“God bedring”

Categories Blogg

For fem år siden ble jeg syk , alvorlig syk. Jeg var ikke lenger garantert noen fremtid , døden ble plutselig så nær.

Kroppen ble raskt skrøpeligere , tårene var mange når rullestolen måtte finnes frem.

Mange av de rundt meg hadde aldri hørt om denne sykdommen for , selv jeg visste lite.

Den første tiden gjorde jeg ikke noe annet enn å forklare , jeg husker enda de sjokkerte blikkene når jeg sa at jeg skulle dø.

 

Målløse ble de stående og se på meg , rullestolen var det eneste sydlige beviset på at noe var galt.

Uten å vite hva de skulle si så kom det , to ord som fikk meg til å krympe innvendig.

“God bedring” bare ramlet ut , sjokk og vantro tok overhånd.

For hva sier man egentlig til en person som skal dø , jeg forsto godt hvorfor nettopp de to ordene kom.

 

Jeg var tross alt i sjokk selv den første tiden , enda hadde jeg ikke klart å innfinne meg med situasjonen.

Men nå fem år etter er situasjonen en helt annen , jeg har akseptert min skjebne.

Døden er ikke lenger min største frykt , det er veien dit som skremmer meg mest.

Alle rundt meg vet nå hva ALS er , derfor forundrer det meg at jeg fortsatt får høre to små ord.

 

Selve ordene bryr jeg meg ikke så mye om , det er mer det som ligger bak disse ordene som gjør at jeg blir lei meg.

For to ord vitner om at de ikke vil innse min skjebne , uansett hvor mye jeg prøver så blir det aldri godt nok.

Alt jeg føler de ser er døden , men det er ikke døden som er min hverdag.

Jeg skulle ønske de kunne se det samme som jeg ser , at livet kan være godt selv med en dødelig sykdom….

7 kommentarer

7 thoughts on ““God bedring”

  1. Du lærer mæ ,og mange med mæ vil æ tru, mye du Vivian . Kloke ord som e verd å ta med sæ!

  2. Hei Vivian. Kanskje man istedenfor god bedring kunne si lev vel, Så åpner man ihvertfall muligheten for det som er godt.☘️Du lærer meg å ta en time om gangen og jeg blir ikke lei av å lese deg, for du skriver så godt, velformulert, reflektert og endatil: lett forståelig! Ønsker deg mange gode stunder med den vakre lille hunden, det lille bankende hjertet i fanget ditt som ser på deg med øyne som lever og elsker😍

  3. Det kan være så utrolig vanskelig å finne de riktige ordene. Det er noe vi bør bli flinkere på, men det kreves trening og åpenhet.

    Jeg plages mye med angst, og da krøller både tunge og hjerne seg til en stor ball og ingenting kommer ut riktig. Jeg har til og med presentert meg med feil navn, og jeg heter Nina, hvor vanskelig kan det være? 😳

    Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert som en utenforstående. Jeg antar jeg ville fått panikkangst og bare bablet uforståelig. Jeg er fryktelig dårlig på slikt, men det hjelper meg at du skriver et slikt blogginnlegg så jeg i alle fall vet hva jeg ikke skal si. Selv om jeg nok aldri ville sagt god bedring til noen som har fått sin dødsdom, tror jeg da. Vet aldri hvordan den koblingen mellom hjerne og tunge er hos meg 🤔

    Takk for at du deler ❤️

    1. Takk for at du også deler kjære deg , angst er en forferdelig lidelse 💜Nå bryr ikke jeg meg så mye om hvilken ord som faller ut , jeg kan godt forstå at det er vanskelig og finne de rette ordene 💖Jeg bare håper at de ikke ser bare døden når de ser meg , for det er livet jeg prøver å fokusere på💖

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *