Jeg håper det lønner seg…

Categories Blogg

Det er ikke til å legge skjul på at jeg har “gått på nåler” i det siste, jeg har virkelig fått føle på kroppen hvor mye denne kampen har kostet.
Men ja det har vært fryktelig mye i det siste, påkjenningen har vært stor.
I går vendte tankene mine tilbake til den dagen jeg fikk diagnosen, naive meg som trodde hjelpen ville komme til meg.

 

Hele arbeidslivet hadde jeg nemlig stått på andre siden, jeg jobbet i et helsevesen som jeg trodde var for alle.
Jeg trodde alle som trengte det fikk den hjelpen de trengte, jeg trodde sårbare mennesker ble godt tatt vare på. Men det var kanskje det jeg ville tro, vi bor tross alt i et av verdens rikeste land.

 

Det var først når jeg fikk ALS at jeg fikk føle det på kroppen, det var ingen som fortalte meg hva jeg hadde krav på.
Jeg måtte finne ut av alt selv i begynnelsen, den ansvarsgruppen jeg hadde blitt lovet måtte jeg vente i flere måneder på.

 

Først når jeg trengte hjelp selv oppdaget jeg hvor mangelfullt dette systemet er, fra første stund møtte jeg motstand.
Hver uke hører jeg om sårbare mennesker som ikke får den hjelpen de har krav på, hjertet mitt brister når jeg tenker på alle disse stakkars skjebnene.
Jeg skjønner godt at enkelte gir opp, noen har mer enn nok med å holde hode over vannet. Gudene skal vite at jeg har vært der selv, og nå håper jeg bare at vi vinner frem med saken vår og at vi om en liten stund kan si at det lønner seg å kjempe…

8 kommentarer

8 thoughts on “Jeg håper det lønner seg…

  1. Tvi tvi for et lykkelig utfall. 🥰
    Jeg tenker ofte at det sitter personer rundt i Norge som har erfart det samme som deg. Noen av disse har kanskje helse/ overskudd til å danne en erfaringsgruppe som kunne hjelpe alle nykommere som melder seg.
    Da hadde det blitt mye enklere å navigere i helse-Norge og vite hva kommunene skal levere. En Facebook-gruppe? Betaling for utførte tjenester?

    1. Ja det kunne vi virkelig ha trengt Elin, livet er vanskelig nok når man blir alvorlig syk og i tillegg skal man ha krefter til å finne ut av ting på egenhånd 💓

  2. Kjære deg Vivian❣️ Håper det ordner seg for deg🙏 Kjenner på hver nerve i kroppen det du forteller. Vi og er der. Alt er en kamp, og det sliter oss ut. Gode klem fra meg💟

  3. Kjenner jeg blir veldig lei meg når jeg leser hvordan syke må kjempe for å få den hjelpen de så sårt trenger.
    Det er så bra at du/dere orker å ta denne kampen.
    Ser jo i media at det er mange med deg, og det burde absolutt ikke være sånn.
    Tenker på dere ❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *