Jeg ble opprinnelig skuffet

Categories Blogg

Nylig skrev jeg et innlegg der jeg tok en jævel i forsvar , et innlegg jeg fremdeles står for idag. Jeg er oppdratt til å alltid tro det beste om folk , ihvertfall til det motsatte er bevist. En egenskap jeg iherdig prøver å lære mine barn også , se det gode i menneske fremfor feil og mangler.

Ingen av oss er feilfrie , ja noen ganger må man gjøre den samme feilen flere ganger før man lærer. Vi er alle bare mennesker , og alle mennesker gjør feil iblant. MEN , ja for det er et stort MEN her , det er når man skulle vist bedre at jeg reagerer.

For når man ser på blogglisten idag så ser man med det blotte øye at noe har forandret seg , det er ikke lenger bare de unge som regjerer innenfor bloggverdenen. Godt voksne menn og kvinner har tatt mer og mer over , og det er en kokk et synlig bevis på.

Jeg har vært fryktelig stolt over være en del av denne nye bloggverdenen , en liten verden som har fokus på det viktigste i livet på godt og vondt. En verden med erfaring , gode forbilder for våre unge håpefulle.

Det er ikke hver dag jeg er innom blogglisten for å lese , men jeg titter innom med jevne mellomrom. Noen blogger leser jeg oftere enn andre , og ofte blir jeg glad når jeg leser om andre sin hverdag. Men noen ganger blir jeg bare trist og provosert , ja opprinnelig skuffet.

Et bilde fikk meg til å reagere , og for meg var det bilde et direkte hån. Et bilde som gikk rett i hjertet på meg , og jeg følte meg regelrett truffet. Ja jeg ble skuffet , for den samme bloggeren jeg tok i forsvar for litt siden hånet nå meg. Ikke bare meg , men en hel sårbar gruppe som denne våren har sittet innesperret med en redsel så stor.

Det er ikke bestandig like lett å være et forbilde , spesielt ikke når man er ung og kun har levd en brøkdel av livet. Men når man er en godt voksen mann eller kvinne med noen år på ræva så bør man vite bedre , det trodde jeg ihvertfall. Jeg har ikke tenkt å linke til det innlegget jeg nå skriver om , ei heller dele noe bilde. Vedkommende fortjener ikke noen flere klikk på et innlegg som håner en hel gruppe.

Når man spøker med munnbind bruk i den tiden vi er inne i nå så statuerer man et eksempel , et eksempel jeg dessverre ser sprer seg som ild i tørt gress. “Det er ikke så farlig lenger” er en holdning som nå sprer seg , og nå har en godt voksen (som burde vite bedre) toppblogger bidratt til at denne type holdning har fått enda mer fokus.

Jeg er en av mange som tilhører en sårbar gruppe , en gruppe som kan miste livet dersom Korona kommer inn i våre skjøre kropper. En gruppe som har tatt alle sine forhåndsregler , men som stadig vekk blir kategorisert som overhysteriske.

Denne sommer ferien var et kjærkomment avbrekk for oss som familie , men det var ikke en ferie vi tok lett på. Risikoen for smitte tok vi med oss , og vi veide til stadighet opp farene ved alle steder vi besøkte. Selv om vi reiste innenfor vårt eget land følte vi oss ikke trygge , hele tiden hadde vi fokus på vår egen sikkerhet. En meters regelen økte vi til to , og store folkemengder holdt vi oss unna. Nye opplevelser måtte vike dersom vi følte det innebar for mye fare , det viktigste for oss var liv og helse.

Mitt liv , mine barn sin eneste mor sitt liv , men også alle de menneskene vi møtte på vår vei. Men det som virkelig gjør meg oppgitt er denne holdningen dette forbildet viser overfor egen familie , sine egne barn og en vakker kjæreste.

Selvfølgelig har jeg fått med meg beklagelse innlegget i etterkant , en kokk forsøkte å beklage sin såkalt uvitenhet. Det innlegget fikk luften til å gå helt ut av meg , en beklagelse forsvant i forsøket på flere leserklikk og egen vinning.

Jeg kjemper hver dag for å få enda en dag sammen med mine kjære , og slik det ser ut nå må jeg fortsette min kamp innesperret. Vi går mot høst , en høst der Korona igjen får regjere. Så ja jeg er opprinnelig skuffet , skuffet over likegyldigheten som nå utspiller seg….

8 kommentarer

8 thoughts on “Jeg ble opprinnelig skuffet

  1. Jeg er så enig med deg. Jeg ble både provosert og irritert av det bildet. Mye kan man fleipe med, men ikke liv og død. Det bildet er respektløst overfor oss alle som hele tiden prøver på å overholde smittevernsreglene , men særlig deg og alle andre som er i risikogruppen. Flott at du løfter dette opp👏👏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *