“Finn frem kakene”

Categories Blogg

Jeg har kjent det på kroppen noen dager , den hormonelle uken var på vei. Hormoner og denne sykdommen hører altså ikke sammen , alt blir påvirket. Selvfølgelig kom den i går,  ingen jul uten. Det er som om noen bare slår av en bryter , plutselig fungerer ingenting. Stemmen min svikter totalt , pusten blir påvirket , spasmene blir ukontrollerbare , og smertene i kroppen blir forsterket til det ti dobbelte. Jeg syns det er rart at det er ingen som vil høre om disse påvirkningene som menstruasjonen gir denne sykdommen , for jeg kan umulig være den eneste damen med ALS som har det sånn. Når jeg i tillegg sa til legene at jeg får feber hver gang menstruasjonen kommer så lo de av meg , ikke rart jeg ikke gidder si noe lenger.

 

Heldigvis er det jul og jeg har alle rundt meg , det hjelper mye på. En liten gutt avleder meg med å dra meg inn i hans verden , en verden der alt er mulig. “Rullestolen er romskipet mamma , nå må du fly.” I følge en liten gutt var jeg heldig , heldig som hadde et så kult romskip. Ved hjelp av joysticken kunne laserkanoner avfyres , og vipps så var romkampen i gang. Nei her i huset kan man ikke ligge på latsiden lenge , jeg hører andre prater om hvordan de nyter julens rolige dager , men de dagene eksisterer ikke her i huset.

Gubben har vispet på seg en betennelse , ja det var i vertfall den eneste årsaken jeg kunne komme på som hadde forårsaket litt vondt i armen. For bortsett fra å ligge på sofaen så har han kun rørt i sausen til ribba , og nå står hele armen i fare for å bli amputert. Etter sytingen å bedømme så høres det i det minste sånn ut , amputasjon er nok eneste løsning. Han trumfer i vertfall meg , ingen har det verre enn en snart enarmet gubbe.

Bortsett fra det så har vi det bra , alt er ved det normale egentlig. Vi spiser på oss tarmslyng i år også , for selv om vi mangler stille dager så har vi nok av mat. Da passet det bra med litt besøk i dag , endelig så vi fikk vi en mulighet til å bli kvitt litt kaker. Som vanlig har vi handlet inn for mye , og som vanlig spiser vi oss opp en størrelse eller to. Men det er vel det som betegner en god jul , høytiden er ikke fullkommen før man har lagt på seg minst tre kilo.

VR briller i skaper underholdning

Nå gjenstår det å se hvor lenge en liten gutt holder ut ikveld , for i går slo han alle rekorder. Klokken ble over 23 når han sovnet i går , og det kan vi takke filmen Alene hjemme for. Aldri har jeg sett en liten gutt le så mye før , det var et øyeblikk der hvor jeg lurte på om han fikk puste i det hele tatt. Men latteren stilnet etter en stund , til slutt måtte en liten gutt gi tapt. Likevel har jeg en mistanke om at det blir like sent i kveld også , for en liten gutt klarte å snike til seg en lur i dag og. Så nå springer han rundt meg her , og nå er jeg blitt utnevnt til det store stygge trollet , og dette trollet spiser små gutter til kvelds….

 

7 kommentarer

7 thoughts on ““Finn frem kakene”

  1. Må bare kommentere at det er rart legene ikke tror på at menstruasjonen påvirker smertene dine. 🙁

    Det er vel kjent at sener og leddbånd blir litt slakkere i perioder av menstruasjonssyklusen, bl.a så har kvinnelige idrettsutøvere større sjanse for å skade seg da.
    Med din kropp som ikke har noen muskelkraft til å “holde ting på plass”, er det i det minste logisk for meg at det blir smertefullt.. 🙁

    Ønsker dere en fortsatt strålende jul! 😀

    https://www.nettavisen.no/mensen-gir-flere-skader/s/12-95-828197

    1. Takk for at du skjønner Elisabeth , enda godt det er noen som lytter 💜Jeg måtte faktisk sende en link til en av legene for å bevise at det faktisk er vanlig og få feber og leddsmerter ved menstruasjonen. Jeg skulle ønske det ble forsket mer på denne sykdommen , for det er så mye som påvirker denne sykdommen. Fortsatt god jul Elisabeth , og takk for at du lytter 💜

  2. Hei Vivian. Jeg leser bloggen din daglig og synes det er fantastisk at du deler så mye og nært fra livet ditt. Tusen takk for at du slipper oss inn!

    Flere ganger har jeg hatt lyst til å spørre: har du og legene vurdert hormonspiral, slik at du kan slippe å bli så påvirket ved menstruasjon? Mange slipper menstruasjon helt, og mange opplever mye mindre pms/hormonpåvirkning. Kanskje det kunne lettet situasjonen litt?

    1. Tusen takk for at du følger meg Frida , det betyr mye for meg 💜Legene er ikke mye interessert i og finne en løsning , de er skeptisk til å prøve hormonell behandling fordi jeg har hatt blodpropp tidligere. Jeg føler jeg prater for døve ører når jeg selv kommer med forslag , så jeg har egentlig gitt litt opp på det området.

  3. Vivian, her ler man og gråter man med dæ, det e sikkert . Du deler virkelig av livet ditt❤️
    Høres ut som jula er bra både med kilo opp, barnelatter og sene kvelder.

    Datteren din er da utrolig lik dæ da🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *