Gjør meg en tjeneste…

Categories Blogg

Livet er både hardt og brutalt noen ganger, det har jeg virkelig fått erfare. De siste dagene har jeg tilbrakt mesteparten av tiden sengeliggende og tenkt at nå kan det ikke bli verre. Men faktum er at det gjør det, jeg skal fortsatt gjennom mange kamper før jeg kaster inn håndkleet for godt, og den tanken gir meg frysninger på ryggen. Så jeg ber dere derfor om en tjeneste, en dag dere har tid, føl dere lykkelig over de tingene jeg nå skriver om, for dere aner ikke hvor heldige dere er…

 

Har du noengang ligget i sengen når vekkerklokken ringer og tenkt, jeg orker ikke gå på jobb i dag. Eller kanskje du står fremfor speilet en morgen i dårlig humør og irriterer deg over en dårlig hårdag. Da skal du tenke på “oss”, vi som fremdeles ligger i sengen og venter på hjelp. Vi som ikke klarer å gå ut på badet for å gjøre det enkle morgenstellet selv, vi som mer enn gjerne ville stått der sammen med dere og irritert oss over små bagateller som en dårlig hårdag.

Kanskje tok du deg en varm dusj i dag tidlig, kjente hvordan det varme deilige vannet traff din kalde kropp, hvordan det varme vannet sakte men sikkert ga kroppen din en nytelse av velvære, kanskje såpet du deg inn med deilige dufter som vekket sansene dine til liv. Da skal du tenke på “oss” , vi som ikke kommer oss i dusjen hver dag, kanskje bare to ganger i uken. Vi som må ha hjelp til å dusje, naken og sårbar sitter vi der uten å kunne gjøre de enkle ting, for de enkleste ting er blitt umulig å utføre.

Eller kanskje du sov litt for lenge i dag, og plutselig innså at du hadde dårlig tid. Irritert og stresset vekker du dine små, jager de opp av senga slik at de blir stresset også. Lager matpakke i en fei og irriterer deg over barna som nå ligger ute i gangen oppløst i tårer over en strevsom morgen. Da skal du tenke på “oss”. Vi som ikke lenger har anledning til å kysse barna våre farvel, vi som ikke lenger kan tørke deres tårer og forsikre dem om at det blir bedre. Vi som mer enn gjerne skulle byttet plass med dere, om så bare for en dag.

For vi er alle lei av livet innimellom, noen dager er verre enn andre. Men dere har noe “vi” ikke har, dere har en gave som “vi” har mistet, dere har en kropp som fungerer og bærer dere avgårde i dette livet. Så derfor ber jeg dere om en tjeneste, om å være takknemlig for det dere har, de enkle ting som dere tar for gitt. Takknemlig for at dere har en kropp som virker uavhengig av hvordan den ser ut, for det betyr ingenting i forhold til hva den kan utføre. Vis takknemlighet over livet, og husk på, du er unik , det er kun en av deg.

Så ikveld når dere legger dere i senga under den varme dyna, legg dere godt til rette og kjenn på følelsen av å kunne snu dere rundt, og tenk på hvor heldige dere er som har fått oppleve nok en dag i en frisk kropp. For det er alt som betyr noe, at du og dine kjære er friske og trygge, klar for å møte en morgendag ingen vet hva vil bringe…

10 kommentarer

10 thoughts on “Gjør meg en tjeneste…

  1. Takk for viktig påminnelse. Jeg tenker mer og mer på hvor heldig jeg er som kan utføre forskjellige ting. Kan hende det har med alderen å gjøre og at jeg har vært gjennom noen bagatellmessige sykdomsperioder (i forhold til hva du opplever). Da jeg kom meg etter dette, satte jeg mye mer pris på livet og de små gleder. Tusen takk for at du deler tankene dine. Det er så utrolig viktig at vi alle blir minnet på å sette pris på livet 🙂

    1. Jeg tror dessverre vi må ha fått noen “smeller” for å virkelig sette pris på det som er viktig i livet, og som du sier, alder og erfaring spiller også inn. Tusen takk til deg for fine ord 💜

  2. Takk🌺det er så viktig det du sier,alle vi som er friske må tenke på hvor heldige vi er😊Ønsker deg god bedring og god helg,klem💕

  3. Vi tek alt som ein sefølge,men eg tenkjer meir over kor heldige eg er.Du er so flink og skrive om dei enkle ting som er ein sefølge for oss friske,men kan vere ein ønsketing for deg.

  4. Etter å ha blitt ganske så voksen, og fått noen smell, så har jeg faktisk tatt meg i å tenke…så heldig man er som kommer seg opp og i gang med egen hjelp. Det er ingen selvfølge. Veldig rart å lese bloggen din, og tenke tilbake på tia i Vardø. Du er modig. Klem

    1. Tusen takk Åshild 💜Ja livet endret seg fryktelig fort for meg, tenk at det er bare fem år siden jeg løp rundt her frisk og rask med mange fremtidsplaner 💜

    2. Takk for at du deler dine tanker om alle de viktige tingene som vi tar som en selvfølge ❤️ ❤️❤️ Sterkt gjort av deg ❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *