Jeg må jo være helt forferdelig…

Categories Blogg

Før dere begynner på dette innlegget må jeg få påpeke en ting. Noen av de opplevelsene jeg beskriver under, er opplevelser jeg tidligere har hatt. Det er ikke meningen å henge ut noen, men jeg synes disse problemene som jeg har hatt og nå går igjennom bør se offentligheten lys. For oss har denne julen vært et mareritt, og etter samtale med andre ALS syke, så hører jeg til min fortvilelse vi er ikke de eneste som opplever disse problemene. Noe må gjøres, disse BPA firmaene kan ikke få lov til å fortsette å drifte slik de gjør. Vi er mennesker, og jeg som menneske har nå fått nok! 

 

Hva gjør man når man er fullstendig avhengig av hjelp og hjelpen ikke dukker opp? Hvor mye må man finne seg i før nok er nok? Har man virkelig ingen rettigheter som arbeidsleder? Skal man være nødt til å finne seg i enhver behandling?

For først og fremst er jeg et menneske, et menneske på lik linje som deg. Men jeg er også arbeidsleder, jeg er sjef i mitt eget hjem. Jeg har et BPA firma som ordner med turnus og alt av vakter for assistentene, mens jeg har styringen over alt som foregår her hjemme. Så når assistentene er på jobb hos meg så er jeg leder.

Men jeg må jo være et forferdelig menneske og jobbe for? Det er jo ingen som vil jobbe!! Denne julen har vært total krise, ja faktisk så vil jeg gå så langt og si at vi har delvis fått julen ødelagt på grunn av manglende arbeidskraft. Dette var en viktig jul for meg, både assistentene og firmaet har sett hva jeg måtte kjempe meg igjennom for å få lov til å feire julen hjemme med mine kjære.

Derfor finner jeg det sårende når ingen ser ut til å ta det på alvor, og jeg har grått meg til sengs mer enn en gang denne julen. Jeg klarer ikke la være, men jeg tar det personlig når de ikke kommer på jobb, eller når firmaet ringer og sier ” beklager, men vi har ingen å sette inn”. Det gjør noe med meg når assistentene bytter vekk sine vakter gjentatte ganger uten å melde fra til meg.

Det gjør noe med meg å se min mann helt tappet for krefter, når han egentlig skulle brukt denne høytiden på å hente seg inn litt. Det gjør noe med meg som menneske når jeg hele tiden føler meg til bry. For det gjør jeg nemlig, jeg føler meg til bry når jeg ikke føler at den hjelpen jeg har ikke har lyst til å være her. Ja for de tankene kommer når fraværet blir høyt , eller når det ikke kommer noen i det hele tatt.

Jeg syns det er viktig at disse problemene kommer frem i lyset, for noen må faktisk begynne å ta tak i disse problemene som stadig gjentar seg. Det går utover en hel familie og ha det sånn over lengre tid. Vi har ikke noe liv lenger, vi kan ikke planlegge turer eller aktiviteter når vi ikke har hjelp. Jeg er total avhengig av min mann dersom jeg vil dra bort en helg.

Tenk om jeg kunne reist bort en helg, tatt inn på hotell med to assistenter og mine barn. Da kunne min mann vært hjemme og slappet av litt samtidig som jeg fikk litt alenetid med mine barn. Eller tenk om vi kunne dratt til varmere strøk og opplevd noe nytt?

Men jeg kan ikke det, vi kan ikke det. For på nåværende tidspunkt er alt bare ustabilt. Jeg trenger stabilitet og trygghet mer enn de fleste, jeg trenger selvgående assistenter som vet hva de skal gjøre til enhver tid, jeg trenger trygg arbeidskraft som ikke er redd for å ta i et tak. For dersom stemmen min hadde sviktet idag, ja da hadde kaoset vært komplett.

Så nå sitter jeg her sliten og lei og lurer på om det er meg som er problemet. For ja jeg har dårlige dager som alle andre, ja jeg er sliten innimellom. Men jeg prøver så hardt jeg kan å ikke vise det, jeg prøver å smile selv om jeg har det dritt.

Jeg ønsker å leve mitt liv slik jeg vil, jeg ønsker frihet for min mann. Er det for mye forlangt? Er det for mye å be om at min siste tid sammen med mine kjære skal være stabil og trygg? For alt jeg vil er å leve mens jeg kan, men det er det ingen som gir meg lov til….

 

13 kommentarer

13 thoughts on “Jeg må jo være helt forferdelig…

  1. Skjønner din frustrasjon og du er ikke forferdelig nei.Hvordan kan assistentene bytte bort sine vakter uten at noen dukker opp, er meg en gåte…noen burde rett og slett vært beordret på vakt,dem burde egentlig skamme seg.Har jobbet selv i helsevesenet og vet hva jeg snakker om🤔Dem har ingen å sette inn skriver du,men var ikke vaktlista klar på forhånd tro…Blir litt forbannet på dine vegne 😰

    1. La oss si at en assistent bytter bort vakten sin og så blir den assistenten som tok vakten syk. Da ville det vært logisk at den som byttet måtte gå likevel, men i dette firmaet så er det bare å si at man ikke kan og da slipper man unna. Det finnes ikke konsekvenser på noen som helst måte.

  2. Jeg blir forbannet på dine vegner når jeg leser det du skriver. Det skal ikke gå an. Det er helt utrolig at firmaet kan si at de ikke har noen å sette inn ved sykdom. Du og din familie er avhengig av at assistentene møter på jobb, og det er bare dere som blir skadelidende i denne situasjonen. Det er uansvarlig av dette firmaet som har ansvaret for assistentene. Det er flott at du belyser dette alvorlige problemet. Klem fra meg ❤️

  3. huff får helt vondt av deg og dine dere💖vaktlisten skal vel være klar i god tid og ferdig på hba du dere trenger hjelp med så er det jo firmaet sin jobb og få folk inn vel?men er dette assistenter som må ha udannelse eller er det ufaglærte som skal gjøre hverdagslige ting men som din høyre og hjelpende hånd dette? ta deg med ut og handle gjøre husarbeid og stelle deg?og være med på sosiale ting sammen med deg og dine

    1. Dessverre så blir vaktlisten laget fra uke til uke, ikke skjønner jeg hvorfor de velger å gjøre det sånn. Det skaper bare hodebry for assistentene og meg. Her trengs ikke faglærte assistenter siden jeg også har hjemmesykepleien. Husarbeid, stell av meg, handle inn varer og frakte meg rundt er noen av arbeidsoppgavene, men også delta på turer og sosiale ting. Her i huset kommer man langt med litt initiativ og logisk tankegang.

      1. Skule gjerne vert der å hjelp deg. Jeg har jobbet inne for uloba, måtte tatt mange ekstra vakter i jula, fordi dei andre ikke kunne og vile jobbe. Barna måtte feire jul aleine med far, der jeg måtte jobbe heile jula, og måtte overnatte hos brukeren. Så sommeren etter måtte jeg jobbe heile sommeren døgnet rundt. Fordi dei andre vile ha sommar ferie. og mange av dei hadde ikke barn, så jeg som mamma med 3 små barn måtte jobbe, har ei datter som er kort vokst. Hun klarer seg finn selv, så da jeg var på jobb, i en annet fylke. måtte mann min ta fri fra sin jobb, å vere med barna.

        Men har jeg ikke jobbet dei siste årene, fordi jeg selv har vert syk. fikk diabetes type 1 for 7 år siden, den skjelde type som rammer i voksen alder, den blir kalt for snikende diabetes type 1. Det tokk mange år før jeg fikk stabilt blosukeret, jeg fikk diabetes nervopati, med smerter i meina og armer, det er som kraftig tannverk, det gjor til at jeg nesten ikke klarte å gå, det var ut prøvd mange forskjelig sterke smerte stilende tab, som jeg fikk bivikniger av, så for ca 2 årsiden fikk jeg morfin plaster, det har gjort til jeg kom meg på beina igjen, og nesten smerte fri. så år har jeg hadd et godt år, og begynt å jobbe litt igjen. så feb 2020 skal jeg jobbe ca 30 prosent inne for uloba, kommer til rise litt rundt om i landet, som vikar. for nå er barne 21,18 og 17 år. så jeg savner jobben og trivdes godt i den, for å jobbe med brukerene i sitt hjem, vere med dei på det dei gjør, gjøre meg glad,føler på en måtte som min familie. Så jeg skule gjerne vert der for deg og familien hjelp det i jula. Synnes det er en skam at ingen vil jobbe hos det i jula, fordi dei mest sanynlig vil feire jul og jule ferie. Hadde det vert sykdom som gjorede at dei ikke kunne jobb, er en ting. Men ikke jobbe i jula fordi dei ikke vil, heller ikke er syke. Når dei har valg den jobben, så må dei gjøre den jobbe dei har skrivet under på selv det helg, ferier heligdager. Men dei som jobber brukerstyrt assiten tro vist dei kan velge dager dei vil jobbe i. Men der tar dei feil, dei må vite at dei også må jobbe turnus, slike dei gjør i det ofenlig. Jeg håper du for hjelp nå reisten av romjula.vil ønske deg og din familie en god jul og et godt nyttår.
        Jule klem fra meg.

        1. Det virker som om Uloba har samme problemene, det er ikke riktig at en assistent må dekke andre sine vakter og sliter seg helt ut. Tusen takk for at du deler din historie med meg, og godt å høre at det går bedre med deg 💜Nå må du ikke slite deg helt ut i jobben, håper Uloba er flink til å tilrettelegge. Ønsker deg en fortsatt god jul og godt nyttår 💜

  4. Dette hører ikke hjemme, det er en stor skam. Dere skulle nesten ha kalt inn til fellesmøte og virkelig poengtert at dette er en viktig ordning for deg eller dere, og at de må klare å se alvoret. Trodde ikke det var tillatt å bytte vakter seg i mellom hvis den andre parten ikke møter opp. Idioti spør du meg og dersom en av dine assistenter som ikke møter opp leser dette: ” Skam deg, jeg kan forstå at ting kan skje men noen er avhengig av dere”

    1. Gudene skal vite at vi har prøvd å si ifra, likevel skjer det ingenting. Nå skal vi ha et nytt møte etter nyttår, men jeg har ikke tro på noen ordning dessverre, ihvertfall ikke med det første.

  5. Dette var trist å lese. Trist fordi det ødelegger så mye av din kostbare tid, familiens kostbare tid til å bare være familie. Din manns rolle skal være ektemann og pappa, ikke assistent, som han nå blir. Det har noe med både din og hans definisjon av deres roller og verdighet å gjøre.

    Dessverre er det blitt slik at det meste skal privatiseres og være billigst mulig. Vi vet alle at når noe blir billigere i et anbud i et land der lønninger stadig øker, ting koster mer, da må firmaet spare det inn andre steder. For firmaet leverer ikke tjenester (assistenter) for å være snill og hjelpsom, de gjør det for å tjene penger, mest mulig utbytte.

    Det får de ved å bruke unge, ufaglærte som er nederst på lønnsstigen. Når noen blir syk setter de sjelden inn vikar, det betyr dobbel lønn og nå i julen med mange helligdager blir det ekstra dyrt.

    Men, firmaet skal levere. Det er deg revnende likegyldig (teknisk sett) om noen melder seg syk, da skal firmaet sette inn noen andre, du skal ha en assistent, om så sjefen i firmaet selv må stille. Hva om du hadde vært alene? Skulle du da bare ligget i senga til det dukket opp noen etter ei ukes tid?

    Du bør rett og slett bytte firma, det du har er tydeligvis ikke seriøst nok. De gjør ikke jobben sin, de er seg slett ikke sitt ansvar bevisst. De tenker at det ikke er så nøye, mannen din er der, da kan han gjøre jobben. Og jeg håper han sender regning til dem, husk 133% lønn, overtid i tillegg.

    Forøvrig et det vanligvis ikke tillatt å bytte vakter internt, det er du som arbeidsleder som skal godkjenne det. De har ingen myndighet til å gjøre sånt.

    Du kan også kontakte Arbeidstilsynet, dette er langt fra forsvarlig. De bør kanskje gjennomgå hele firmaet?

    Du kan vel også få BPA gjennom kommunen? De skal ha et offentlig tilbud om det.
    Du kan også kontakte pasient-/brukerombudet i fylket for hjelp.

    Jeg tenker at du ikke er hverken forferdelig eller vanskelig. Jeg tenker at du er fortvilt og lei deg for at det ikke fungerer som det skal og det skjønner jeg veldig godt. Beundrer både deg og mannen din, for et samarbeid dere klarer å få til. Dette er virkelig å bekrefte løftet om gode og mindre gode dager, dere holder sammen. Men klart mannen blir sliten, han har jobb i tillegg, da kunne han trenge å ta seg litt inn i julen, men selvsagt stiller han opp for den han har kjær. Hadde ikke du også gjort det om det var motsatt, han som var syk? Og det som en selvfølge, de vi elsker skal ha det best mulig.

    Derimot skal du, som jeg skrev, kreve skilsmisse fra BPA-firmaet, de er ikke proffe. Å unnlate å sende noen på jobb til en som er hjelpesløs er så uforsvarlig at jeg ikke har ord. Tenker og at det kan være en mulighet for at de bør anmeldes for omsorgssvikt.

    Uten sammenlikning forøvrig, hadde dette vært et fjøs, der avløser ikke dukket opp, bonden var bortreist, hadde bonden antakelig fått besøk av Mattilsynet, blitt meldt avvik og en kraftig advarsel. Dyr har større rettigheter enn mennesker. Så rart det enn er. Selvsagt skal dyr ha stell og ha fet bra, men det skal da mennesker og ha.

    Håper du likevel klarer å gjøre det beste ut av romjula i den situasjonen dere nå er i.

    1. Tusen takk for mange gode tips Kristin 💜Vi har pratet om å bytte firma. Men da er det isåfall andre gangen vi bytter firma. Vi hadde de samme problemene med det forrige BPA firmaet. Det sier noe om hvordan denne ordningen fungerer, og det har medført at vi har mistet troen på hele ordningen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *