Livet på godt og vondt…

Categories Blogg

I dag våknet jeg opp med tårer på kinn, datoen i dag vil jeg ta med meg til graven.
Jeg har hatt en klump i magen lenge nå, og i dag går mine tanker til en familie som blir en mindre i dag.
Uken har vært preget av tanken på denne dagen, jeg blir kvalm av å tenke på at mange av oss med ALS må velge vår egen dødsdato. Det burde vi blitt skånet for, denne sykdommen fører med seg nok lidelse.

Så denne uken har jeg båret rundt på mange følelser, tankene om min egen fremtid har vært mange.
I tillegg har jeg vært ganske dårlig denne uken, og det hele toppet seg i går.
Alt jeg ville i år var å feire StHans, jeg har ikke feiret en skikkelig Sankthans på år og dag.
Det har ikke en liten gutt heller gjort, så i år hadde jeg en drøm om å få feiret skikkelig.

Men den drømmen brast allerede på mandag, for da våknet jeg opp til et smertehelvete.
Ikke bare med smerter i kroppen men i hodet også, og jeg skjønte i det øyeblikket at det bare var starten på en lang uke.
Og jaggu fikk jeg rett gitt, jeg har nå hatt migrene i fire dager.
Det verste er at jeg ikke har kommet meg ut, jeg har ikke vært ute siden forrige helg. Men det som virkelig irriterer meg er at jeg ikke fikk være med en liten gutt på sirkus, det hadde vært et høydepunkt jeg sårt hadde trengt.

Jeg er likevel glad for at en liten gutt fikk gå med pappaen sin, alt som betyr noe er at han fikk oppleve en fin kveld.
I dag har sommervarmen kommet til Bergen, og det ser ikke ut som om vi får flere solskinnsdager med det første.
Dessverre er jeg enda ikke i form, men jeg skal gjøre et forsøk på å komme meg ut senere i dag.
Så du kan trygt si at jeg er lei for tiden, livet mitt har hatt bedre dager.

Selv om denne uken har vært tung på mange måter så er jeg sikker på en ting, og det er at gledene ved livet vil finne meg igjen. Noen ganger trenger jeg bare litt tid til å bearbeide alle følelser, jeg klarer ikke være sterk hele tiden.
Nå skal jeg prøve å komme meg ut til alle blomstene mine, og sende en takk til høyere makter for at jeg enda lever…

5 kommentarer

5 thoughts on “Livet på godt og vondt…

  1. Jeg synes du er utrolig sterk som ikke har brutt sammen for lenge siden. Klart du må ha lov til å ha tunge dager innimellom.Vi som er friske har jo det og med din tilstand skulle det bare mangle at du skal være positiv og glad hele tiden. Håper du får komme deg ut og nyte solen i dag og at du etter hvert må føle deg bedre 🌞 Ønsker deg en fin helg 💞🌹

  2. Ingen kan være sterk hele tiden. Det er faktisk et tegn på styrke å tørre å vise svakhet.
    Jeg er overbevist at livsgleden og kampånden snart er tilbake.

  3. Migrene er veldig smertefullt, vet jeg, som små lyn i hodet. Spenningen som følger av stress-situasjonen ved å være alvorlig syk, kan vel også lede til hodepine. Jeg har selv erfart dette.

    Livet blir ikke slik vi har planlagt. Denne uka hadde jeg planer om tur med mine sønner mens jeg ennå kan, men så ble vi innhentet av covid. Det viktigste er å ha hverandre, tenkte jeg da, men samtidig gjør sykdommen oss veldig alene. Smerte er så intens erfaring, og da foretrekker jeg å ligge på sofaen med hodet inn mot veggen og vente til det skal gå over.

    Jeg leser ellers en veldig fin bok av Raymond A. Moody som heter “Life after life”. Det handler om mennesker som forteller om erfaringer da de forlot kroppen( på operasjonsbordet, i ulykke, i sykdom)

    De beskriver seg selv i en spirituell bølgende kropp som stiger i rommet og de ser seg på sykesengen utenfra. Det var stille, fredfullt og høytidelig , sier en. Andre fellespunkter for vitnene som kom tilbake er at de fortalte om møte med en lysende skikkelse, og de beskrev at de så sitt liv i revy. mm. Veldig betryggende å lese, synes jeg😊

    Jeg håper du får komme ut til blomstene dine og dine kjære og at dere får mange flere soldager på Vestlandet!

    Klem fra Heidi

  4. Håper de gode dagene innhenter deg snart. De er der, rett rundt hjørnet. Migrene har jeg aldri opplevd, men med en bestemor som slet mye, husker jeg godt de anfallene hun fikk. Da var en ellers sterk dame totalt maktesløs. Ønsker deg en fin helg. Stor varm klem fra meg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *