La oss stå sammen!

Categories Blogg

Jeg som så mange andre fikk sjokk i går når jeg våknet, nok en gang hadde hatet tatt liv.
Denne helgen skulle kjærligheten feires, men en mann klarte å sette en stopper for det.
Tårene mine flommet over i går, tankene mine gikk til alle de berørte.
Redselen var til å ta og føle på, sorgen og sjokket hadde igjen lagt seg over et helt samfunn.

Atter en gang får vi et bevis på at vi enda har en lang vei å gå, kampen for mangfoldet er langt i fra over.
Retten til å elske og leve som man vil burde være en medfødt rettighet for alle, men dessverre er det ikke sånn.
Og det er nettopp det som gjør meg så rasende, at det finnes miljøer der ute som mener at vi ikke har like mye rett til å leve på bakgrunn av hvem vi elsker gjør meg kvalm.

50 år etter homofili ble avkriminalisert i Norge skjer altså dette, vår frihet blir igjen truet.
I går ble jeg sittende med en klump i magen, og ved min side satt en liten gutt.
Jeg ble sittende og se på han med tårer i øynene, tankene på fremtiden ble igjen mange.
For vår neste generasjon fortjener mer, våre barn fortjener å vokse opp i en verden der mangfold blir akseptert.

Men når alt kommer til alt så er jeg likevel glad for å bo i Norge, for er det noe vi er gode på så er det samhold.
Gang på gang reiser vi oss igjen og viser at vi ikke lar oss knekke, sammen er vi sterkere enn hatet.
Og nå er det på høy tid at vi alle reiser oss opp og roper ut, nå er det på tide at vi sier tydelig i fra.
Vi må slutte å vende det døve øret til, vi kan alle bli flinkere til å si ifra når urett begås.

I denne kampen trenger vi alle, for denne trusselen berører oss alle.
Vi kan ikke la hat vinne over kjærlighet, vi må stå sammen og vise at kjærligheten er størst.
Sammen kan vi klare det meste, vi må ha mot nok til å si ifra. For vi kan alle gjøre noe, og det minste vi kan gjøre er å bruke stemmen vår og si ifra når vi hører og ser hatefulle kommentarer. Vi kan ikke la våre forfedres kamp være forgjeves, det er på tide at vi tar ansvar nå!

3 kommentarer

3 thoughts on “La oss stå sammen!

  1. Så enig! Du skriver rasende, og det blir æ også. Vi må ikke, og kan ikke tåle at det her skjer .🌸

  2. Her er du inne på noe forbannet viktig! For de seire som er vunnet av våre forfedre etter en lang og hard kamp, er ikke dermed goder som er irreversible. Vi har, som du sier et ansvar for å ivareta de, da de både kan fratas oss med et lite pennestrøk i det øyeblikk omstendighetene tillater det, og ‘spises opp’ gjennom stadige små begrensninger..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *