” Er det mulig?”

Categories Blogg

For en dag! Jeg er svett enda her jeg sitter. Litt over ni ble jeg tatt opp av senga , vi hadde ingen tid og miste i dag. Jeg vet av erfaring at disse kontrollene tar tid , og enda lenger tid må beregnes på grunn av studiet jeg er med på. I tillegg hadde jeg jo sagt ja til enda et forsøk i dag , jeg stiller med glede opp på alle forsøk som handler om denne sykdommen. Så da måtte vi starte litt tidligere enn planlagt i dag , jeg ville nødig komme for sent. Heldigvis hadde jeg min mest erfarne assistent med meg i dag , gubben har nemlig skjønt at han faktisk bør være med meg på disse kontrollene.

Snøen dalte ned når vi kom oss ut døra i dag , og jeg var ikke høy i hatten når jeg så at bilen sto nede med garasjen. Gubben hadde nemlig ikke klart å rygge bilen opp til huset , det var altfor glatt til at dekkene fikk feste. Derfor måtte jeg kjøre rullestolen ned bakken , mens gubben gikk bak og holdt igjen så jeg ikke skulle skli avgårde. Det var først når jeg kom inn i bilen at jeg for alvor kjente det , det var som om noen hadde stukket en kniv i ryggen på meg og vridde den om.

Det slår nemlig aldri feil , når jeg gruer meg og får litt angst så slår det seg i ryggen. Pokker også , dette var det siste jeg trengte på en dag som denne. Men her var det bare og bite tennene sammen , satse på at det ikke ville bli verre før vi kom frem i det minste. Tiina sto og ventet på oss når vi kom , hun er den som har gitt meg tilbud om å være med i dette forsøket. Så det første jeg skulle gjennom idag var å få en slange ned i strupen , men denne gangen visste jeg godt hva jeg gikk til.

Formålet med undersøkelsen var og finne ut hvordan strupen reagerte på luften som kom inn fra hostemaskinen , prøve ulike innstillinger for å se om strupen reagerte forskjellig. De er så flinke , etter en liten sprut med bedøvelse i neseboret merket jeg ingenting når slangen ble ført ned. Det eneste som var litt ubehagelig var hostingen , men Tiina jobbet så fort at det hele var over på noen minutter. Det mest interessante med undersøkelsen var at de så det samme som jeg følte , enkelte innstillinger fikk strupen til å lukke seg helt.

Etter undersøkelsen var det bare for oss og spurte avgårde igjen , nå ventet de undersøkelsene jeg egentlig var her for. Først måtte jeg ta blodprøver , og jeg forberedte meg igjen på og være en nålepute. Det viste seg at sykepleieren hadde satt av en hel time til blodprøvene , men selv en time var ikke nok idag. Jeg mistet tellingen etter stikk nr 10 , både armer og bein fikk gjennomgå. Dessverre var det nytteløst i dag , ikke en eneste dråpe kom ut. Etter 65 min ga hun opp , hun ville ikke stikke meg mer sa hun. Jeg derimot hadde ingenting imot å være nålepute , jeg har blitt herdet i løpet av disse årene.

Vi ble likevel enige om og prøve igjen etter neste undersøkelse , og det var nettopp denne undersøkelsen som jeg hadde gruet meg veldig til. Lungelegen var nemlig neste stopp , nå skulle lungene testes. Selve prøvene er det ingenting å si på , det var resultatet jeg var spent på. Først ble blodgassen målt , og jeg må innrømme at jeg ba en stille bønn når sykepleieren gikk for å lese av resultatet. Når hun kom inn etter et laaangt minutt og sa at prøven var fin kjente jeg hvordan skuldrene slapp taket , nå var det bare å komme seg igjennom resten av pusteprøvene.

Aldri har jeg vært mer lettet enn idag , for alle prøvene var like fine som forrige gang. Lungelegen var fornøyd og det samme var jeg , jeg kunne igjen konstantere at jeg fortsatt er stabil. Bak munnbindet slkjulte det seg et stort smil , hele veien inn til nevrologen lo jeg litt for meg selv. For både lungelegen og nevrologen blir like forbauset på hver kontroll , og idag fikk jeg igjen høre det når jeg kom inn til nevrologen.


” Er det mulig?” var det første han sa når jeg meddelte at alt var fint , igjen konstanterte de med at jeg er laget av noe spesielt. Det er nemlig to år siden jeg lå døden nær på sykehuset , og her er jeg fortsatt enda sterkere enn den gang. Etter 6 timer kunne vi dra hjem igjen , og nå sitter jeg her helt kaputt. Men selv om jeg er gåen så har jeg aldri vært lykkeligere , ukrutt forgår tydeligvis ikke så lett. Tusen takk for alle fine meldinger det siste døgnet , deres gode tanker kom godt med idag….

30 kommentarer

30 thoughts on “” Er det mulig?”

  1. Dette var så kjekt og lese…kjempebra Jaaa. tenke du er et stort SMIL
    PÅ DEG OG ALLE I. FAMILIEN
    JEG smiler med dere .Klem😁😁😁😇😇😇

  2. Godt med gode tilbakemeldinger😀.Håper vinteren hos Dere slipper taket snart,sånn at du kan nyte vårlufta🌞

  3. Fantastiske nyheter Vivian, du beviser hver eneste dag hva du er laget av. Jeg “bøyer meg i hatten.”❤❤❤

  4. Hipp hurra for deg❤️Kanskje du rett og slett skal være på dette stadiet og at sykdommen ikke biter på deg mer? Håper virkelig det🙏🏻Håper du får sove godt i natt, superwoman😁

  5. Så flott at prøvene var så bra 🙂 kanskje du har nytte av medisinen du (kanskje) får i det studiet?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *