Hvor mye piss er det mulig å lire av seg??

Categories Blogg

Jeg blir så provosert hver gang vår nye helseminister viser seg på Tv, og jeg tror neppe jeg er alene. Først kutter de til beinet innenfor helsevesenet, og så fjerner de fritt sykehus valg.
Men det jeg reagerer mest på er alt det pisset hun lirer av seg, og den ansvarsfraskrivelsen hun utviser.

De siste ukene har vi fått et innblikk i hvordan helseomsorgen er i dette landet, og vi kan trygt si at den trenger et realt løft. Både pårørende og ansatte har ropt ut, ropt etter hjelp fra vår nye helseminister. Men hva gjør hun?? Jo hun vasker sine hender og ber kommunene skjerpe seg. Selv har hun ingen ansvar, kommunene må selv sørge for at helseomsorgen fungerer.

Som om ikke det er nok så går hun ut på Tv og ber oss planlegge vår egen alderdom, og det var da det virkelig rablet for meg. Er hun egentlig ved sin fulle fem???? For er det ikke hennes og våre folkevalgte sitt ansvar å legge til rette for oss?? For de som har god råd er det helt greit å planlegge frem i tid, men hva med de som ikke penger på bok? Hva med de som ikke har noen pårørende som kan røpe ut på deres vegne?

Jeg stiller spørsmålstegn ved prioriteringen regjeringen holder på med, de øser ut med millioner på det jeg ser på som uviktige ting mens de kutter i det som burde bety mest. Mens våre eldre dør i ventekø planlegger våre folkevalgte for fremtiden, problemet er bare at de har brukt 20 år på å planlegge.

Nå syns jeg våre folkevalgte bør gå litt i seg selv, og se på de prioriteringene de har gjort de siste årene. Det siste vi trenger er at helseomsorgen i dette landet faller sammen, dessverre ser det ut som vi er på god vei mot et sammenbrudd allerede nå. Det våre eldre trenger nå er handling, de har ikke tid til å vente. Vi har sett det lenge nå, kommunene klarer ikke sitte med ansvaret. Så nå er det på høy tid at regjeringen griper inn, og gir øremerkede midler i bøtter og spann for å sikre at de mest sårbare i dette landet blir tatt vare på…

16 kommentarer

16 thoughts on “Hvor mye piss er det mulig å lire av seg??

  1. Skrev et innlegg om dette i går, noen ble harmdirrende provosert i temagrupper på FB, får så være, som du sier høyt pengeforbruk på uviktige ting og merkelige prioriteringer.. jeg har enda ikke glemt de 7 millionene for å hente Taliban hit…

  2. Er så enig med deg !

    Er i tillegg forbanna på Elin Ørjaseter og andre som prøver på avsporing ved å hevde at skjult kamera er integritetskrenkende og ulovlig. Alle oppegående mennesker skjønner at dette er klippet, og at det også gis mye god omsorg. Hva spiller det for rolle ? Det er disse fornedrende episodene alle vil til livs.

    Og det som sitter aller mest i meg – det er skuespiller Lise Fjeldstad på Dagsrevyen. Åpent sitter hun og sier hun er redd, at hun ikke vil oppleve slik fornedrelse. Åpent sier hun at hun samler piller for å ha en utvei. Målløs sitter jeg tilbake over manglende monsteroverskrifter.

    Så joda Kjerkol, det planlegges for egen alderdom, men kanskje ikke på den måten politikere i et såkalt velferdssamfunn tenker seg. Og sjøl så dårlig figur du gjør, så er dette skapt over lang tid – det er systemsvikt. Men i dag, så er det faktisk du som er på vakt og har ansvar. Ta det !!!

  3. Det er skremmende,det som skjer i Norge nå. Staten håver inn penger på både strøm,olje og gass, samtidig som folk må stå i matkø på ” Fattighuset”….i2023. Så har vi denne helseministeren som lirer av seg så mye svada at man får bakoversveis. Det var rett og slett en stygg uttalelse, dette med at vi må planlegge vår egen alderdom. Lise Fjeldstad gjorde stort inntrykk med det hun sa i Dagsrevyen. Hvor skal dette ende mon tro?

  4. Desverre tror jeg helseministeren og mange andre helsebyråkrater liker løsningen til Lise. Veldig samfunnsøkonomisk.
    Det de glemmer er at de ikke er udødelige. De vil kanskje og bli hjelpetrengende. En Frp politiker her i kommunen fikk slag og havnet i omsorgsbolig da han var i slutten av 60 åra. Han var klar i hodet, men pleietrengende. Han sa i avisen at han angret ikke på mye i livet, men han angret på alle kuttene han hadde vært med på innen Helse og omsorg…

  5. Eg er so enig med deg. Denne helseministeren og resten av regjeringa burde bli utskifta. Eg hadde eit håp om bedre tider då dei kom til makta, men vi gjekk visst frå oska til ilden.
    Ynskjer deg og dine ei fin helg.
    Klem 🌺😘

  6. Jeg er lokalpolitiker, og var selv en av de som satt på rådhuset i min kommune og mente at helsearbeidere kunne jobbe “smartere”, og raskere. Så begynte jeg (etter eget ønske, og oppfordring fra min mor) å jobbe på sykehjemmet i min kommune. Da fikk jeg en aha-opplevelse. Jeg jobber fortsatt ved sykehjemmet, i turnus hver tredje helg, og også ellers når jeg har mulighet. Til vanlig jobber jeg som mellomleder ved ett av Norges største universitet. Poenget mitt er rett og slett at folkevalgte bør ta seg tid til å gå noen vakter, og se hvordan praksis og teori kanskje ikke helt stemmer overens, jeg har ofte vakter hvor jeg ikke har tid til å spise, gå på do, eller rett og slett sette meg ned og bare snakke litt med en engstelig dement beboer. Jeg jobber med nydelige og flinke folk, men vi er for få til å virkelig kunne sette oss ned og ta oss den tiden de eldre så desperat ønsker. Bare noe så enkelt som å holde rundt en beboer som er lei seg, gi en ekstra klem, eller høre for n`te gang om hunden som hun var så glad i. Jeg jobber politisk i min kommune for å få økt grunnbemanning, og håper at jeg lykkes før jeg slutter som politiker. Det er mitt nyttårsforsett for i år. Og ikke noe annet.

    1. Hadde bare alle gjort som deg Nelly, jeg har selv jobbet i eldreomsorgen og har sett selv hvor travelt det er. Det er så lett å sitte og anta ting uten å vite hvordan det er i virkeligheten, så du har helt rett i at våre folkevalgte hadde hatt godt av en uke på gulvet.

      1. Jeg mener seriøst at det burde vært obligatorisk, vi har blant annet hatt flere beboere med ALS hos oss også, og med mange ulike vikarer og nye fjes (ufaglærte) på vakt er det rett og slett ikke forsvarlig omsorg tenker jeg. Dessverre. Så jeg gir meg ikke, og jeg sitter i en posisjon til å gjøre noe med det, heldigvis. Fortsatt fin dag til deg! 😊

  7. Amen to that! Det er jo ikke bare regjeringen som er fullstendig ubrukelig, for den opposisjonen som sitter og ser på denne misserien som utspiller seg uten at det er så mye som ymtet frempå om mistillit fra noe hold, er jo ikke noe bedre det!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *