Er det bare meg?

Categories Blogg

De første månedene av mine barns liv lå jeg bare våken og voktet. Krybbedød var det absolutte marerittet. Jeg nærmest tvang de små nyfødte til å begynne med smokk, for det skulle visstnok være forebyggende. Det var ikke før de nærmet seg 4 måneder at jeg begynte å slappe litt mer av, men det ble ikke aktuelt med eget rom før de nærmet seg 1 års alderen. Innerst inne visste jeg jo at dette var noe jeg ikke var herre over, men jeg skulle ihvertfall prøve.

 

Jeg vet at jeg kanskje var i overkant hønemor, men jeg kan love deg at nå er jeg enda verre. For når kroppen begynte å svikte, når kraften forsvant, ja da endret alt seg. Hva gjør man når man ikke evner å holde sine egne barn trygge lenger? Hva gjør man som mor når kroppen svikter? Jo da krisemaksimerer man.

 

For meg er det ihvertfall blitt sånn, jeg leter etter alle farer som kan oppstå og prøver å unngå de for alt i verden. Jeg vet jo at det ikke er mulig å beskytte seg mot alt, men om noe hadde hendt med Isak på min vakt ja da hadde jeg aldri tilgitt meg selv.

 

Alle mødre vil jo beskytte sine barn, og dette er min måte å gjøre det på. Men noen ganger tar det overhånd og jeg må melde meg ut av situasjonen. For det siste jeg vil er å gi barna unødvendig frykt, da er det bedre at jeg lar være å delta på de tingene som trigger det. Nå er heldigvis tre av mine barn store, og selv om jeg kan være litt overhysterisk med dem også i blant, så er det Isak jeg bekymrer meg mest for.

 

For om noe hender han så er sykdommen min til ingen nytte. Er det en rar ting å si? Det er kanskje det, men det er nå slik jeg føler det. Jeg føler jeg har ofret mitt liv for han. Det høres kanskje forferdelig ut, men for meg er det faktisk den tanken som rettferdiggjør denne sykdommen på ett vis. Det sies jo at for hvert liv som går bort fødes det et nytt, og litt sånn føles det for meg også.

 

Jeg har bare ett håp her i livet, og det håpet er for mine barn. Jeg håper så inderlig at de får et langt og lykkelig liv, at de får flere gode dager enn dårlige. Så da jeg ble syk når Isak ble født så ble det den tanken jeg klamret meg fast til. Han måtte beskyttes for enhver pris. For han gir meg håp, et håp for fremtiden. For selv om han må leve uten meg etterhvert, så skal ihvertfall jeg gjøre alt for å holde han utenfor farer. Jeg skal forberede han på livet som kommer, for gjennom han og mine tre andre barn, lever jeg også videre…

 

Topp  20  Inspirerende  Mammabloggere

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *