Jeg er skuffa…

Categories Blogg

Natten gikk bra , faktisk bedre enn forventet. Den første masken jeg prøvde i går kveld klarte jeg bare ligge med i ett par timer , den harde plastikken gnagde mot huden min. Men heldigvis hadde vi to masker , og når jeg fikk på den andre var det som himmelen i forskjell. Jeg var så sliten i går kveld etter alle opplevelsene , noe som igjen slo ut i hodepine. Klokken 12.15 klarte jeg ikke mer , dessverre var det ikke lenge jeg fikk sove.

Sykepleieren hadde nemlig fått beskjed om å lese av maskinen hver time , i tillegg delte jeg rom med en annen dame. Men akkurat det tror jeg var verre for henne enn for meg , for i motsetning til meg så klarte hun seg selv. De første timene hang jeg på alarmen , armer og bein måtte justeres. Heldigvis var sengen veldig god , de hadde nemlig fått nye moderne senger med luft i siden sist jeg var der.

Så jeg fant roen til slutt , og klarte faktisk og sove innimellom slagene. Og det til tross for alt utstyret jeg lå med , det var ingen tvil om at kjerringa skulle overvåkes. Natten gikk så bra at jeg faktisk var overrasket selv , nesemasken var jo en drøm å ligge med. Sykepleieren var godt fornøyd med både metning (oksygenopptak) og blodgassprøver , alt lå innenfor normalen. Dessuten fikk jeg overraskende besøk på morgenkvisten der , en god venninne som jeg har jobbet med stakk plutselig innom.

Jeg kunne ikke ha vært i bedre humør i dag når jeg våknet , et besøk og alle de fine prøvene førte til at jeg fikk en god start på denne onsdagen. Så når lungelegen kom for å snakke med meg om resultatet fra natta smilte jeg fra øre til øre , men det smilet forsvant fort når han satte seg ned.

For denne andre maskinen hadde ikke gitt det resultatet han hadde håpet på , den klarte ikke forhindre pustestoppene mine. Nå skal det sies at de ikke er så alvorlige enda , ikke er de så mange heller. Når jeg var på forrige kontroll så ble jeg så glad for å høre nettopp dette , at de ikke gjorde noe skade på dette tidspunktet , og det gjør de heller ikke nå.

I følge lungelegen er jeg ganske så spesiell , jeg klarte ikke bestemme meg for om det var bra eller dårlig i denne sammenhengen. Det er nemlig stemmebåndet mitt som lukker seg om natten , og da klarer ikke maskinen trenge igjennom med den luften jeg har behov for. Det samme er det med hostemaskinen også , men det løste seg når jeg fikk denne nye hostemaskinen. Så vidt meg bekjent har de kun to maskiner som jeg kan bruke på natta , men idag fikk jeg vite at resultatet var det samme med begge.

Det var da det kom i fra lungelegen , den eneste løsningen for å få et perfekt resultat var trakeostomi. Der satt jeg og følte meg friskere enn noen gang før , og så snakket han om hull i halsen???
Alle hårene på kroppen min reiste seg , var det dette jeg hadde lagt meg inn frivillig for? Jeg har INGEN som helst problemer med pusten bortsett fra noen pustestopp på natta , jeg er i god form og alle prøver er fine fortsatt. Jeg hadde mest lyst til å kjøre over han med rullestolen , men som den snille piken jeg er tok jeg på meg et tappert smil istedenfor.

Vi ble enige om å prøve en natt til med noen andre innstillinger , men hvis det ikke fungerer så kan de ikke gjøre noe mer for meg. Gråtkvalt trillet jeg ut av sykehuset i dag , jeg kunne faktisk ikke forstå at han hadde nevnt hull i halsen engang. Men det viser seg gang på gang , når ikke gubben er med så får jeg motsatte beskjeder. Gubben steilet jo i andre enden av telefonen når jeg fortalte det , for når han var med på kontroll var ikke trakeostomi oppe til tema engang. Så lenge jeg ikke merket noe på formen min så var det ingen problem , det var det vi fikk høre bare for noen uker siden.

Verdens fineste russ fikk jeg hjem i dag 💜

Ingenting er forandret fra da til nå , verken prøver eller pustestopp er blitt verre. Så jeg har lite lyst til å dra opp igjen i kveld , faktisk har jeg lyst til å si fra meg alt. Jeg skal ikke ha noe trakeostomi så lenge jeg føler meg bra , og hører jeg det en gang til så fraskiver jeg meg alt. Da får heller sykdommen gå sin gang , det går den veien høna sparker uansett…

12 kommentarer

12 thoughts on “Jeg er skuffa…

  1. Kjære deg, jeg har fulgt deg en stund nå, og du har gjort noe med meg. Det er så fort gjort å lese blogger om innredning, trening, baking osv. Ofte glemmer jeg hva jeg har lest eller sett før jeg har gått ut.. Men så kom jeg over din blogg, og din historie. Det griper meg når du så beskrivende om livet, angsten, sykdommen og familien din. Vit at det mennesket du er setter spor hos så mange som du aldri har møtt. Jeg ser så opp til deg, makan til kvinne, mamma, kone og influenser. Du viser meg en blogg med verdier istedenfor sponsede produkter, du har gitt blogging en verdi, og jeg ønsker deg så mye godt!

    1. Åååå tusen takk kjære deg , ordene dine traff meg midt i hjertet 💖Jeg skriver ikke blogg for å tjene penger eller bli berømt , akkurat det kunne ikke ha brydd meg mindre. Min blogg har kun et formål , jeg vil så gjerne gi et budskap om at livet ikke er over selv om man kjemper mot døden 💜Jeg føler meg så heldig som har fått denne muligheten , takket være dere lesere så har jeg fått en stemme igjen , og det betyr så uendelig mye for meg💖

  2. Kjære deg ❤️Krysser fingre for for at natten gir bedre resultat 🤞🏻🤞🏻🤞🏻 Eg kan ikke forstå at du skal ha trakeostomi når du er i så bra form … men eg kan jo ikke det medisinske på dette område men det virker rart . Stor klem til deg min venn

    1. Ja det er rart , spesielt når jeg kjenner flere som nærmest lever på maske døgnet rundt og legene deres ikke vurderer trakeostomi. Det er tydeligvis store forskjeller i landet vårt , men jeg har ikke tenkt å legge meg under kniven når jeg føler meg så bra som jeg gjør nå 💜

  3. Jeg synes du skulle ha kjørt over tærne hans med rullestolen. Mulig trakeostomi vil gi PERFRKT resultat. Men kanskje får du godt nok resultat med maske? Og når maske gir deg bedre livskvalitet burde det også vektlegges. Slike leger som er ekspert på en ting- som en lungelege og lunger har ofte problemer med å se hele mennesket. De ser bare det som fremstår som den beste løsningen for sitt fagfelt.

    1. Ja jeg skjønner det ikke , jeg lever jo godt slik jeg gjør nå og alt han snakker om er å ligge i forkant? Nei så lenge prøvene er gode og jeg føler meg bra så kan han ha den trakeostomien for seg selv , jeg vil ikke ha den.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *