Livet….

Categories Blogg

Livet er noe dritt, egentlig er det jo over. Ja hvorfor skal man gidde å kjempe seg videre? Hvorfor skal man klore seg fast når man likevel skal dø? Jeg går jo her og bare venter likevel, venter på det uunngåelige.

Kroppen er blitt til et vrak, et ubrukelig ugjenkjennelig skall. Hjelpeløs sitter man der, andre må hjelpe deg på do. Jeg kan aldri mer løpe etter mine barn, aldri mer kan jeg springe langs sidelinjen og heie de frem. Spille fotball i gaten eller sykle en tur er en umulighet, fjellet lokker men jeg kan bare se på det fra rullestolen.

Aldri mer kan jeg gå gjennom duggfriskt gress, eller ligge på et svaberg en varm sommerdag. Aldri skal jeg få ligge i min kjæres armkrok lenger, eller sitte ved sengekanten og stryke mine små på kinn. Aldri skal jeg få tørke tårer lengre, eller plastre små knær når uhellet har vært ute.

Fremtiden er mørk og dyster, jeg vet godt hva som venter meg et sted der fremme. For snart kan jeg ikke bevege en eneste muskel, svelge blir en umulighet. Verken mat eller drikke kan inntas, alt jeg nyter med å spise nå vil jeg bare kunne kjenne duften av. Aldri mer rykende pizza på en lørdagskveld, aldri mer smaken av pinnekjøtt når julefreden har senket seg.

Puste må jeg etterhvert gjøre gjennom et hull i halsen, snakke må jeg gjøre via en datamaskin. Små setninger for å få hjelp til det aller viktigste, for det er alt man har krefter til. Alle følelser og tanker blir man alene om, ikke kan man gråte når redselen blir stor heller. For da kan det oppstå komplikasjoner, snørr og slim gjør det umulig å puste.

Før eller siden må jeg slutte å skrive blogg, for før eller siden ebber kreftene ut. Øynene vil ikke fungere like godt lenger, det vil etterhvert koste mye krefter å få ned få ord. Kryper det en veps på deg når du er ute kan du ikke rope på hjelp, alt du kan håpe på er at noen ser det eller at den viser deg nåde og ikke stikker.

Det vil komme en dag der jeg får en dato, en dato for døden. For mens andre lever i uvisse om sin dødsdato helt til det siste, så får noen av oss en dato. Noen velger sin egen dato, når de kjenner at nå nærmer det seg så velger de. Jeg er en av dem som får en dato, før eller siden vil jeg få vite når jeg skal dø. For jeg har valgt å takke ja til respirator når den tid kommer, og da vil jeg før eller siden få en dato.

En dato for å ta farvel, kanskje bruke de siste kreftene jeg har til å skrive noen ord. Ord til dere, ord fulle av kjærlighet til mine kjære, noen siste ord for et endelig farvel. Så vil jeg ligge der omringet av mine kjære, respiratoren vil bli skudd gradvis av, ifølge legene vil jeg sovne inn, men faktum er at jeg vil ende livet mitt av surstoffmangel.

Så hvorfor skal man gidde å kjempe seg videre? Hvorfor skal man kaste bort krefter når man vet hva som venter? Jeg vet hvorfor, jeg har lært mer de siste årene enn hva jeg ville gjort på et helt liv.

For jeg har fått opp øynene, skylappene ble plutselig borte. Jeg ser hva som er viktig i livet, nå ser jeg hva selve livet egentlig er. For livet handler ikke om hvem du er eller hva du gjør, vi er bare små brikker i et stort og magisk puslespill.

Livsglede er det livet dreier seg om, evnen til å kunne elske livet selv om alt går på tverke. Jeg elsker livet mer enn aldri før, livsglede har fått en ny betydning. Derfor vil jeg også leve, derfor gir jeg ikke opp. For på tross av en fremtid så mørk og dyster, på tross av at jeg vet at jeg skal dø. Så har jeg oppdaget en annen ting, jeg har oppdaget noe som er verdt å kjempe for.

Det er de små gledene som gjør livet verdt å kjempe for, det er de som gjør at jeg klorer meg fast. Små ting som å hjelpe barna med lekser, hente Isak med rullestolen og se hvor glad han blir for at mamma kommer. Skrive innlegg etter innlegg, se hvordan dere får ordene mine til å leve videre. Disse tingene og alle opplevelsene jeg har hatt er det som gjør at jeg kjemper meg videre, for jeg vet at selv om døden venter så er livet her og nå verdt å kjempe for, og som jeg alltid sier, livet er ikke over før det er over….

8 kommentarer

8 thoughts on “Livet….

  1. Nå kom tårene her . Sender deg all min styrke . Skulle ha gitt deg all min kraft . Livet er jo det som skal være det vakreste vi har .

  2. Hei jeg blir alltid tom for ord etter og ha lest innleggene dine
    .Leser de hver dag……..mao venter.på de😁
    Derfor blir det ikke så titt jeg skriver
    DU er helt UTROLIG på alle vis bortsett for det du sier at kreftene forsvinner…..litt eller litt.
    Men slik DU er
    så har DU krefter leeenge enda…….ønske deg en fin dag😘

  3. Kjære fine deg!
    Jeg har fulgt bloggen din en liten stund men første gang jeg legger igjen spor. I dag rørte du ekstra dypt. Du skriver så fint og så ærlig og så levende. Skulle selvsagt veldig gjerne kunnet gi deg krefter og helbredelse men sånn er jo ikke situasjonen.
    Du gir mange mye gjennom bloggen din – det er jeg HELT sikker på. For min del setter du fokus på hva som er viktig her i livet for meg og mine og du får meg til å sette ting i perspektiv. Tusen takk for det ❤️
    Så ønsker jeg deg mange fine opplevelser fortsatt og at kroppen din ikke plager deg for mye fremover ❤️

    Varm klem fra meg

    1. Tusen takk kjære deg , det var mange fine ord som varmet 💜Det er dere lesere som gir meg en stemme, så tusen takk for at du følger meg Eva , det betyr mye for meg 💜

  4. Du skriver så utrolig godt. Føler fysisk på kroppen når du skriver om ditt liv. Du har og kommer til å sette store avtrykk i form av fantastiske ord💜klem ❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *