Jeg forstår det bare ikke…

Categories Blogg

Igjen lyser det mot meg, det blir så åpenlyst at jeg har ingenting på plass nr 1 og gjøre. Hva jeg prater om? Jo blogglisten selvfølgelig. Nå har ikke jeg tenkt å henge ut noen, det er faktisk helt unødvendig. Det er bare å bla gjennom blogglisten sine topp 20, så skjønner du fort hvor jeg vil med dette innlegget.

For jeg var nylig innlagt, ikke fordi jeg ville men fordi jeg måtte. Livet sto i fare, jeg måtte bruke alle mine krefter for å kjempe meg tilbake til mine kjære. Faktisk visste jeg ikke om jeg kom ut med et rør i halsen, den tanken hang som en mørk sky over meg.

Men jeg klarte å unngå det denne gangen, det var heldigvis jeg som trakk det lengste strået denne runden . Derfor blir jeg ganske oppgitt når jeg ser unge mennesker med hele livet fremfor seg sløser bort den dyrebare tiden sin på uviktige og i mine øyne, helt vanvittige ting.

Faktisk så føler jeg meg støtt, det er som å få ti kniver i hjertet når jeg leser at førsteplassen (gårsdagens førsteplass) på blogglisten har igjen fått utført rumpeplastikk. I følge henne var det en nødvendighet for å rette opp i den første, og jeg kan ikke noe for det, men jeg blir provosert. For er det virkelig nødvendig? Må alle jenter se ut som Kim Kardashian? Ja det er bare å innrømme det ungjenter, for det var der denne trenden startet.

Her sitter jeg med en dødelig sykdom, ikke vet jeg når min tid er ute. Da er det så forbanna frustrerende å være vitne til hva enkelte av dere unge jenter og ja, faktisk gutter også bruker tid på. Og kom ikke her og skyld på dårlig selvfølelse, alle har vi noe vi ikke er fornøyd med. Men er det på død og liv nødvendig å legge seg under kniven av den grunn??

Hva hendte med å elske seg selv og omfavne den kroppen vi har fått utdelt? Hvor gikk det egentlig galt? Jeg spør fordi jeg gjerne vil forstå, for jeg leser alle grunnene dere oppgir om hvorfor, men for meg gir ingen av disse grunnene mening.

Er det ikke bedre å bruke pengene litt annerledes? Heller jobbe med det indre slik at dere får det bedre med dere selv? Herlighet, jeg tror vi alle har vært der, unge, usikre, og med et dårlig selvbilde. Men å gå derfra til å legge seg under kniven for kosmetisk kirurgi, ja det er for meg uforståelig.

Men det er ikke bare de unge sin feil, vi har et ansvar vi også. For hvor er egentlig dette samfunnet på vei? Er vi på vei til å bli det nye “Amerika”? Ja for det er slik det virker som.

Du skal helst ha bygd ditt eget hus før fylte 25, ha en Tesla i garasjen, utført minst et kosmetisk inngrep, og ha den perfekte partner. Først da kan du si at du har lykkes. Jeg leser om forstørrede lepper, gullbelagte kraner på badet, det dyreste innenfor moteklær, overdådige fester på en alminnelig hverdag , og jeg tenker for meg selv, “kontrastene er store“.

For her jeg sitter med Bipap på og med sondemat i magen, ja da kan jeg ikke la være å undre meg over hvor det gikk galt. Nå vet jeg heldigvis at de fleste av oss lever ikke våre liv som enkelte toppbloggere gjør, men det er en skremmende tanke at vår neste generasjon har disse som forbilder. Det er faktisk blitt for enkelt i vårt samfunn i dag.

Nå mener jeg at vår generasjon har et ansvar, vi må begynne å engasjere oss! Vi må prate mer med våre ungdommer, ta den diskusjonen om hvor grensen for kroppspress går, for ett eller annet sted på veien må vi ha sviktet. Vi må begynne å bruke vår erfaring fra livet, vi må vise våre unge hva som er verdien med livet. For det er faktisk mulig å leve et lykkelig og godt liv uten rumpeplastikk og forstørrede lepper…

Fotograf : Svend Aage Madsen / Se og Hør

 

17 kommentarer

17 thoughts on “Jeg forstår det bare ikke…

  1. Nå er det jaggu meg på tide at DU inntar toppsjiktet på den lista! Er så hjertens enig med deg og har sett på det lenge. Selv ligger eg jo å vagger rundt der oppe blant de 20 beste. Det rare med det er jo at eg får de samme tilbudene hva angår spons og reklame som disse unge og nyopererte, så det kan jo gjerne tyde på at sponsorene ikkje er så nøye på HVA det blogges om og HVEM bloggeren er. EG mener, eg har titt og ofte utrykket at skal noe sponses&reklameres for så må det være strikkerelatert og enda bedre om det kommer leserene til gode.

    Eg tar å slenger dette innlegget litt rundt hit og dit så HÅPER eg det treffer NOEN som gjerne kan ta det videre til NOEN som kan gjenke litt ned på dette samfunnsproblemet som er i ferd med å utvikle seg til noe me ikkje kan reversere.

    DU der i mot er en av de TØFFESTE eg vet om <3

    Go`klem fra ei Vibbedille som er hjertens enig <3

    1. Tusen takk Vibbedille 💜 Jeg klager ikke, jeg har det bra der jeg ligger jeg. Det er om og gjøre å være tro mot seg selv her inne, det er ikke alt som kan ofres for penger. Jeg er så glad for at du ligger der oppe blant de 20, for jeg elsker bloggen din 🤗 Jeg har begynt å bruke dine oppskrifter som ønskeliste, stakkars de rundt meg som kan strikke 🤣

      1. Takk skal du ha <3 Det må eg si, eg har studert noen av bildene dine for jammen meg har du MYE lekkert i strikk <3 Det er så delig og godt å se 🙂 Er det noe spesielt du ønsker deg av tilbehør f.eks så hyl ut, for det kan eg garantert fixe 🙂 MED GLEDE!! <3

        Go`klem 🙂

        1. Ja jeg er så heldig som har så mange som strikker til meg, det er ingen gaver som gleder mer enn de som er laget med hjerte 💜Jeg må innrømme at jeg har siklet etter knestrømpene på forsidebildet ditt eller var det noen andre, det var noen med skikkelige høstfarger på tror jeg. Men jeg fant ingen oppskrift på de. Har du en oppskrift? For da kan jeg få noen til å strikke de💜

  2. Jeg kan ikke være annet enn veldig enig med deg. Jeg blir av og til matt, når jeg hører og ser hva unge i dag er opptatt av. Du fortjener virkelig å ligge på bloggtoppen da du skriver om det virkelige livet. Du klarer på en så fin måte å sette ting i perspektiv. Du er tøff og brutalt ærlig, og den motvekten trenger vi.
    Goklem fra Alta /Finnmark 💜

  3. Jeg kunne ikke vært mer enig 👍 Jeg blir matt av å se og høre hva de unge er opptatt av. Du fortjener virkelig å ligge på bloggtoppen. Du skriver om det virkelige livet, og du er brutalt ærlig, noe vi trenger. Jeg synes du er tøff som skriver så åpent om sykdommen din. Det står det virkelig respekt av.
    Goklem fra Alta /Finnmark 💜

  4. Åh, #mammapaahjul for president, altså!! 😄

    Som om jeg skulle sagt det selv! (Vær takknemlig om du har en FRISK kropp, det er faktisk MER enn bra nok. Sådetså!)

  5. Kjære Mammapå hjul.

    Hvis det er noen som fortjener å ligge på topplistene, og høyest opp så er det deg. Du skriver om din hverdag som rett og er blodig urettferdig, for det er ikke rettferdig at noen får denne grusomme sykdommen. Men når man er så ung som du er .
    Når det gjelder de som er på topp så skriver jo de om lite innhold, noen ganger tenker jeg at javel hvorfor er du på topp liksom. Men så er det nok tilbake til den tiden der man kunne kjøp seg disse , ja jeg husker ikke men man kunne betale en sum og så ja…… det er nok i den tiden mange fikk øyene opp for den enkelte blogg. Jeg har ikke vært blandt de 100 mest leste. Men tilbake til dette.
    Jeg er så glad for at jeg får lese om din hverdag, det hjelper meg og sikkert andre til å få et annet perspektiv på tingene i hverdagen.
    Stor førjulsklem fra meg på Jæren

    1. Tusen takk gode deg 💜Jeg er fornøyd med å ha klart å jobbe meg sakte men sikkert oppover listen, så stå på videre, plutselig begynner det å løsne. Ikke vet jeg hva som gjør at enkelte ungdommer føler behov for å stappe kroppen full av kjemikalier, men jeg syns det er en helt feil måte og løse et dårlig selvbilde på. Det er fort gjort at den ene operasjonen utløser den andre.En stor førjulsklem tilbake, nyt tiden fremover💜

  6. Hei på deg 🙂 Toppliste eller ikke…………… å blogge fordi man vil si noe, tenker jeg er viktigere enn å havne på toppen <3 Og jeg er så enig med deg i dette med hva de unge driver med i dag. Det er dette med selvbildet…………. misforståtthet om virkeligheten. Om det er vi foreldre som har trådd feil vet jeg ikke….. men dagens "idoler" burde ikke vært. Du skal se perfekt ut (hva enn nå perfekt er) …. stor rumpe, lepper som buler ut………. pupper……… det er snart ikke noe som er "ekte" på spesielt jenter, i dag. Og det er forferdelig. Hvem er det egentlig som vil ha en kropp som bare er full av ting og tang??
    Nei takke meg til mine rynker som kommer sigende på – smilerynker og andre rynker.
    JEG er fornøyd med slik jeg er – har IKKE lyst å legge meg under kniven for å bli noe som IKKE er meg 🙂 Man får trene litt ekstra da og stramme opp litt og heller kjenne på at helsen er god.

    Du har en flott blogg der virkeligheten kan slå beina under ethvert menneske – der du ærlig legger frem hverdagen med plusser og minuser og med livets skjørhet. Vi leser om de tøffe dagene – latter og glede – sorg og sinne – frustrasjon – sykdom – familie <3 Din og din families kamp <3 Klart du skulle vært på toppen – men du når ut til oss uansett om du er på toppen eller ikke.

    Ønsker deg en god dag – du og dine <3

    1. Tusen takk Mette 💜 Jeg tror de fleste foreldre prøver å lære sine barn kunsten å være fornøyd med seg selv, men kanskje vi må bli flinkere til å engasjere oss i deres hverdag. Det er så mye kroppspress overalt hvor en snur seg, det kan ikke være enkelt å være ung idag. Samfunnet er blitt mer opptatt av det overfladiske enn verdien med selve livet, og det syns jeg er skremmende . En god dag til deg og Mette💜

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *