Forberedelser…

Categories Blogg

Tenk at i morgen er det hele 19 år siden min nest eldste gutt kom til verden. Jeg er så utrolig stolt av alt han har fått til, det har ikke vært enkelt for han til tider. Men på tross av diagnosen ADD, så har han stått på og jobbet seg gjennom 13 år med skolegang og skal ta fagprøven til høsten.

Jeg har kjempet med nebb og klør for denne gutten. Han fikk ikke diagnosen før han var 13, og da først begynte ting å skje. Med denne diagnosen er det fryktelig lett å bli oversett. ” Han er bare glemsom”, “han gidder ikke følge med”, ” han er lat”. Dette var bare noen tilbakemeldinger jeg fikk fra lærere, men også fra mine nærmeste.

Men han er ingen av delene, han har bare en sykdom som gjør det litt mer utfordrende å være han. Skoledagene var et mareritt. Jeg følte meg maktesløs og når det eskalerte på ungdomsskolen, tok jeg han rett og slett ut til skolen hadde fått ordnet opp i sakene. Min gutt vil helst ikke skille seg ut. Han tok aldri til motmæle uansett hvor mye dritt han fikk slengt etter seg. Han er bare snillheten selv, og han skyr alt av konflikter.

Det er litt for lett og stemple mennesker når man ikke har innsikt eller kunnskap om hva som foregår. Vi er alt for rask med å forhåndsdømme, enda vi ikke vet noe om bakgrunn eller årsaker. Er det en ting jeg har lært meg, så er det å bli kjent med personer før jeg danner meg en mening.

Min sønn var den som valgte å takke nei til en tilpasset læreplan, selv om det innebar dobbelt så mye arbeid og dobbelt så mye konsentrasjon når det kom til egeninnsats. Han har virkelig slitt seg gjennom skolen, og derfor varmer det mitt hjerte nå når han snart er ferdig utdannet.

Så i morgen skal han feires. Feires for den flotte, nydelige gutten som han er. Jeg gleder meg til å gi deg en fin dag, for det har du virkelig fortjent.

Når man sitter sånn og blar gjennom gamle album så dukker det opp mye rart. Plutselig fant vi et bilde av min mann som liten gutt, og jeg kjente hårene på kroppen min reiste seg. Det er ikke tvil om hvem Isak ligner på. Kan dere se hvem som er hvem?? Jeg ble lettere sjokkert over likheten.

I går fikk jeg en god nyhet. Takket være venninnene mine, skal jeg nå på konsert i august. Gud hvor jeg gleder meg, få tilbringe tid sammen med verdens beste venninner, dele en opplevelse sammen. Jeg tror dette kan bli en uforglemmelig kveld. Tusen takk til dere, dere er bare fantastiske.

Nå må jeg tilbake til planlegging av bursdag, og så sitter jeg og vurderer om vi skal gå å hente Isak i dag siden været er så bra. I dag er det tirsdag, og jeg har på følelsen at denne uken blir fin….

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Forberedelser…

    1. Helt sant Ingrid. ” Har du ikke noe pent å si, så hold tankene for deg selv”, er det noe som heter. Jeg prøver etter beste evne å leve etter den filosofien 🧡

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *