Hva har jeg egentlig å komme med?

Categories Blogg

Jeg sitter og scroller gjennom blogglista, jeg syns det er interessant å se hva som befinner seg der ute. Viktig å holde seg oppdatert, kanskje plukke opp noen tips eller to. Jeg har vært innom mange forskjellige blogger, og jeg blir glad for å se mangfoldet der ute. Du har strikkeblogger, treningsblogger, matblogger, mote og skjønnhetsblogger, mammablogger, meningsblogger, familieblogger osv. Lista er lang, det finnes en blogg for alle.

Blant de 30 første finner du meg, plasseringen svinger oftere enn en tenåringsjente bytter klær, men det spiller liten rolle. Men spørsmålet som dukket opp i går fikk meg til å tenke, for hva har jeg egentlig å komme med? Hva vil jeg egentlig oppnå med bloggingen min?

Jeg sitter stort sett inne blant fire vegger hver eneste dag, et utenkelig liv for mange. Noen ganger kan det gå en hel uke mellom hver gang jeg kommer meg ut, spesielt på denne tiden av året. Det er kaldt, vindfullt og vått, ingen god kombinasjon for en som sitter i rullestol og knapt kan bevege seg. Så hva har liksom jeg å komme med? Jeg som ingenting gjør!

Det er ditt liv, du bestemmer hvilken vei du skal gå! Den setningen pleier jeg å si til barna mine på tunge dager, de velger selv hva de skal bruke tiden sin på. Ja så gikk det dritt på treningen idag, eller karakteren på eksamen ble dårligere enn forventet. Da har du to valg, bruke en hel dag på å surmule, eller brette opp armene og prøve igjen.

Jeg har kanskje et tilsynelatende kjedelig liv for mange, men jeg har i det minste et liv. Jeg har til og med et berikende liv, og det hadde jeg aldri trodd var mulig den dagen alt gikk i svart. Hvem hadde trodd at jeg så mange år etter at diagnosen ble et faktum, fortsatt kunne leve et godt liv.

Livet mitt er kanskje ikke så actionfylt, men jeg har mye livsglede. Jeg lever ikke et liv i sus og dus, men jeg er omringet av kjærlighet. Opplevelsene kommer kanskje ikke rekende på en fjøl, men de opplevelsene jeg får er større enn størst.

Jeg er heldig som fortsatt lever, og som fortsatt lever et godt liv. Jeg er heldig som har så mange gode mennesker rundt meg som gjør det beste de kan for meg, jeg er heldig som har fått en ny stemme i samfunnet.

Så svaret på spørsmålet er ja. Ja jeg har noe å komme med, så lenge det finnes liv, finnes det også historier. Et liv er nemlig det, en historie ulik alle andre sin. Jeg velger å dele min historie, sette lys på en daglig kamp. Livet er som en berg og dalbane, og jeg tar dere med på min berg og dalbane tur…

20 kommentarer

20 thoughts on “Hva har jeg egentlig å komme med?

  1. Jo visst har du noe å komme med. Jeg leser bloggen din hver dag selv om jeg ikke alltid kommenterer. Er innom minst to ganger per dag, elsker bloggen din.

    Du skriver så ærlig, så godt og så levende. Du har fått spredd fakta om din sykdom, du har satt den på kartet.

    Apropos surmuling, da mine var yngre brukte jeg først å snakke med dem om det de klagde på for så å si at nå skal du kun surmule de neste to timene, ingenting annet. Så er du/vi ferdig med det. Sjelden de surmulte mer enn et kvarter, men det kan være greit å få tenkt gjennom ting og hva man kan gjøre annerledes enn å gå rundt “passe sur” i dagevis.

    Ha en finfin fredag

  2. Ja, du har veldig mye å komme med ❤️Du skriver om det virkelige livet, om det å leve med en dødelig sykdom, og dets oppturer og nedturer 💜 Det er en berikelse å få være med på den reisen💜 Du har blitt en stor stemme angående ALS, og slike stemmer behøver vi 💜 Jeg er så takknemlig for at du blogger, og at du fortsatt har helse til det ❤️ Endelig er det sol og ikke snøvær her i Alta 😎 ønsker deg en fortsatt fin fredag ❤️

  3. Du har mykje å komme med, eg har jobba i helse”vesenet” eit langt liv, og gjennom bloggen din lærer eg mykje om kva som er viktig her i livet, at livet er meiningsfullt sjølv med eit handicap som ditt. Når eg les innlegga dine tenkjer eg ofte at dette skulle vore “pensum” for helsearbeidarar. Du greier til og med å sjå det humoristiske når ting krøllar seg til..fantastisk! Eg er nesten blitt hekta på innlegga dine, dei er det første eg les om dagen. Eg ynskjer deg mange, mange gode dagar, og ser fram til neste innlegg!

  4. MYE mer interessant å lese bloggen din enn mange av de andre bloggene som finnes der ute. Mange er totalt meningsløse og det er de som burde spørre seg “Hva har jeg å komme med”? Du har så mye å komme med og jeg leser bloggen din med glede hver dag! Gleder meg allerede til neste innlegg:-))
    Stor klem

  5. Hei 😀 etter eg begynte å lese bloggen må eg innom kvar dag. Du har virkelig mye å komme med, du skrive om det virkelige livet. Du har så mye å lære oss. Ønske deg og dine ei flott helg 😍

  6. Karin Wendel

    Det er så hyggelig å lese alt du skriver.. både på vondt og godt 😊👍 Du er så positiv midt oppi det hele.. og du har så mye å gi. ❤️🥰 Kos dere masse.. Og bak skyene er himmelen alltid blå ❤️🌸💐🌼🌺

    ….

  7. Jeg synes du har masse å komme med kjære Vivian.

    En treningsblogg kan kanskje vise meg hvordan jeg hever rompen min et par millimeter.
    Du viser meg hvordan jeg kan heve livskvaliteten min med flere mil.

    En bakeblogg kan gjerne vise meg hvordan jeg får til et perfekt brød.
    Du kan vise meg hvor lite det betyr om baksten min er litt svidd, eller litt tørr. Mett blir vi.

    En interiørblogger kan gjerne vise meg hvordan jeg perfekt matcher nye gardiner med sofaputerne.
    Du viser meg all kjærligheten fra og til menneskene i sofaen, og hvor deilig bikkja synes sofaen din er…😂

    Kort oppsummert:
    En treningsblogg kan vise meg trening.
    Din blogg viser meg mening!

    Du er fantastisk, og god som gull💛
    Og jeg leser bloggen din fast hver dag; for mening, et spark i “ræven”, eller en god latter!

    Så TAKK Vivian, for din fantastiske blogg! ❤🌻

  8. Du gir oss så mye, Vivian.
    Du lar oss få lov til å ta del i din hverdag,både på godt og på vondt. Du engasjerer og du underholder. Etter ett innlegg kan jeg sitte igjen med både tårer og latter. Du formidler på en unik måte, og du skriver rett fra hjertet. Du gir oss lesere tankevekkere og du gjør oss motivert til å sette pris på de små tingene i livet. Du bidrar til at vi tenker oss om før vi krisemaksimerer hver minste lille bagatell og du gir oss en øyeåpner og påminnelse om å leve hver dag.

    Så jeg tror ikke du skal spørre flere ganger hva du har å komme med 😉 Det er nemlig mye mer og mye større enn du tror ❤️

    Håper du får en fantastisk helg sammen med dine kjære ❤️

    God klem 😘

  9. En fin blogg du lager! Her kan vi kjenne oss igjen i mangt,selv om vi kan forflytte oss på egenhånd! Som medmenneske og helsefagarbeider er den i tillegg lærerik, interessant og viktig! Tommel opp for deg!

  10. Du skriver fantastisk bra og reflektert. Du får meg til å sette mer pris på livet og mine nære.Hadde det vært opp til meg, så burde bloggen din vært oppe på 10 på topp 😉 Ønsker deg og dine en flott helg. Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *