken når det kommer til svarfrister eller innhold. Dette har de rett og slett bare å forholde seg til! – Om så jeg skal dra for bistå med betongsjauing personlig!!

      1. Ja det er sendt ut purring i min sak også , så hvorfor brevet ikke er blitt hentet er for meg en gåte. Jeg skjønner faktisk ikke at det er mulig å behandle folk slik, det er faktisk skremmende.
        Gubben hilser og sier det er plass til deg og i Betongbilen, det skulle jeg likt å se😅

        1. *haha*
          Jeg føler det ville blitt en braksuksess, faktisk, i det jeg har inntrykk av at ‘gubben’ og jeg har mye av samme lynnet, for å si det sånn 😀 😀 😀
          Når jeg tenker meg om, så vil jeg nok jaggu få dratt med meg ‘gale-mathias’ fra Drammen også, så dette kan brått bli et virkelig lurveleven dette her, Vivian 😀 😀 😀

  4. Det jeg ikke forstår er følgende. Kommunen som får så mye post henter nok ikke posten selv, men får den levert av posten. Slik var d ihvertfall i den større private bedriften jeg jobbet som saksbehandler i før jeg ble syk og ufør. Jeg behandlet mange klager, og flere av de fikk jeg som rekommandert brev. I de tilfellene fikk jeg brevet som var rekommandert personlig levert til meg av ho som tok imot posten i bedriften . Så hva har skjedd her? Hvilke rutiner har kommunen for post de får generelt, og for rekommanderte brev? Jeg hadde spirt om det først. Så gått i sømmene på hva skjedde med ditt brev. Jeg er sjokkert og målløs over behandlingen de har gjort ovenfor deg. Skjønner godt reaksjonen til både deg og din mann. For en kommune vi har!!!!! God klem til deg fra meg ❤️

    1. Ifølge posten må de komme og hente rekommanderte sendinger på nærmeste postkontor, posten sender kun ut melding om at det er kommet et rekommandert brev. Men i mitt tilfelle har det ikke blitt hentet til tross for purring , så hva de tenker på aner jeg ikke. Kjenner jeg er rimelig lei av denne behandlingen fra kommunen , så nå tar vi saken videre.

      1. Ja, d forstår jeg virkelig godt! Måtte dere bli hørt, og få et nytt vedtak 🙏🙏🙏🙏🙏❤️
        Klem fra Synnøve «heiagjeng»

  5. Hei. Har ikke kommunen din mulighet for å motta elektronisk post, ettersom du sender brevpost rekommandert? De fleste har vel mulighet for å sende sikker edialog som krever innlogging med BankID. Når du sender elektronisk som sikker post med pålogging får du også bekreftelse via epost med kvittering på at posten er mottatt og et eget referansenummer.

    Håper uansett det ordner seg! Jeg føler virkelig med deg, det koster mye å være syk og det som er ment å være en avlastning blir dessverre ofte en belastning.

    Molly

    1. Det aner jeg ikke Molly, jeg fikk bare en adresse og en epost fra kommunen som jeg kunne bruke. Det var derfor jeg valgte å sende brevet rekommandert, på den måten fikk jeg i det minste bevis på at brevet var sendt.
      Ja det burde vært unødvendig med så mye rot, og når de påsto at jeg ikke hadde sendt brevet i tillegg så kjente jeg at luften gikk ut av meg.

          1. Så utrolig mye god informasjon fra Molly. Det er gull verdt i dette byråkratiet hvor informasjon til den det gjelder er heller sparsom for å si det mildt. At det skal være så komplisert å få sende et så viktig svar er helt høl i hue. Dette burde kommunen informert om, men neida, service og gjøre ting enklere tror jeg er fremmedord der. Igjen hurra for Molly som informerer så godt! 😀👌👌👌 Tenker med alt du har vært gjennom av byråkrati og kamp for å få hjelpen du har krav på så kunne du skrevet en brukermanual om hvordan få hjelp. Som kokkejævel skrev boken hva skal du ha til middag, så kunne du skrevet hva en pasient trenger å vite for å få hjelp. For en ting er sikkert, du sitter på en masse erfaring. Klem fra Synnøve❤️❤️

  6. Ingenting som overrasker lenger, når det gjelder dårlig behandling, og ansvarsfraskrivelse hos kommuneansatte. Det blir viktigere og ta vare på de ansattes ve og vel. Gode stoler, rikelig med spisepauser, og goder i “hue og ræva”. (Unnskyld utrykket.) Mindre viktig blir de “på gulvet”, som stanger hue i den “berømte veggen”, uansett hvordan en går fram. Det er ikke du som menneske som er viktigst her Vivian, det er “saken Vivian Brosvik.”Der er det ikke dine meninger som er interessante, nei, det skal de med sin såkalte kompetanse finne ut av hva som er best for deg. De er tross alt ansatt for å ta avgjørelser. Om det er over hodet på den det gjelder spiller ingen rolle. Du har da ikke greie på hva som er best for deg… Du har ingen kompetanse, du er bare syk…. Skammer meg på menneskehetens vegne. Hva fader er det for slags velferd vi snakker om??? Mannen i gata, som de skal styre og bestemme over, blir mindre og mindre verdt. Jobber innen barnevern, og legger meg ikke en natt, uten å kjenne skam, og sinne over hvordan noen mennesker misbruker sin makt. Da det å hjelpe de som trenger det ikke er et privilegium, da er du på feil sted…

  7. Hei igjen.

    Litt usikker på om det du har mottatt er et vedtak eller om det er en forhåndsvarsling. Forstår at du har vedtak på BPA-ordning og at kommunen nå vil gjøre endringer. Du har uansett en lovfestet rett til å medvirke både ved utforming og evaluering av ditt helsevedtak.

    Om kommunen endrer ditt vedtak uten at du har medvirket i prosessen vil vedtaket være lovstridig og ikke behandlet i tråd med lovverk og sentrale forskrifter.

    Om vedtaket inneholder endringer som dreier seg om bortfall og reduksjon av ditt eksisterende tjenestetilbud, bør det være særskilte og kvalifiserte omstendigheter som fører til en slik omgjøring av vedtak og de hensyn som taler for omgjøring må veie vesentlig tyngre enn de som taler mot. Slike endringer (bortfall og reduksjon av tjenesten) vil være av ugunstig art og det stilles a strenge krav til hvordan slike vedtak forvaltes. Det skal også gjøres en konkret og individuell vurdering i forkant av endringene, der det skal stadfestes et behov som begrunner en slik avgjørelse. Et slikt behov vil eksempelvis være at det foreligger endringer i din helse eller behov.

    Krav om forhåndsvarsling, retten til å uttale seg og retten til å bli løpende underrettet:

    Pasient/bruker skal som hovedregel varsles før vedtak treffes, jf. forvaltningsloven § 16. Plikten til forhåndsvarsling bygger på det kontradiktoriske prinsipp, som innebærer at avgjørelser ikke skal tas uten at parten får mulighet til å uttale seg. Parten skal få gjøre seg kjent med informasjon som eventuelt innhentes fra andre kilder i saken, jf. pkt. 2.4.1, og gis mulighet til å komme med sitt syn på denne og rette opp eventuelle feil og misforståelser. Dette er en viktig rettssikkerhetsgaranti, som også forebygger feilaktige vedtak og unødige klager på grunn av dette.

    Forhåndsvarsel er særlig viktig i tilfeller der pasienten/brukeren allerede mottar tjenester, og kommunen ønsker å endre det opprinnelige vedtaket. Et forhåndsvarsel skal gjøre greie for hva saken gjelder og at kommunen for eksempel vurderer å endre innholdet i tjenesten, jf. forvaltningsloven § 16 andre ledd. Et forhåndsvarsel skal som hovedregel være skriftlig.

    Pasient- og brukermedvirkning

    Pasienter og brukere har rett til å medvirke ved utforming og gjennomføring av helse- og omsorgstjenester, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1, og tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med pasienten/brukeren. Kommunen må derfor aktivt gå inn for å få med pasienten/brukerens synspunkter når tjenestetilbudet utformes.

    Når tjenestetilbud etter helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-2 første ledd nr. 6, 3-6 og 3-8 skal utformes, følger det av pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1 andre ledd andre punktum at det skal legges stor vekt på hva pasienten/brukeren mener.

    Helsedirektoratets veileder for saksbehandling vil være et godt verktøy for deg. Om kommunen har fattet et vedtak, er det din rett til å klage som gjelder, om kommunen ikke tar din klage til etterretning og omgjør vedtaket skal denne videresendes til statsforvalteren som er tilsynsmyndighet. Husk da at du skal ha kopi av oversendelsesbrev med all tilhørende “svada” som kommunens saksbehandler legger ved.

    Masse lykke til !!

    Molly

    1. Jeg mottok først et varsel om at de vurderte å endre tjenesten min, og som du skriver over så fikk jeg muligheten til å komme med et tilsvar på deres vurdering. Jeg fikk 14 dager svarfrist og sendte tilsvaret rekommandert godt innenfor fristen.
      Men igår kom vedtaket , og det var da de skrev at de ikke har mottatt tilsvaret mitt. Så jeg må bare klage på dette vedtaket så raskt som mulig

      Tusen takk for verdifull informasjon Molly, for på dette området føler jeg meg helt hjelpeløs. Derfor setter jeg veldig pris på den informasjonen du kommer med, den får vi nok bruk for fremover.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *